"Vilken PT-Utbildning ska man välja?"
Detta är en fråga som ställs regelbundet i olika träningsgrupper på Facebook. Det är ofta populära posten som får många kommentarer. The Academy, Axelsons, Lillsved och IntensivePT är överlägset de mest rekommenderade utbildningarna. Någon gång ibland dyker det även upp mindre skolor som alternativ.
Problemet med dessa postar är dock att få personer har något att jämföra med. Så det enda man kan säga är att “Jag gick skola X och jag är nöjd”. Man kan alltså inte säga: “Skola X är bäst” eftersom man inte har gått något annat. Detsamma gäller personer som uttalar sig om t.ex: “Skola Y är dålig av anledning W” om personen inte gått skolan. Ändå hör man kommentarer som logiskt tänkande människor att rysa av obehag likt: “Jag gick skola X. Den är klart bäst. Du ska inte gå skola Y för den är inte bra”. Detta från en person som gått skola X och inte har någon erfarenhet av skola Y. Skrämmande…
Nyligen hade vi på IntensivePT en elev som jobbar som lärare på en skola med indrottsfokus.
Personen i fråga hade gått 3 olika utbildningar och skrev detta som svar på vilken utbildning som rekommenderades:
“I min roll som lärare har jag haft turen att få gå tre olika pt-utbildningar. IntensivePT var en av dom och den var outstanding.
IntensivePT är en oerhört bra och effektiv utbildning. Fler lärare här? Den fem år långa utbildningen med massa skulder skulle många kunna gjort på halva tiden utan problem och fortfarande vara lika kompetenta. Om allt bara hade varit lite mer effektivt. Att det är utdraget gynnar inte nån. Så att prata om tiden på utbildningen är inte intressant som vissa nämner.
IntensivePT har bra och intressanta föreläsningar som ger dig alla de verktyg du behöver för att arbeta som pt, både anställd och egen. Ju bättre du vill vara som PT ligger inte bara i den pt-utbildning du väljer utan vad du väljer att göra sen. Fortsätt studera på egen hand, håll dig uppdaterad och gå kurser.
Och vad gäller FRISK så är det bara att göra ett prov för 5.000:- om du nu vill jobba på de stora kedjorna.”
Förutom att detta är den bästa form av reklam som IntensivePT kan få slår det även huvudet på spiken för hur resonemanget varit kring utformningen av kursplanen.
Det är superenkelt att föreläsa om anatomi i 200 timmar om man önskar. Det är bara att gå in på strukturer i händer/fötter, alla små nervbanor och leder så tickar timmarna på snabbt. Men det är inte relevant för en PT. Tänket borde istället vara tvärt om. Istället för att se till hur mycket tid jag kan spendera på ett ämne borde jag tänka: “Hur kan jag ta till mig mer information på kortare tid”. Alla bör vara överrens om att det är bättre att spendera 10 timmar på anatomi och kunna 90% av kroppen än att ha 200 timmar i bagaget och bara kunna 85%.
Hur gör man då för att minimera tiden som investeras och maximera hur mycket eleven lär sig? Svaret är dataanalys.
Genom att studera elevers lärandemönster kan vi anpassa materialet. Om vi ser att en viss slide bläddras tillbaka till flera gånger bör vårt fokus riktas hit. Om elever spenderar betydliget mer tid på en slide än på övriga slides i utbildningen är det ofta något som behöver åtgärdas. Ska något formuleras om, ska något läggas till, ska vi länka till ett blogginlägg eller spela in ett avsnitt av PT-Podden för att komplettera informationen? Hur presterar elever på frågor från examinationen som behandlas i denna slide? När vi konstaterat detta gör vi små ändringar och ser vilken påverkan detta får. Om svaret är att eleven spenderar mindre tid på denna slide och får bättre resultat på examinationen har vi gjort rätt.
Detsamma gäller när elever kollar på inspelade föreläsningar. Är det någon del av inspelningarna som elever ofta trycker paus på? Är det någon del som elever ofta spolar tillbaka till? Då är det samma sak som gäller. Vad kan vi ändra så att det går snabbare för eleven att ta sig igenom materialet samtidigt som eleven får med sig bättre kunskap till provet.
När man gjort detta i 5 år har man en riktigt effektiv utbildning