Hur ska din logga se ut?
Logga för Personliga Tränare
Först och främst ska vi reda ut om du ens ska ha en logga till din verksamhet. När är det bra och när är det onödigt att lägga tid eller pengar på?
Nike, Apple, McDonalds, Adidas, Lego, Starbucks och Ferrari. Bara genom att skriva ut namnet på verksamheten kan du förmodligen se loggan framför dig. Du har sett loggan så många gånger att den sitter fast i ditt långtidsminne. När det är dags att köpa nya skor eller ta en kaffe vet du vad du ska leta efter.
Detta kommer dock aldrig vara anledningen för dig att skaffa en logga i din verksamhet. Du kommer inte driva massiva kampanjer för varumärkeskännedom eller etablera din verksamhet i 100 länder runt om i världen. Din anledning till att skaffa en logga är något helt annat.
Skapa logga
Om du planerar att trycka upp kläder, vattenflaskor, mössor eller nyckelband passar det perfekt att sätta sin logga på detta. Aneldningen till att man vill trycka upp saker med sitt namn/logga på är för att få lite lokal reklam i området där man är verksam. En annan anledning, som faktiskt är viktigare, är att det skapar en känsla av samhörighet bland dina kunder. Om de går runt med en t-shirt med din logga på kommer de känna att de är en del av verksamheten på ett annat sätt.
Skapa inte logga
Om du inte har någon plan på att trycka upp kläder eller tillbehör finns det ingen anledning att lägga ner tid eller pengar på att skapa en logga. Om du planerar att ha den på hemsidan eller i social media. Det får inte alls samma genomslagskraft denna väg. Många lägger för mycket tid vid att jobba fram en grafisk profil när de har mindre än 10 kunder. Tiden borde istället läggas på att skaffa fler klienter och jobba i gymmet. Du kan alltid skaffa en logga senare om du vill.
Hur ska man få tänka om man vill ta fram en logga?
Om du inte har någon erfarenhet av design bör du betala någon annan för att göra detta. Priset varierar kraftigt. För loggan som IntensivePT använder betalade vi 5.000kr. För den grafiska profil som AWAKE Djursjukhus använder (ett av mina sidoprojekt) betalade jag 20.000kr.
Det kan låta mycket men det blir också väldigt mycket bättre och sparar dig många timmars arbete.
Om du inte har några planer, eller ekonomiska möjligheter, att låta en designer ta fram loggan är ett tips att hålla det så enkelt som möjligt. Skriv din verksamhets namn med snygg design på bokstäverna. Det kanske t.o.m. räcker att du hittar en font du gillar och sen testar dig fram till en nyans som passar. Försök inte göra något som ligger utanför din kompetens.
Snyggaste loggan?
Enligt mig är FedEx bästa loggan någonsin. Enkel design med snygg font och snygga färger. Enkel att komma ihåg. Sen har vi en liten detalj som ingen ser från början men när man vet att den är där ser man den hela tiden. Det är en pil mellan E och X som ska representera att varan tar sig från en plats till en annan.