Q & A från PT-omgång 20200629
Mycket klientfokus och en del praktiskt kring PT-yrket i denna frågeomgång från ett vaket och aktivt elevgäng. Tyvärr fick inte alla plats här men åtminstone ett urval av dem (vem vet, det kanske kommer ett Q & A nr 2).
Hur tänker du om besvärliga kunder, d.v.s. att man krockar i kommunikationen med varandra?
Jag tror hårt på bestraffning. Burpees är perfekt i det avseendet. Då behöver man inte prata heller.
“250 burpees som avslutning idag (sista 20 minuterna). Efterförbränningen du vet. Jag tar en kaffe så länge. Hojta till när du börjar närma dig så stretchar vi sen.”
Skämt åsido. Som PT bör man bygga upp en viss professionell distans till sina klienter, och den gör att det är lättare att arbeta med olika personlighetstyper utan att det kostar alltför mycket energi. Om man dock märker att en klient faktiskt tar mer energi än hen ger tycker jag att det är bättre för båda om man avslutar samarbetet och eventuellt refererar vidare (snyggast). Som egen är man fri att välja vem man vill arbeta med och har då möjligheten att tacka nej till klienter eller välja att inte fortsätta samarbetet. Det sistnämnda kan göras antingen genom att vara rak och helt enkelt förklara att man inte har möjlighet att fortsätta samarbetet, och även gärna varför, fast eventuellt med en vit lögn och utan att det blir personligt.
Ett lättare sätt - måhända inte lika snyggt - är att låta det rinna ut i sanden (efter exempelvis ett sommaruppehåll) eller säga att du inte har tid att träna personen längre. Kan du så refererar du vidare men i annat fall är du inte skyldig att göra det. Som egen är du din chef och får ta konsekvensen av dina beslut och handlingar (vilket både kan vara bra och dåligt).
Som anställd är det bäst att konsultera sin chef och se till att klienten får en ny PT istället och att alla parter är nöjda med den lösningen. Det här har jag varit med om några gånger och då har det antingen varit så att jag inte haft tid att fortsätta träna en klient en viss tid, ex. lördagsmorgnar och således “gett bort” klienten till annan PT istället (även om det sällan kryllar av arbetsvilliga PT:s lördagsmorgnar), alternativt att en kollega har skickat en klient till mig av olika anledningar (ofta en kombination av att klienten har en skada och att de inte klickar med varandra). Och i vissa fall har det varit klienten som önskat byta PT. Detta har oftast berott på något av följande:
PT:n är strulig med tider och bokar av eller om pass med kort varsel.
PT:n har inte fullföljt sina åtaganden, exempelvis inte gett klienten ett program eller kostschema som utlovat.
Klienten har haft en skada och känner sig osäker på om den PT:n verkligen är rätt för honom/henne.
Det är ytterst sällan en klient (eller PT) har velat byta av enbart personliga skäl. Ofta är det en underliggande missnöjdhet som ligger bakom, och sedan kan personkemi/kommunikationsproblem vara toppen av isberget.
Hur lång paus mellan klienter samma dag är rimligt att ha?
Jag personligen gillar att boka 2-3 klienter åt gången, och gärna med 5-10 minuters mellanrum för att ha lite marginal och för att se till att varje klient verkligen får sina prick 60 minuter och att man tar emot och avslutar varje pass på ett så professionellt och bra sätt som möjligt. Exempel på hur det kan se ut för mig när jag jobbar kväll (jag arbetar i nuläget inte heltid som PT ska tilläggas utan brukar ligga på 5-10 timmar i veckan vilket är perfekt för mig. Har tidigare arbetat betydligt mer):
17.15-18.15 Klient 1
18.30-19.30 Klient 2
19.30-20 Middagspaus/adminjobb
20-21 Klient 3
Skulle någon vilja köra mellan 21 och 22 skulle jag möjligtvis överväga att lägga till det passet men den tiden är inte särskilt attraktiv (av någon anledning).
Helgpass:
9-10 Klient 1
10-11 Klient 2
11.30-12.30 Klient 3
12.30-13.30 Klient 4
I detta fall underlättades schemaplaneringen av att klient 1 och 2 var kompisar och klient nr 2 hade förståelse för om vi startade någon minut sent. (Givetvis såg jag till att denne fick sina 60 minuter ändå.)
Klient 3 och 4 var gifta med varandra så det var heller inga problem om trean var lite sen. (Och fyran hade inga problem med att komma in och upplysa trean om att dennes träningstid var ute.)
I övrigt skulle jag säga att de flesta heltidsPT:s försöker ha ett ganska tajt schema - inte sällan 4-6 klienter på rad - men för min del fungerar det bättre med 2-3 i taget och gärna några minuter mellan passen för att ha viss marginal.
Har du kört kostscheman till klienter?
För de klienter jag träffar på gymmet ger jag sällan ut ett specifikt kostschema (även om det händer) utan brukar mer fokusera på helheten: att hitta en bra måltidsstruktur med en bra frukost, hur en lämplig tallriksmodell kan se ut, mellanmål etc.
Kostscheman passar framförallt för klienter med ett mer tidsbestämt viktmål, exempelvis inför semestern, en resa eller ett bröllop etc, alternativt onlineklienter som ofta tränar på en högre nivå och har större krav på resultat och ofta förväntar sig ett schema.
Vad händer när klienter bli duktiga för snabbt?
Det händer inte speciellt ofta om jag ska vara ärlig men det skulle vara ett angenämt problem i de flesta fall. Klienten kommer förmodligen bli nöjdare om resultaten kommer snabbare vilket är positivt. Samtidigt finns ju risken att klienten har gått all in och satsat kortsiktigt och således uppnått snabba resultat men på bekostnad av långsiktighet och hållbarhet. En del klienter får man faktiskt bromsa lite för att undvika att de tappar vikt alltför snabbt eller att belastning och intensitet i träningen trappas upp för mycket och för snabbt vilket skulle kunna öka risken för belastningsskador.
Men de är som sagt ofta i minoritet.
Om man kör eget och är medlem i ett gym och får en klient som också tränar på samma gym ska man betala extra till gymmet för det?
Ja, det kommer man att behöva göra. PT-ägaren kommer att vilja ha betalt för att du bedriver affärsverksamhet i deras lokaler. Det är också alltid bäst att stämma av vad som gäller - om gymmet redan har anställda PT:s brukar det bli ett nej för egenföretagare att hyra in sig där.
Jag hade en gång en klient som tränade med mig en gång i veckan på det gym där jag hyrde in mig som PT och betalade då hyra till gymmet vilket även inkluderade klientens entré. Klienten ifråga utförde sina egna pass på ett annat gym (ingen gymkedja) närmare hemmet och ville att jag skulle följa med dit ett par gånger för att hjälpa honom med den specifika utrustning som fanns där och hur de egna passen bäst kunde läggas upp. Klienten tog på eget bevåg på sig att stämma av med gymägaren, som var något av en alltiallo på gymmet, om det var ok att köra där. Vi fick grönt ljus och jag vill minnas att jag faktiskt fick komma in helt kostnadsfritt vilket jag tyckte var extremt schysst av gymägaren. Det gymmet finns tyvärr inte kvar och jag minns inte namnet på vare sig det eller ägaren, annars hade jag gärna highlightat dem lite här för jag tycker att det var väldigt storsint.
Men det var som sagt ett undantagsfall. Räkna med att behöva betala en avgift och det är också helt rimligt.
Vad är jobbigaste/ ovanligaste frågan en PT kan få?
“Min (sätt in valfri yrkestitel här, ex. homeopat/närings-, massage-, bindvävsterapeut etc.) säger att jag ska testa XX. Vad tror du om det?”
Mitt standardsvar brukar då bli att, om det inte är förenat med någon större kostnad eller risker, testa under 1-2 månader, se hur det känns och utvärdera. Fungerar det - kör på. I annat fall - skippa det.
Och jag vet alltid på förhand hur det kommer att sluta (detta brukar inte minst kunna bekräftas genom en tidig sökning i Pubmed eller Cochrane).
Det var allt som det fanns utrymme för denna gång men jag tackar för visat intresse och väl genomtänkta frågor.