Lagar och regler för att sälja online

När man säljer PT på plats är allt simpelt. Man får en signatur på ett avtal och allt är klart.
Riktigt så enkelt är det inte om man säljer PT-online (eller vilken annan tjänst online som helst)

Om en kund som signerat ett avtal på plats ifrågasätter något kan man bara visa signaturen på avtalet. När en kund beställt något online kan det dock dyka upp motstånd på avtalet. Undanflykter som “Det var inte jag som beställde” och “Jag fattade inte att det kostade något” är bara några av de kommentarer som brukar dyka upp. Lyssna eller läs här nedanför!

Lag

Den lag som berör ämnet är Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler. Alltså allt som säljs online eller via t.ex. dörrknackning.
Du kan läsa hela lagen här: Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler

Om du är som de flesta andra och inte tycker att lagtext är det roligaste som finns kommer en kort summering här:

  1. Informationsskyldighet: Du måste tillhandahålla detaljerad information om din tjänst online. Detta bör inkludera tjänstens innehåll, totalpriset, avtalets längd, hur tjänsten levereras (t.ex. via videor, interaktiva sessioner, etc.), samt den potentiella kundens rätt att ångra avtalet.

  2. Ångerrätt: Kunderna har rätt att ångra sitt köp inom 14 dagar utan att behöva ange någon anledning. Detta innebär att om en kund köper din tjänst online, har de rätt att ångra köpet inom 14 dagar. Notera dock att om tjänsten har börjat levereras med kundens samtycke och erkännande om att ångerrätten därmed går förlorad, gäller inte denna ångerrätt.

  3. Leverans och betalning: Efter att en kund har köpt din tjänst online, ska du leverera tjänsten och kunden bör betala inom 30 dagar från avtalets ingående, om inget annat har avtalats

  4. Ansvar vid förseningar: Om du inte kan leverera tjänsten inom avtalad tid på grund av omständigheter du inte råder över, ska du informera kunden om detta och erbjuda en ny leveranstidpunkt.

Låt oss titta närmare på dessa punkter.

Den första punkten säger att du tydligt måste förmedla vad tjänsten innebär. Vad kan personer som köper av dig förvänta sig. Det mesta i den här punkten är självklara så som att det måste framgå vilket pris tjänsten har, hur lång tid den håller på samt vad som ingår och inte ingår.

Den andra punkten säger att man har minst 14 dagar ångerrätt. Du ska informera om hur avbokning ska gå till. Om avbokning sker t.,ex. via formulär, mail eller telefon. En rekommendation är att du alltid skickar bekräftelse på avbokningar. Undantaget från dessa 14 dagar är om tjänsten redan har påbörjats. Då gäller inte ångerrätten längre. För dig som PT finns det två typer av tjänster som detta skulle beröra. Vi börjar med den enkla:
1. Du säljer plats på bootcamp eller grupp-PT.
När bootcampen eller grupp-PT träningen har startat gäller inte ångerrätten även om det gått mindre än 14 dagar. Det spelar ingen roll om personen valt att inte vara med vid träningstillfället eller inte. Eftersom tjänsten är startad kan du inte längre sälja samma plats till någon annan och ångerrätten gäller inte längre.
2. Du säljer ett 10-pack PT-timmar
Om tjänsten är startad, dvs att klienten har tränat t.ex. 1 pass, är det fortfarande inte helt klart att tjänsten har påbörjats. Det som då potentiellt skulle kunna ångras är vad som inte belastat dig som PT. Du kanske har spenderat 2 timmar på planering samt tränat 1 timme med klienten. Deras ångerrätt skulle då gälla för 7 timmar om inget annat avtalats.

Den tredje punkten är inte så mycket att säga om. En rekommendation är att skriva tydligt när fakturering kommer ske. Ett tips är att vänta tills tiden för ångerrätt gått ut så att du inte skickar ut faktura som sedan behöver makuleras om kunden avbokar.

Den fjärde punkten är inte heller så mycket att gå igenom på. Om något händer som du inte kan rå över ska du erbjuda start på tjänsten så fort du har möjlighet.

Måste avtal tecknas med BankID?

Ett vanligt missförstånd är att man måste signera med BankID för att något online ska vara juridiskt bindande. Detta stämmer inte. Ett helt vanligt formulär på din hemsida är minst lika bindande som något som signerad med BankID. Det som gäller för att ett onlineformulär ska vara giltigt är samma som för något som signeras med BankID. Här kommer dessa punkter:

  1. Båda parter måste vara överens: För att ett avtal ska vara bindande, måste det finnas en överenskommelse mellan parterna. Detta innebär vanligtvis att ena parten (i detta fall du som säljer tjänsten) erbjuder något, och den andra parten (kunden) accepterar detta erbjudande.

  2. Ömsesidigt utbyte: Det måste finnas någon form av utbyte mellan parterna. Detta kan vara pengar, tjänster, eller något annat av värde.

  3. Fullständig och korrekt information: För att ett avtal ska vara giltigt, måste det vara klart och tydligt vad varje part förbinder sig till. Detta innebär att alla nödvändiga detaljer måste anges och vara korrekta.

  4. Samtycke: Varje part måste samtycka till avtalet. För onlineformulär innebär detta vanligtvis att kunden måste markera en kryssruta eller liknande för att visa att de har läst och accepterat avtalet.

Låt oss titta närmare även på dessa punkter:

Den första punkten säger formuläret ska lägga grunden för vad utbytet innebär. Du är säljare och erbjuder en tjänst som kunden tar del av genom att fylla i avtalet.

Den andra punkten säger att det måste vara ett utbyte av något slag. T.ex. Kunden betalar 2000kr och får tjänsten PT-online i 12 veckor.

Den tredje punkten säger att villkoren för avtalet ska framgå. Detta kan vara villkor för betalning, när tjänsten levereras, hur länge tjänsten håller på, eller övrig information som är relevant för din tjänst.

Den fjärde punkten är viktig. Om du beställt något online tidigare så är det här den rutan du klickar i sist i formuläret. “Jag förstår att…”. Enklast är att lägga en länk till dina avtalsvillkor som kunden kan klicka på för att läsa mer. Här ska du ännu en gång tydligt informera om vad som gäller för din tjänst. Hur avbokning går till, information om ditt bolag som erbjuder tjänsten, kontaktuppgifter, m.m. Här kan du se den vi använder.

Ett tips till dig som använder onlineformulär: Se till att spara alla IP-nummer på formulären. På så sätt slipper du alla “Det var inte jag som anmälde mig”

Vem får ingå avtal?

Alla myndiga personer i Sverige får ingå avtal. Det betyder att personen måste vara minst 18 år gammal samt inte vara omyndigförklarad. Personer under 18 kan ingå avtal med målsman. Det är då målsman som bär det juridiska ansvaret.

Så låt oss avsluta med att ta några exempel på situationer som skulle kunna uppstå:

Jag köpte PT-timmar för 4 månader sedan men blev sjuk. Jag vill ha pengar tillbaka
Nej, tiden för ångerrätt har gått ut

Jag köpte PT-timmar för 2 månader sedan men har ångrat mig. Inga timmar är använda så jag vill ha pengar tillbaka
Nej, tiden för ångerrätt har gått ut

Jag köpte 10 PT timmar förra året men har bara använt 5 timmar. Jag vill ha tillbaka pengarna för de 5 oanvända
Nej, tiden för ångerrätt har gått ut

Jag visste inte att det kostade något när jag fyllde i formuläret. Jag vill inte betala
Tyvärr har tiden för ångerrätt på 14 dagar gått ut och avtalsvillkoren, inklusive pris på tjänsten, har accepterats. Du behöver betala

Jag trodde jag kunde avbryta när jag vill och bara betala för de använda timmarna. Jag vill inte betala

Tyvärr har tiden för ångerrätt på 14 dagar gått ut och avtalsvillkoren, inklusive pris på tjänsten, har accepterats. Du behöver betala

Svenska är inte mitt förstaspråk. Jag förstod inte vad jag anmälde mig till

Juridiskt sett kan en person som ingår ett avtal inte hävda att de inte förstod avtalet på grund av språkbarriärer. När man ingår ett avtal antas man vara medveten om och förstå innehållet i det avtal man skriver under.


Kom ihåg att detta inlägg endast ska ses som grundläggande information. Dubbelkolla alltid med din jurist för att se att just din verksamhet har rätt avtalsvillkor.