När bör någon sluta med Personlig Träning?
När bör någon sluta med Personlig Träning?
En PT har ibland en lite konstig konflikt. När vi tränar en klient brukar man ofta ha som slutmål att personen ska bli “självgående” och inte behöva en PT längre. Men då tappar PTn en klient. Det blir ju lite konstigt? Min fråga är egentligen om det är den bästa målsättningen en PT kan ha för sin klient. I dagens bloggpost diskuterar vi när en klient borde sluta med Personlig Träning och vilken målsättningen vi borde ha som PT.
“Mitt mål är att klienten ska bli självgående”
Detta är en av de vanligaste citaten man hör från Personliga Tränare och i min mening är det ett av de konstigaste målsättningarna man kan ha. Självklart vill vi att klienten ska bli självsäker nog att kunna träna själv också men hur bra brukar det fungera när de faktiskt slutar med sin PT? Oavsett hur bra man har tränat under PT-tiden är sannolikheten ganska stor att klienten kommer trilla tillbaka till sina gamla vanor utan någon som ser över dem.
Nej om jag ska vara helt ärlig tolkar jag “mitt mål är att klienten ska bli självgående” som “vid något tillfälle kommer jag inte sätta nya, roliga och utmanande mål för min klient”. Lite provokativt, jag vet. Men förstå mig rätt, jag tror inte att det handlar om lathet utan snarare bekvämlighet. Det är en utmaning att alltid hitta nya utmaningar för sin klient. Vid något tillfälle kommer de troligen klara av målsättningarna vi skapar. Är det verkligen rätt att vi fortsätter pusha ribban längre framåt? Det jag vet är att om vi som PTs är lyhörda med att lyssna på vår klient och utmana dem framöver samt hålla träningen rolig kommer våra klienter stanna med oss i flera år.
En liten disclaimer då om du tycker att jag är för hård nu. Om jag tittar tillbaka till min 10 åriga karriär som PT är det väldigt få klienter som har slutat som faktiskt har lyckats fortsätta träna på den nivån de gjorde med mig. Självklart finns det undantagsfall och man kan ju fråga om de faktiskt behöver fortsätta ha en PT om de har uppnått sina ursprungliga mål. Men om jag ska vara ärlig igen är de klienterna som slutat oftast människor jag själv har tappat intresset för innan de slutade. Det är alltid skoj i början när små förändringar gör stora skillnader och varje dag är en vinst. Det är betydligt svårare att hålla intresset och träningen skoj när man har klarat av den stora utmaningen. Och därför tappade jag klienter. Jag vet att de allra flesta inte är i bättre hälsa nu, trots att det har gått flera år.
Nu har ni hört mina tankar om att tappa klienter i hårda drag. För att summera tycker jag att vi som PT ska sträva efter att våra klienter kan träna självständigt men inte att de ska vilja göra det för att träningen med oss är så givande. PT är en tjänst som handlar om att leverera ett värde i utbyte mot pengar. Om det värdet inte är tillräckligt högt kommer folk att sluta. Tyvärr är det även så att ju mer tränad en person blir så kommer troligen deras krav på värdet att öka eftersom att de initiala enkla “gainzen” tar slut. Det blir inte lika nytt och spännande längre vilket gör att vi måste prestera mer när klienten blir bättre. Se till att ditt värde är högt så kommer du ha klienter länge.
Med det sagt sagt kommer klienter ändå att sluta. Väldigt ofta är det inte ens vårt fel. Här är de vanligaste orsakerna och vad jag tycker om dem:
Klienten flyttar därifrån
Om det är en längre resa än 30 minuter är det inte så troligt att klienten stannar kvar med dig tyvärr. Du måste vara riktigt duktig för att de ska vilja stanna. Om de flyttar till en annan stad kan du självklart prova med PT-Online. Men tyvärr, det går inte att göra mycket åt saken.
Klienten har inte längre råd
Någon kanske har blivit uppsagt på sitt jobb eller har flyttat till ett större hus. Det finns fall där någon inte har råd att fortsätta. Självklart kan du försöka anpassa antal träningstillfällena för att fungera med deras nya budget men oftast finns det inte mycket att göra.
Klienten har tappat intresset för träning
Även om vi som PTs strävar efter att erbjuda en produkt av högt värde kommer den vara av lågt värde för någon som har tappat intresset för träningen. Flaskvatten har till exempel högt värde för någon som ska ut och vandra i öknen men ett lågt värde för någon som är hemma och har en vattenkran. Det finns ingenting att göra åt saken. Sånt här händer oavsett hur duktig du är som PT. Om jag drar till ett riktigt hårt exempel kanske någon tränade med dig för att de var singel och ville vara attraktiva för att “träffa folk”. Sedan blir de tillsammans med någon och utseendet blir plötsligt inte lika viktigt för dem längre. Motivationen har helt enkelt försvunnit.
Klienten får inte ihop tiden
De kanske precis har fått ett barn eller gift sig. Eller fått ett nytt jobb Tiden går helt enkelt inte ihop. Hur mycket ni än planerar så fungerar det inte. Vips vad segt det var. Det finns inte mycket du kan göra som PT.
Träningen har blivit tråkig/är inte i linje med klientens mål
Antingen har du som PT missat att lyssna på din klient eller så har de inte berättat det för dig. Detta är egentligen den enda orsaken vi som PTs faktiskt bör hållas ansvariga om någon slutar. Tyvärr kommer du aldrig få veta om den på efterhand. Din klient kommer att uttrycka att det är en annan orsak. Här behöver du själv fundera på om du är skyldig till att ha slutat bry dig lika mycket som du bör ha gjort.
Klientens timmar har tagit slut
Här kan vi absolut vara skyldiga om klienten exempelvis har köpt ett tiopack och åkt på semester utan att ha köpt fler timmar. Då är det stor sannolikhet att träningen rinner ut i sanden. Man får vara snabb på att plocka upp dessa klienter och alltid se till att ha en inbokad tid när de kommer tillbaka.
Deras inställning var alltid bara att köra klart timmarna.
Lite i linje med ovanför kan det vara så att klienten alltid bara hade tänkt köra exempelvis 20 timmar. De kanske ville lära sig något och känner att de har gjort det. Självklart är det “okej” att klienten slutar av denna orsak. Däremot är det troligt att man hade kunnat leverera ett värde som hade gjort att de hade velat fortsätta. Oftast handlar det om vilken inställning man har från första början. Om man behandlar en klient som att de har köpt tio timmar och periodiserar därefter är sannolikheten större att de slutar jämfört med om man har attityden att de kommer fortsätta även efter att timmarna har tagit slut.
Det är sommar/semester tider
Den här är ganska enkel. Om de har PT-Timmar kvar kommer de att komma tillbaka efter semestern. Om de inte har det kommer de troligen inte att göra det.
De har klarat av sina mål och kan själva
Nu kommer den absolut sista. En klient har klarat av sina mål och kan klara sig själv. De har blivit “självständiga” och vi har gjort vårt jobb. Om en klient vill sluta träna med dig av den orsaken tycker jag inte du ska ta det för hårt. Däremot får man komma ihåg att även elittränade människor har en coach eller PT för att fortsätta bli bättre. Oftast är det enklare att arbeta mot ett konkret mål man har bestämt sig för tidigare. När man har klarat det är det svårt att veta vad nästa steg är. Den största risken är att man börjar slarva eftersom att man är “klar” och inte längre klarar av den målsättningen man en gång bestämde sig för.
I min erfarenhet är det faktiskt dessa klienter som oftast behöver mest hjälp att fortsätta framåt för att inte tappa allt de har arbetat för.
Finns det klienter som kan bli självgående då?
Nu kanske det låter som att jag inte litar på att någon kan vara självgående men det är inte sant. Många kan vara självgående. Vi ser folk träna själva på gymmet varje dag. De går in regelbundet och gör sin grej vecka efter vecka. Problemet är att det oftast inte är dessa personer som anlitar en PT från första början. Dessutom skulle jag vilja motivera att även de som har disciplin att gå till gymmet kommer att få resultat snabbare och bättre om de har en person som hjälper till längst vägen.
Avrundning
Något jag finner intressant i detta är att det finns många orsaker till varför en klient vill sluta som vi PTs inte kan styra över. Deras ekonomi eller intressen. Om de flyttar eller åker på en lång semester. Hur de mår och vad de tycker. Klienter kommer att sluta och det är okej. Men vi behöver ändra vår åsikt ifrån att vi ska “göra en klient självständig” till att vi ska “leverera ett så högt värde att de aldrig skulle vilja sluta”. Om vi gör det minimerar vi chanserna att någon slutar för att vi tar klienten för givet.
Vill du läsa mer från vår blogg? Då kanske du vill spana in vår bloggpost “får man ljuga för sina klienter?” eller “hur du säger hejdå till en kund”.