The Subscription Model

The Subscription model

Vad har vår egna PT studio “PT365” gemensamt med Spotify eller Netflix? Vi tar betalt på samma sätt. En subscription model innebär att en person betalar varje månad för en särskild tjänst. Vissa kallar det avbetalning eller månadsprenumeration men det är egentligen samma sak. Vi började med detta för snart 10 år sedan istället för PT-paket och det finns egentligen bara fördelar som vi kommer att lista nedanför. Den enda nackdelen kan vara om man är desperat för en stor inbetalning vid ett enskilt tillfälle. Detta tyder dock troligen på mer strukturella problem som kan finnas i bolaget.

Låt oss börja lista varför du ska använda en subscription model istället för att ta betalt i paket.

Klienten kan köpa större paket till ett billigare pris vilket gör att du får mer volym på din försäljning

Låt oss jämföra. Ett vanligt PT paket kan se ut som följande:

5 Timmar: 5000:-
10 Timmar: 7500:-
25 Timmar: 15 000:-
50 Timmar: 25 000:-

Alla dessa summor är oftast väldigt stora för gemene person. Ponera att jag vill träna en gång i veckan i ett år måste jag alltså lägga ner en genomsnittligt månadslön för att köpa 50 timmar till ett rabatterat pris.

Vad händer om vi presenterar det så här istället?

Månadsprenumeration med träning en gång i veckan:

3 Månader: 3000:- per månad
6 Månader: 2400:- per månad
12 Månader: 2000:- per månad

Det ser helt plötsligt väldigt mycket mer överkomligt ut eller hur?
OBS: Uträkningarna är lite förenklade för att skapa riktiga exempel som man brukar se på träningsanläggningar. Priserna är i stort sätt jämförbara.

Det är enkelt

Det är väldigt enkelt att förstå prissättningen som vi har presenterat ovanför. Med en delbetalning tillkommer eventuellt räntor. Med en månadsprenumeration är det inga frågetecken. Den vanligaste frågan är om klienten inte kan träna vid ett visst tillfälle och där gäller det enbart att ha en policy till hur man vill göra.

Det är enklare att ‘inte köpa’ än att säga upp något

Låt oss säga ett vi har en klient som lever på en tightare budget men vill ändå prioritera sin träning. Eftersom att de inte har ett stort kapital av pengar köper de “10-paketet” varje gång. Detta kan till en början kännas lönsamt då paketet är dyrare. Men vad tror du händer den månaden som timmarna tar slut och klienten inte har råd att köpa nya? Eller känner att de vill prioritera något annat istället? Något vi vet är att väldigt få klienter som kommer slutar kommer tillbaka. Bäst är nog att inte tappa dem från första början. Genom att personen binder upp sig på månadsbetalningar blir det psykologin dessutom mycket svårare att säga upp något än att inte köpa något igen.

Client retention & Cashflow

Om du har 20 klienter som har bundit upp sig på olika sorters månadsprenumerationer blir det enklare för dig att ha koll på eventuella avhopp som kan uppkomma jämfört med att sälja paket. Då vet du hela tiden vilka månader någon har möjlighet att förlänga eller avsluta sitt abonnemang och kan ta beslut därefter. Om klienter köper paket är det väldigt ofta att det inte kommer på tal om att förlänga innan timmarna är slut. Om detta händer med flera PT kunder samtidigt kan det bli problematiskt och oväntat om flera väljer att inte köpa PT-Timmar samtidigt.

Det innebär att det blir enklare för dig att planera din ekonomi och du får mer säkerhet i din vardag. Alla som har sålt stora paket vet hur jobbigt det kan vara att inte veta när nästa inbetalning kommer.

Avbokade PT-Timmar

Om vi använder exemplet ovanför där klienten gör en månadsprenumeration på ett år är vårt förslag att ha en klausul att klienten har rätt att träna en gång i veckan. Om de inte tränar kommer timmen att förfalla. Här vår du som PT såklart arbeta med respekt av klienten och vara tillmötesgående med tider när det behövs. Samtidigt om ni har en avtalad tid och klienten avbokar utan att boka in sin tid är det något du ska ta betalt för.

Längre periodisering med våra klienter

Om en klient optar in till att träna en gång i veckan i 3/6/12 månader ger det oss en väldigt bra grund för att skapa en periodisering och en träningsplan. Om klienten köper ‘paket’ är det rakt av svårare för oss att veta hur ofta klienten faktiskt kommer att träna samt hur länge de kommer att trän med oss. Av vår erfarenhet är det klienterna som tränar mellan 6-12 månader som får bäst resultat. En stor bidragande faktor är såklart att vi tränar med klienten längre, men med det sagt skadar det inte att verkligen kunna planera deras träning.

Man bygger långsiktiga relationer

Om jag får en klient som jag vet ska träna hos mig längre kan vi investera mer tid i att lära känna varandra. Så enkelt är det. Jag tror inte vi behöver tillägga så mycket på just den punkten.

Automatiska betalsystem

Det här är min absoluta favorit. Hos oss använder vi ett system som heter Wondr där jag lägger in klientens kort i systemet samt deras betalningsintervall och summa. Efter det behöver jag i stort sätt aldrig tänka på betalningarna igen. Pengarna dras varje månad från deras kort. Eftersom att vi har valt att använda autogiro är det inga problem om dragningen inte går igenom. Systemet fortsätter dra om och om igen tills betalningen är klar. Om något verkligen blir fel får jag en notis och jag kan skicka vidare det till inkasso. Inga mer fakturor att hålla koll på. Det är modernt, smidigt och enkelt.

Avslutande ord

Att ha en månadsprenumerations modell är framtiden. Vi är helt övertygade om det. Om du känner dig rädd för att ändra föreslår jag att du testar att erbjuda båda alternativ ett tag. Du kommer nog fort bestämma dig för att det här var riktigt bra.

pexels-photo-259200.jpeg
Karl Gullö