Varför din hemsida är värdelös
För att vara rättvis: Vi är personliga tränare och inte webbdesigners.
Det finns många sätt att misslyckas med sin hemsida om man inte har jobbat med detta tidigare. I detta inlägg tänkte jag lista några punkter som du bör undvika.
1. Du är narcissistisk.
Nu har jag nästan dåligt samvete som säger att människor har fula hemsidor och är narcissistiska. Jag förklarar närmare innan någon blir arg på mig.Din hemsida ska inte handla om dig. Den ska handla om vad man får om man blir klient hos dig. Om du inte tror att detta stämmer kan du lägga till en knapp på sidan som heter “Om mig” och sen spårar du hur många som klickar på denna knapp och hur länge de är inne på sidan. Jag kan nästan garantera att det är den minst besökta sidan men kortast tid spenderat på sidan.
Dina besökare, och framtida klienter, vill veta varför man ska:
1. Ha en personlig tränare
2. Välja just din tjänst
Jag säger inte att du inte ska ha information om dig själv på sidan. Jag säger att fokus på din sida inte ska vara på dig. Att ha en kort presentation där du berättar vad du har för utbildning/utbildningar och kort info om vad du kommer göra för dina klienter är superbra att ha på sidan. Låt bara inte denna information ta plats från viktigare saker som dina “call to action” eller var du vill att besökaren ska göra på sidan.
2. Du har inte identifierat din målgrupp
Vad är det du gör bäst? Vilka klienter vill du ha?
Tyvärr kan man inte vara bäst på allt. Om du försöker bygga en hemsida som tilltalar alla finns det risk att du bygger en hemsida som tilltalar ingen. Om ditt fokus är att få igång medelålders människor som tidigare inte tränat bör du designa din sida på ett sätt som kan tänkas vara tilltalande i deras ögon. Kosttillskott, bodybuilders, stora vikter, etc kan verka skrämmande för dem. Fokusera istället på att få fram budskapet att du kommer ta väl hand om dem och att de aldrig behöver känna oro eller osäkerhet när de tränar. De är i goda händer tillsammans med dig.
Vill du träna elitatleter? Även om dessa sällan hittar dig genom endast en googlesökning fyller hemsidan en funktion när deras lagkamrat berättar om hur grym du är som PT och din nya klient smygkollar hemsidan för att få reda på vem du är. Bort med all information du skulle haft om du riktade dig mot motionärer. Bort med allt “Vi går igenom grunderna så du lär dig rätt från början”. Upp med information om formtoppning, Vo2Max-förbättring, plyoträning, m.m. Se till att lista vilka olika typer av tester du erbjuder eftersom atleter ofta gillar att mäta resultat.
3. Ingen vet att din sida finns
Det räcker tyvärr inte att be vänner och bekanta att dela sidan på FB. Det är en bra start men det räcker inte. Eftersom det finns en uppsjö av PT-sidor i Sverige behöver du jobba lite för att driva trafik till sidan. Kolla i Googles “keyword planner” och se om du kan hitta några sökord som inte är allt för dyra. Nischer är ofta bra att ge sig på här. T.ex. “styrketräning tennis växjö” eller “rehab hopparknä uppsala” (beroende på vad du erbjuder och var du bor) är ett bra sätt att fånga billiga klick från potentiella klienter. Sökningar som “Personlig Tränare Stockholm” eller “PT styrketräning” är dyrt och förmodligen inte värt att buda på.
Det finns även en del billiga kampanjer för varumärkeskännedom. Både på Google Ads och på Facebook. Dessa når brett men ofta med ganska dålig kvalitet på trafik. Gör vad du kan för att begränsa målgruppen du exponeras för. Välj t.ex. endast personer som bor i din stad och någon form av riktlinje för åldersgrupp. t.ex. 45-50 år och se hur dessa presterar. Se till att utvärdera kampanjerna på två saker (tre om du har tur)
1. Hur hög “bounce rate” är. Det betyder att personen endast ser din startsida och inget annat. Dessa kan vara personer som av misstag klickar på din annons.
2. Vad är snittiden som spenderas på sidan. Ju högre desto bättre. Om denna siffra är under 20-30 sekunder betyder det att du når människor som egentligen inte tycker din tjänst är intressant.
4. Du har varit slarvig
Om du är slarvig när du bygger sidan finns det inget som säger att du inte kommer vara slarvig med dina klienter. Se till att allt är genomtänkt. Att allt är snyggt strukturerat. Att meningsbyggnaden är ok. Att allt är rättstavat (Jag vet att det är minst 10 stavfel i mina blogginlägg men till mitt försvar försöker jag inte sälja något i dessa texter. Endast dela med mig av information helt gratis). Ett tips är att ta in feedback från 10+ personer innan du går live med sidan. Be dem kolla på design, stavning, meningsbyggnad samt att de ska se om de enkelt förstår vad du erbjuder. Be inte din mamma. Risken är att hon kommer säga att du är jätteduktig och att allt är superfint. Be någon person som är elak, har aspbergers, är antisocial eller på något annat sätt inte bryr sig om du blir ledsen när de säger att sidan är skräp. Riktigt så selektiva ska vi inte vara i urvalsprocessen men ni förstår poängen med att få äkta feedback istället för någon som är konflikträdd.
5. Du har tagit dig vatten över huvudet
Vi tar en påminnelse igen. Du är PT, inte webbdesigner. En webbdesigner bör inte gå till gymmet och lära ut snatch balance och en personlig tränare bör inte skriva sina egna CSS-koder och javascript. Om du inte redan är duktig på webdisign är det dåigt investerad tid att lära sig mer om det. Man ska hålla sig till sin core business. Låt oss ta ett räkneexempel. Säg att en hemsidan kostar 50.000kr att köpa. Tar du 1000kr per timme som personlig tränare behöver du jobba 50 timmar för att betala av sidan. Om du istället väljer att bygga sidan själv hade du kanske i slutänden fått till det men säg att det hade tagit dig 100 timmar eftersom du behövde lära dig allt från grunden. Då har du förlorat 50.000kr som du kunde tjänat på PT, inte tjänat 50.000kr som du inte lagt på hemsida.
Jag förespråkar inte att du ska ta in en webbdesigner som gör sidan åt dig. Jag förespråkar att du bygger den själv men att du håller allt simpel. En enkel design och ett tydligt budskap. Få, diskreta färger, typsnitt som är enkelt att läsa, m.m. Den sidan kommer fylla sin funktion bra. Sen kan du i framtiden ta in en designer när du tjänar massa pengar på din personliga tränare och fått nog med data för att visa att de kommer från onlinekanaler.