Small Group PT - En extremt lönsam affärsmodell
En buzzword? En säljtaktik? Fantastiskt för klienterna? Small Group PT (SGPT) är något som har funnits länge men blivit mer och mer populärt. Det finns flera fördelar både för dig som PT och för klienten. Man tjänar mycket mer pengar per timme, klienterna får en samhörighet och träningen är definitivt roligare än att vara ensam på gymmet. Samtidigt finns det några fallgropar som man måste undvika för att hantera flera klienter samtidigt. I den här bloggposten kommer vi att gå igenom allt du behöver veta för att rivstarta SGPT.
Skillnaden mellan Personlig Träning, Klasser, Bootcamps och Small Group PT
Personlig Träning
Personlig träning är alltid med enbart en klient där fokuserat ligger på långsiktiga mål och kortsiktiga utmaningar. Som PT får man en nära relation med sin klient och kan skapa en stor förändring i deras liv. Samtidigt som det ultimata målet oftast är att komma i bättre form kommer du som PT även att spendera mycket tid på att utbilda klienten om hur de rör sig, vad de äter och vad som är en bra livsstil för just den personen. Oftast är det en längre relation med klienten där PTn blir en guide som hjälper klienten navigera igenom sin vardag. Prismässigt faller detta åt det dyrare hållet i vår jämförelse.
Klasser
En klass på ett gym kommer att variera kraftigt beroende på vart man tränar. Det kan vara 100 personer på spinning cyklar eller 10 personer som utför marklyft samtidigt. Oftast finns det fasta tider i schemat på anläggningen där klienterna är medlemmar och bokar in sig själva. Det finns sällan något långsiktigt tänkt på klasserna utan målet är att deltagarna ska få ett härligt träningspass. Prisklass runt 500:- / h och uppåt.
Bootcamp
Orsaken till varför jag vill ha med bootcamp är för att det är någon sorts hybrid mellan klasser och Small Group PT. Det är alltid en fast tidsangivelse (exempelvis 6-week summer bootcamp) och mängden deltagare varierar kraftigt beroende på vart träningen hålls. Deltagarna får skriva upp sig på fasta tider som sträcker sig under tiden av bootcampen och om man missar att tillfälle ses det som förfallet. Ofta sker det tester i början och i slutet av bootcampen för att se vad man har gjort för stora förändringar. Prisklassen för detta är oftast runt 100:- till 200:- per tillfälle.
Small Group Personal Training
Då har vi hamnat på slutet av listan. Vad är egentligen SGPT? Om man jämför olika anläggningar som erbjuder SGPT brukar deltagarmängden variera mellan 2-12 personer. Personligen tycker jag att allt över 5 personer är mer lämpligt för en bootcamp medan SGPT passar bäst åt det personliga hållet. SGPT behöver inte nödvändigtvis vara en ’utmaning’ som sträcker sig över 6 veckor. Med fördelar underlättar det om man bestämmer en viss tid och datum man kör varje vecka med sina klienter men erbjuder viss restriktiv flexibilitet. Målet med SGPT är oftast inte att utbilda deltagarna på samma sätt som med PT utan träningen i sig är målet. De kommer för att få ett bra och roligt träningspass med en skön gemenskap. Med detta sagt kommer självklart deltagarna lära sig mer om sin kropp och träning. Allt detta tillsammans med en genomtänkt periodisering, mindre grupper för individuell coaching och uppmärksamhet samt lite flexibilitet i schemat gör att ’Small Group PT’ kan motivera en högre prislapp än klasser och bootcamps. Mer om detta kommer senare.
Viktiga key takeaways för Small Group PT:
Grupper på 2-5 personer
Fast datum varje vecka för alla deltagare med viss flexibilitet
Periodiserad, genomtänkt träning
Individuellt coachande för deltagarna
Målet är träningen men att deltagarna lär sig mer om sin egna kropp är en bonus
Dyrare än bootcamps men billigare än PT
Fördelar med Small Group PT:
Deltagarna får en ’tribe känsla’.
Att träna med vänner eller i en grupp kommer at ha en motivationshöjande effekt. Att ha personer som svettas och tränar tillsammans gör att de flesta inte vill missa ett pass för att svika sin grupp. Re
Större variation av övningar
Då gruppen är mindre har du med tid att lägga på att lära klienterna nya övningar. Detta kan anpassas efter deras behov och matchas till periodiseringen. Träningen blir unik efter vad den gruppen vill åstadkomma och man kan göra mer komplicerade övningar.
Individuell uppmärksamhet
Att hantera en grupp av 5 personer på ett effektivt och säkert sätt kräver lite erfarenhet. Men när det sitter är det inte mycket svårare att lära ut övningar rätt och ge råd till en grupp i den storleken jämför med ’PT’. Deltagarna kan lära sig av varandra och oftast blir de bara glada om man stannar upp för att hjälp en av personerna. Se till att dela din uppmärksamhet lika så blir alla nöjda.
Extremt lönsamt
Då du har flera deltagare som tränar vid ett tillfälle kommer du timpeng att gå upp med bra marginaler. Deltagarna kommer att få din uppmärksamhet och hjälp men till ett billigare pris. Alla vinner på ett sånt system.
Nackdelar med Small Group PT
Schemahantering
När du har flera deltagare som är med kan det bli svårt med schemahanteringen. Om någon missar ett tillfälle kanske de vill ta igen det senare. Detta löser man enkelt med att ha ett bra avtal innan man börjar med fasta tider i veckan. Visa gärna lite flexibilitet om hela gruppen behöver byta tiden av någon orsak. Oftast är gruppen förstående om den är tillräckligt liten och deltagarna har fått en bra rapport med varandra.
Det är svårare att ha 5 personer än 1 person
Även om det inte behöver vara en stor nackdel kommer det krävas mer av dig som PT att utbilda en grupp än en individ. Träningen måste anpassas så att den är rolig för alla. Något man får komma ihåg är att målet med SGPT är träningen och att klienterna får bra träningspass. Deras individuella mål ska uppnås genom en bred och inkluderande träning. Om folk har väldigt specifika mål som att rehabilitera någon skada kan man exempelvis dela upp gruppen i slutet av passet. Alla måste ju trots allt inte göra samma sak hela tiden.
Det kan vara svårt att komma igång
Många PTs fallerar innan de ens har kommit igång med SGPT. De lyckas inte fylla en grupp och då struntar de i det. För att lyckas komma igång med SGPT krävs tre saker. Guerilla marknadsföring i form av att prata med vänner och deltagare samt att bjuda in de till att prova på. En bra, enkel affärsmodell som gör det lönsamt för både dig och klienterna. Uthållighet att köra på även om grupperna inte fylls upp direkt. En guide om hur du kommer igång med SGPT kommer i slutet av denna bloggpost.
Prissättning för Small Group PT.
Låt oss börja med en jämförelse av de tre aktörerna som kommer upp när man googlar ”Small Group PT” för att sedan övergå till hur vi ska tänka. Något jag vill tillägga är att vi som PTs ska aldrig använda större anläggningar för att skapa vår affärsmodell. Vi ska inte heller fokusera på närliggande konkurrenter. Vår prissättning måste komma från oss själva och vad vi tänker göra. Med det sagt skadar det inte att veta vad de andra gör så här kommer en kort breakdown.
SATS
Pris totalt: 2500:- till 4675:- beroende på PT Nivå.
Antal tillfällen: 10
Gruppstorlek: 3-6 personer
Pris per tillfälle: 250:- till 467:-
Kommentar: Detta är det närmaste jag hittar till en stor organisation som erbjuder systematiskt SGPT.
Friskis & Svettis
Pris totalt: 900-1200:-
Antal tillfällen: 5-8
Gruppstorlek: ”cirka 6 personer)
Pris per tillfälle (snitt): 157:-
Kommentar: Deras affärsmodell verkar mer vara som en bootcamp, med färre deltagare och ett billigare pris. Inte helt representativt av SGPT.
World Class
Pris totalt: 3200:-
Antal tillfällen: (8 veckor kurs, 3 dagar i veckan): 24
Gruppstorlek: Max 12 personer
Pris per tillfälle: 133:-
Kommentar: Även detta skulle jag säga är mer representativt av en bootcamp och inte SGPT.
Hur ska vi då tänka med prissättning?
Det finns tre variabler jag tycker att man ska ta hänsyn till när man bestämmer sitt pris.
1) Antal tillfällen i veckan
2) Hur många deltagare man vill ha
3) Vad ditt vanliga timpris är.
Om vi börjar med ditt vanliga timpris anser jag att prissättningen borde vara som följande:
Billigaste -> Dyrast
Klasser, Bootcamp, Small Group PT, Personlig Träning
Om vi tar 600:- / timme för vårt ”standard” PT-Paket är det svårt att motivera varför klienterna ska betala lika mycket för att köra i en grupp. Med det sagt behöver vi inte rabattera träningen allt för mycket. Det viktigaste vi har i detta läge är att med en full grupp vill vi tjäna mer än vad vi hade gjort med en enstaka timme. Om vi siktar på att ha en grupp med fem personer betyder det alltså att per tillfälle måste vi ta minst 120:-. Detta är såklart alldeles för lågt men ett viktigt tankeexperiment.
Eftersom att en grupp av fem personer kommer ta tid att bygga upp, kräva mer av dig som PT och förmodligen ha mer administrationstid tycker jag att man ska ha som mål att minst dubbla sin timpeng jämfört med PT. I detta exempel med vårt PT pris på 600:- betyder det att vi vill tjäna minst 1200:- per tillfälle. Då behöver vi ta betalt minst 240:- per person och tillfälle. När gruppen har blivit fylld och man får en väntelista att vara med kan man börja öka priset. Vad du behöver tjäna kommer tillbaka till vad din perfekta dag och liv är som jag har skrivit om i denna e-bok som du gratis kan ladda ner. Jag hade inte dragit mig för att börja med att ta betalt 300:- per klient och timme för att sedan övergå till höjningar mot 400:- per klient och timme när du har fyllda grupper.
Hur många tillfällen i veckan ska vi då erbjuda? Mitt förslag är att börja med ett tillfälle. Efter att den gruppen har fått kommit igång kan du prata med deltagarna och erbjuda möjligheten att utöka till flera tillfällen. Eftersom att de kommer köpa fler tillfällen kan du möjligen erbjuda en mindre rabatt för det.
Självklart är all prissättning helt individuell och efter dina förutsättningar. Var försiktig bara för två saker.
1) Börja inte för lågt bara för att komma igång – det tar tid att öka sina priser med 50-100% (vilket behövs om man började för lågt)
2) Ha inte en komplicerad prissättning där folk får billigare om de rekryterar vänner. De kommer ta med sig folk om de tycker att träningen är bra. Du ska ha betalt oavsett för den produkten du erbjuder.
Guide till att komma igång
1. Hitta en person att starta med.
Många PTs vill ha en full grupp att börja med. Tyvärr fungerar det inte riktigt alltid så och risken finns att man aldrig kommer igång. Hitta en person, en vän, bekant eller redan existerande klient och berätta vad du vill göra samt förutsättningarna och se om de är intresserade eller inte.
2. Bestäm en bra tid
Något vi vet är att prime-time på gymmet är mellan 17-20 på vardagar och innan lunch eller på eftermiddagen på helgerna. Bestäm en bra tid med din pilotklient och spika det.
3. Bestäm dig för hur länge du ska testa innan du förändrar något.
Mitt förslag är 2-3 månader för att faktiskt ge det en riktigt chans. Det är dock viktigt att du har ett datum där du utvärderar programmet för att se om det funkade eller inte. Om du inte har fyllt gruppen kan du börja ta steg till att lösa vad problemet är.
4. Marknadsför programmet
Lägg upp din tid för Small Group PT överallt. Skriv ut ett informationsblad om det och ha det i receptionen. Lägg upp det på sociala medier. Gör mail utskick. Fråga din testpilot om de har några vänner som kanske skulle vilja testa 1-2 gånger gratis. Bjud in vänner och familj till passet. Försök hitta klienten där flera personer vill gå med som en skola eller ett närliggande kontor.
5. Ha ett enkelt sätt att komma igång på
Mitt förslag är att klienterna ska binda upp sig på ungefär 3 månader när de signar upp sig på din Small Group PT. Detta för att säkerställa att du har tillräckligt med tid att skapa en förändring hos klienten så att de får värde för pengarna. Till en början kan du ha att det löper en månad i taget om du känner att 3 månader är en för stor kommittent för klienten. Fördelen med att ha det månadsvis är att betalningarna inte blir lika stora för klienten jämfört med att köpa ”ett 10 pack”. Ännu en nackdel med ”10-pack” är att klienten enklare kan välja att inte köpa fler tillfällen jämfört med att säga upp sitt medlemskap. Dessutom upplevs ofta ett medlemskap eller en månadsbetalning som något mer långsiktigt.
Slutligen rulla programmet i några månader och glöm inte att utvärdera. Det kanske tar tid att starta igång men programmet kan bli extremt lönsamt för dig om du får ihop allt. Mitt förslag är att ha 2-3 olika Small Group PT program igång samtidigt. Fler än det brukar leda till att de inte blir fulla och att det hade varit mer lönsamt att ha färre grupper där man lägger ihop deltagarna.
Vanliga fallgropar vid SGPT
Sån tur är har vi testat detta med många PTs och på flera olika anläggningar. Vi har gjort massor av misstag som vi vill dela med oss av så att du slipper repetera samma sak. Vissa kan vara förödande medans andra är bra att vara medveten om.
Referral program
Det är väldigt lockande att ha referral program där din klient tar med sig en person och de båda får 10% rabatt exempelvis. Detta är dock inte att rekommendera av flera orsaker. Klienten hade förmodligen rekryterat sin vän om de tyckte att träningen var bra och rolig nog oavsett. Det blir krångligt för dig att ha koll på flera olika prisnivåer. Det kan även bli orättvist och skapa dålig stämning i gruppen om folk får reda på att man har olika priser. Om du vill belöna någon för att de har tagit med en vän ge dem något utanför den ordinarie träningen som ett kosttillskott eller någon träningsutrustning.
Ändra om tider
Det är väldigt farligt att börja ändra om tider. Det kan skapa dålig stämning om en tid inte funkar för en person men funkar bra för en annan. Se till att ha en tydlig överenskommelse innan om vilka tider det är som gäller och vad som händer om klienten inte dyker upp. Om någon har avbokat mycket och du känner att du måste kompensera klienten gör det utanför den ordinarie gruppträningen.
Ha komplicerade betalmodeller
Det är bara komplicerat. Detta är en enkel produkt och det finns många som kommer att vilja träna med dig i en liten grupp. Håll det extremt enkelt för din skull och för klienten.
Att inte ta hänsyn till att nya gruppmedlemmar
Om ni har haft en grupp som har rullat med ett gäng personer och någon byts ut kommer det att ha en påverkan på gruppen. Var lyhörd till den nya personen och se till att de blir inkluderande. Ett förslag då är att dela upp gruppen i olika små teams så att den nya personen får lära känna alla som är med i gruppen på ett individuellt plan. Om du har långa förbindningar för att vara med kanske ni kan äta middag efter träningen ihop eller göra något roligt för att skapa en bra gemenskap.
Extra Administration
Kom ihåg att klienterna betalar mindre per tillfälle. Målet är inte att skapa administration för 5 personer utan att de här 5 personerna ska motsvara kanske 2 klienter. Det innebär att träningsprogram, kostupplägg, mail-support kostar extra. Även om din timpeng blir högre för att du har en grupp betyder de inte att de som individer har betalat lika mycket som för exempelvis personlig träning. Det är inte rabatterad PT vi erbjuder, utan Small Group PT.
Glömma bort varför man skapade ’Small Group PT’
Glöm inte varför du startade detta. Är det för att få klienter att övergå till att gå till vanlig PT? Är målet att detta ska vara en extra inkomstkälla som du vill ska rulla i flera år? Sätt regelbundna datum och kalenderpåminnelser där du går igenom programmet för att se om du har lyckats eller inte.
Fill it or kill it
Många PTs för sig att de bara vill arbeta med SGPT. Med affärsmodellen jag presenterade innan kan man teoretiskt tjäna över 100,000:- i månaden med en 20 timmars arbetsvecka. Hur bra är inte det? Problemet är att det blir många grupper att ta hand om. Folk kommer att byta eller vilja lämna och detta kan leda till att man har flera grupper igång som inte blir lönsamma. Fyll gruppen eller döda den. Sätt dina egna mål med en tidsram och om det inte har fyllts behöver du ändra något eller döda den.
Avslutande ord
Det finns ingen exakt metod för hur Small Group PT ska gå till. I denna bloggpost har jag försökt sammanställa information av flera källor samt dragit erfarenhet av vår långa tid i träningsvärlden. Om du vill rulla igång ett eget Small Group PT program och lägga till eller ändra något är det fritt fram. Kom bara ihåg fallgroparna och våra rekommendationer för att du ska lyckas så bra som möjligt. Om du känner att du vill prata igenom din affärsmodell och behöver hjälp rekommenderar jag att skaffa en mentor.
Vi önskar dig all lycka i framtiden med din Small Group PT träning!
Mer läsning