Coaching Tips - Att lära ut en övning
Coaching Tips - Att lära ut en övning
Dagens ämne handlar om att förstå hur involverad man ska vara i att coacha en klient beroende på hur pass bra de kan övningen. Vi kommer att dela upp det i tre steg och för varje steg har vi tips och tankar på att göra det så enkelt som möjligt. Den här metoden gör att du som PT vet precis hur mycket du ska coacha och ge feedback vid de olika tillfällena så att du inte riskerar att förvirra din klient med för mycket på en gång.
Demonstrera en övning
Det första vi vill göra när vi lär ut en ny övning är att demonstrera övningen. Det kanske är självklart för oss vad ett marklyft är men för vår klient är det absolut inte självklart. Dessutom finns det flera olika varianter av övningarna. De kanske är vana vid att köra rumänska marklyft och när vi börjar peppra på cues och vad de ska tänka på blir de helt förvirrade. Det första steget är därför att se till att få klienten att förstå vad det är de snart ska öva på.
När vi demonstrerar en övning är det viktigt att vi försöker vara så tysta som möjligt de första repetitionerna. Om vi pratar samtidigt som vi visar en övning kommer personen antingen att lyssna på dig eller titta på vad du gör. Det är svårt att göra båda två samtidigt. Det är ungefär som när man är på en föreläsning och det är en presentation med mycket text samtidigt som föreläsaren pratar. Du kan bara fokusera på en sak åt gången.
Efter att du har demonstrerat övningen några gånger kan du upplysa vissa saker. Exempelvis “kolla hur jag bara sätter mig mellan knäna i knäböjet” men se då till att hålla det väldigt kort och undvik att bomba klienten med information. Ta mad 1-2 saker. Helst inga.
Jag vet att du vill briljera med all din kunskap. Men kom ihåg att även om du kan 100 saker om knäböj är kanske 5 relevanta för din klient idag. Så ta det steg för steg och vet att den bästa PTn kommer att upprepa de fem sakerna klienten behöver veta istället för att gå igenom de 95 andra sakerna för att visa sin kunskap.
Instruera en övning
När vi har visat övningen för klienten vet de vad vi förväntar oss att de ska göra. Men det betyder inte att de själva vet hur det ska utföras. De saknar cues och direktiv som leder dem till ett korrekt utförande. De kanske aldrig har gjort övningen och då blir det mycket att tänka på.
Här är det många som väljer att visa själva. Exempelvis “kolla hur jag står axelbrett, lyfter upp mina armar, spänner magen och rumpan samt sätter mig bakåt i mitt knäböj, bröstar upp och öppnar höften”. Repetera tillbaka till mig vad du precis har läst. Nej, du får inte läsa det igen. Det där är helt enkelt för många instruktioner för klienten att komma ihåg. Dessutom ser de mig som gör övningen. Det hjälper dem inte att faktiskt testa på övningen. Ett till vanligt misstag är att man börjar instruera vad klienten inte ska göra. Om du vill läsa mer om varför det är en dum idé läs här. Men mitt mål är ju inte att tala om för er vad ni inte ska göra. Vi ska gå in på vad vi ska göra.
Börja med start positionen för övningen och ta det steg för steg. Börja med en sak, få klienten att göra den och sedan förstärk det. Ungefär så här: “Börja med att stå axelbrett” - klienten ställer sig axelbrett “snyggt! - Nu kan du sträcka på dig” - klienten sträcker på sig “Perfekt. Spänn magen och rumpan och stanna där lite”.
Genom att instruera övningen till klienten istället för att utföra den själva och be de härma oss får klienten direkt taktik feedback på hur det ska kännas. De får testa och får feedback på när de gör rätt. I slutet ber vi dem att stanna i den positionen och memorera hur allt känns. Vi kan upprepa instruktionerna för startpositionen flera gånger tills det sitter. Sedan kan vi skala bort instruktioner och i slutet förhoppningsvis bara säga “ställ dig i din start position” och se om klienten prickar alla punkter vi letar efter.
Sedan upprepar vi exakt samma sak med rörelsen:“börja med att….”, följ samma princip här. Var inte rädd för att upprepa en sak flera gånger och testa att göra den några gånger innan du går vidare till nästa sak. Ibland kanske man inte ens tar alla teknik punkter vi vill åt. Det kanske räcker med 2/5 om personen verkar tycka att det är svårt nog.
Ta det systematiskt och kom ihåg att du alltid kan komma tillbaka till att instruera en övning när du vill. Se till att det är klientorienterat och ta bara en sak i taget. Känn ingen stress att de kommer bli uttråkade. Ofta har de fullt upp med att tänka på vad de gör!
Coacha
Om vi bara stannar i en säker och enkel värld av att instruera en övning kommer vi inte komma så långt. Dels behöver vi faktiskt träna på vårt pass men vi behöver även utmana tekniken. Det viktiga är att vi ändrar infallsvinkel här. Efter att vi har spenderat en bra stund med att instruera en övning för klienten är det dags att be dem utföra några set och reps.
Nu ska du istället för att ge förklaringar helt enkelt försöka coacha klienten till det utförandet vi var ute efter i den tidigare fasen. Här använder vi korta verbala cues under arbetsset för att effektivt förmedla information till klienten. Om vi börjar med långa utlägg samtidigt som klienten är under belastning gör vi något väldigt fel. Du kan även använda taktila cues samtidigt som klienten utför en repetition för att påminna dem om vad vi är ute efter. Kom ihåg att alltid återkoppla till feedbacken om du ger klienten en cue. De behöver veta att det de gjorde för att förändra sitt utförande på ditt kommando faktiskt fungerade eller inte fungerade.
Du kan när som helst gå tillbaka till instruera fasen och be klienten lägga ner vikten och repetera ett rörelsemönster som de verkar ha missat.
I coaching fasen ska klienten utföra träning och vi är där för att hela tiden styra tillbaka dem till banan när saker fallerar.
Sammanfattning
Genom att tyst demonstrera, klientfokuserat instruera och metodiskt coacha en övning kommer din klient att snabbt lära sig hur de ska utföra nya övningar. När de är rutinerade kommer du att ha mer fokus på coachningen och mindre fokus på de tidigare faserna. Det behövs helt enkelt inte lika mycket repetition innan övningen. Med det sagt kom ihåg att det här inte är en linjär process. Ibland får man gå tillbaka och demonstrera vissa aspekter av övningen. Vissa dagar kanske någon har väldigt lätt för något och andra dagar är det mer utmanande. Det viktigaste du kan komma ihåg är att vara lugn och metodiskt och ta en sak i taget. Överrumpla (galet att det är ett ord) inte klienten med information. Jag har ungefär 10 bloggposter till om coachning men istället för att briljera med min kunskap tar vi en sak i taget. Vi börjar med hur man lär ut en övning.
Vill du lära dig mer direkt? Klart du vill! Läs vår bloggpost “Vad är en bra cue” eller “hur du pratar med dina klienter”. Om du hellre vill lyssna på vår bloggposter täcker vi ett flertal i vår egenproducerade podcast PT-Podden.