Hur detaljerat ska ett schema vara?

Som personlig tränare har vi en begränsad mängd tjänster att erbjuda; vi har våra PT-timmar, vi kan hålla i gruppträning, vi kan erbjuda någon form av rådgivning och vi kan hålla i föreläsningar och workshops. För många är det här tillräckligt och ger ett stadigt kassaflöde. Men det är även arbetsuppgifter och tjänster som direkt kräver att vi är närvarande på plats och åsidosätter dedikerad tid till just den schemalagda stunden.

Två andra tjänster som många ser förbi och enbart använder som en detalj i sitt arbete är att sälja kost- och träningsprogram. Detta är ett stort misstag. Möjligheten att skala upp försäljning av kost- och träningsprogram är mycket större då man med lite förarbete kan göra en stor mängd program på väldigt kort tid.

Men vi förstår att få tränare lägger fokus på att sälja bra kost- och träningsprogram. Det är för många svårt att designa en tilltalande produkt och uttrycka sig väl i skrift. Och hej, det är faktiskt ganska svårt. Särskilt för nya tränare. Vi ser exempel på detta varje dag i vår examination. Elever lägger mycket stor möda bakom sina program, men ändå finns det mycket att önska och slutprodukten är sällan säljbar.

Vissa av våra elever är försynta nog och frågar oss – Hur detaljerat ska ett kostschema egentligen vara?

Det är inte en enkel fråga att svara på. Oftast säger vi något i stil med att det ska vara tillräckligt detaljerat för att klienter utan svårigheter ska veta vad som ska göras, hur det ska göras och varför. Målet är att få klienten att köpa in sig på din plan.

Men hur detaljerat ska ett kostschema vara? Eller ett träningsprogram? Låt oss omformulera frågan – Vad får en produkt att sälja och bli omtyckt av kunden?

Framgångsrika produkter har vissa saker gemensamt: (1) de är funktionella och enkla att använda, (2) de är paketerat på ett attraktivt sätt, (3) de är brandade som tusan. Tänk Apple och iPhone. Är det den bästa produkten på marknaden? Förmodligen inte. Men de är funktionella, enkla att använda och snygga som tusan – till och med lådan de kommer i ser bra ut!

Vi kan emulera detta när vi tar fram våra kost- och träningsprogram.

Funktionalitet

Vi vill att våra kost- och träningsprogram ska vara så enkla och smidiga som möjligt att följa. Det ska inte finnas ett enda frågetecken för kunden om vad som ska göras, hur det ska göras och varför.

För kost- och träningsprogram innebär det här att det måste finnas genomförliga instruktioner som presenteras i en strukturerad och logisk följd för klienten.

Kostscheman innehåller fördelaktigt:

  • Dagligt intag av kalorier och makronutrienter

  • Syfte och målsättning

  • Instruktioner om hur kostschemat fungerar

  • Kostschemats uppställning

  • Kostmeny och presentation av näringsvärde

  • Exempel på likvärdiga måltider

  • En sammanfattning

  • Rekommendationer, tips och trix

  • Frågor och svar

Träningsprogram innehåller å andra sidan fördelaktigt:

  • Förklaring av termer och begrepp som används

  • Uppvärmning

  • Själva träningspasset

  • Eventuell stretching eller nedvarvning

  • En noggrann detaljplan med övningar, set, reps, setvila och noteringar om särskilda punkter, t.ex. om avancerade träningsmetoder som super sets eller dropsets används.

  • Övriga kommentarer och förklaringar, t.ex. hur progression ska göras

  • För den ambitiöse kan en överhängande periodisering presenteras, men det är sällan nödvändigt

Har du med allt ovanstående och gjort ett bra jobb med hur du formulerat dig kommer du inte få en enda följdfråga från dina klienter. Du sparar tid och slipper dubbelarbete. Klienten blir nöjd med sitt köp och litar mer på dig. Att göra ett bra jobb är alltid den bästa retentionstaktiken.

Massproduktion eller konst

Har du någonsin köpt en ny Hästens säng och varit tvungen att vänta i flera månader innan den levererades? Det beror på att varje ny Hästens säng tillverkas för hand innan de skickas ut. De har inte lager fyllda med sängar som Jysk eller Ikea. Hästens sängar är rena konstverken. Priset är såklart därefter.

Om vi tänker på det kan vi använda det här när vi planerar vårt egna arbete.

Att sälja kost- och träningsprogram kan vara mödosamt och tidskrävande. Och människor är inte så olika egentligen, så att massproducera produkter och sedan göra små justeringar vid behov är inte en dålig idé. Du kan sälja fler produkter på kortare tid med mindre arbete på det viset.

Eller så lägger du ned mycket tid på varje enskilt program och tar betalt därefter. Valet är ditt. Är du en Hästens eller ett Ikea?

Om du har svårt att välja, kolla in våra mallar och få det bästa av båda världar. Där har du grundarbetet gjort åt dig och kan anpassa dem fritt för att matcha dina egna tjänster.

Blogg/podd tips!