Hur du bygger en community med dina klienter

Hur du bygger en community med dina klienter

Vikten av en community

När vi arbetar som PT jobbar vi med relationer. Oftast tar vi människor som kanske är lite oroliga över att träna till att bli bekväma på gymmet. Det här är viktigt eftersom att de troligen kommer fortsätta att våga vara på gymmet om vi stärker deras känsla på den platsen. En nyckel för att lyckas göra det är att de behöver träffa människor som är som dem. Oftast tror folk att alla som håller på med träning är “träningsmänniskor” och inte “vanliga” människor som bara vill må bättre.

Om vi lyckas ta vår kundkrets som antingen kan vara PT-klienter eller medlemmar på gymmet och få de att bygga en community med varandra som vi leder kommer det att göra att de får ett extremt mervärde när de tränar på gymmet. Att ha folk att heja på som man känner igen när man kommer in genom dörren har bara fördelar. Dessutom kommer du att framstå som ledaren för gruppen och det i sin tur gör dig till det självklara valet när man ska välja PT.

Här kommer en kort liten guide till hur du kan börja bygga en community med dina medlemmar eller folk på gymmet med målet att få de att må bra men också tillåter att du kan tjäna mer pengar på denna grupp genom att sätta upp utmaningar eller kurser.

Skapa en Facebook grupp

Vi behöver en plats där vi kan kommunicera med vår community. Enklast är att göra en Facebook grupp och bjuda in folk som du tror skulle passa in. Eller helt enkelt alla på gymmet om det är ett litet gym. Eller alla dina PT-Klienter. Döp inte gruppen till “Karls elite training squad” utan döp den till något inbjudande.

När du har skapat gruppen börja posta i den regelbundet. Några exempel på poster du kan göra är:

  • Gratta folk när du vet att de har gjort något bra

  • Fråga hur deras träning går

  • Skapa utmaningar och be dem göra utmaningarna

  • Dela sociala medier poster du gör som kan vara relevanta för gruppen

  • Fråga vad de har för frågor om träning och hälsa

  • Be folk lägga upp en bild på sin helg

Här är det bara att vara kreativ. Var inbjudande och ta det inte för allvarligt. Försök få medlemmarna i gruppen att börja föra en dialog med varandra och inte bara dig själv. Uppmana dem att lägga upp mål som de klarar av i sin träning och hylla dem. Folk kommer att bli jätteglada att tillhöra en community.

Bjud in till saker i den riktiga världen

När vi får människor att träffas börjar vi bygga djupare band. Jag blir gladare när någon jag har träffat gratulerar mig på facebook jämfört med någon jag aldrig har träffat. Gör roliga saker med medlemmarna en gång i månaden. Du behöver självklart inte betala för dessa saker och folk kommer troligen vilja hänga på ändå. Här kommer några tips:

  • Gemensamma träningspass. Både roliga/korkade pass som man kommer ihåg och mer seriösa pass

  • Gå på den senaste aktuella BIO filmen tillsammans

  • Ät middag på den nyöppnade restaurangen

  • Håll i föreläsningar för deltagarna om olika saker

  • Gå på museum eller annat skoj

  • Grilla och drick öl i parken

Det viktiga är helt enkelt att vissa att denna grupp är till för medlemmarna och att de ska ha roligt tillsammans. Ju mer ni gör ju mer kommer folk att hänga på. Det kan vara lite segt i början men kör hårt.

Kapitalisera på din community

Självklart kan vi göra det här för att det är roligt och det bör vi göra. Samtidigt har vi en unik möjlighet att lära känna vår community och sälja produkter som de faktiskt vill ha till gruppen. Här kommer några förslag på extra produkter du kan sälja:

  • Gemensamma träningspass

  • Onlineföreläsningar

  • Kosttips och tricks

  • Utmaningar

  • Träningsutrustning

Återigen sätter din fantasi stopp för vad du kan göra med gruppen. Mitt enda tips här är att om gruppen blir en säljkanal istället för en community kommer folk att lämna. Var försiktig om hur ofta du ber gruppen om deras pengar. En gång i månaden är nog ganska rimligt.

Om vi lyckas bygga en bra community med värde för medlemmarna kommer det att ha flera positiva effekter. Medlemmarna kanske bjuder in sina vänner och din räckvidd växer. Om en klient flyttar kan du fortfarande hålla kontakten med dem (och sälja produkter) genom gruppen. Du kommer att bli en viktig ledare i dessa personers liv och det självklara valet som PT.

Lycka till nu och bygg en rolig community!