Pedagogik som PT
I yrket som Personlig Tränare kommer du möta många olika typer av människor och alla kommer behöva din hjälp olika mycket. Vissa klarar sig på att bara träffa dig en gång i veckan på gymmet medan andra behöver nästan daglig kontakt med dig. Vissa kommer jobba stenhårt för att nå sina mål medan andra kommer ha det tuffare att lägga ner den energi och tid som behövs. Vissa kommer behöva tät kontakt med dig och andra kommer klara sig mycket själva. Alla dessa människor kommer vi behöva bemöta på olika sätt, men en gemensam nämnare är att vi ska bemöta dem med respekt och tålamod.
Som personlig tränare och/eller coach är vi ofta en viktig och stor del av någons liv, och våra klienter litar på oss fullt ut. En livsstilförändring kan vara en otroligt stor och omvälvande del i mångas liv. Därför är det också viktigt att vi kan vara pedagogiska i vårt yrke, inte bara för att klienten ska nå sina resultat utan även för att klienten ska känna sig peppad, motiverad, trodd och i trygga händer. En klient som känner att du tror på denne kommer troligtvis att leverera bättre resultat än en klient som inte får samma pepp, oavsett om uppläggen är noggrant utformade.
Låt oss ta några exempel; av egen erfarenhet har jag anlitat båda typerna av coacher, en engagerad, peppande och väldigt pedagogisk i sin coaching, och en helt motsatt. Under tiden jag samarbetade med den förstnämnda kände jag mig nästan som bäst i världen och gjorde allt i min makt och mer därtill för att nå mitt uppsatta mål. Denna coach var otroligt tillgänglig, även fast jag egentligen inte krävde det, men det skapade en stark tillit och trygghet. Hen hade heller inga problem med att ryta ifrån om jag var nojig eller inte trodde på mig själv, men gjorde det på ett sätt som fick mig att förstå att min oro inte var nödvändig. Jag fick alltid någon form av positiv feedback, även om jag också fick höra vad jag behövde jobba på.
Den motsatta coachen var just det, väldigt motsatt. I vissa fall kunde det gå över en vecka innan jag fick svar på en fråga, när jag skickade mina veckorapporter fick jag väldigt sällan positiv feedback, när jag var nojig eller orolig fick jag endast korta nonchalanta svar, hen kunde ryta ifrån på ett sätt som bara fick mig att känna mig dålig, helt enkelt fick jag ingen pepp eller trygghet, eller kvitto på att jag gjorde framsteg, vilket gjorde mig väldigt omotiverad.
Dessa erfarenheter har byggt grunden till min egen approach som PT och coach och hur jag vill vara mot mina klienter. Självklart är det i vissa fall svårt att hålla masken när man tycker att man får alldeles för många frågor på en dag, när klienten inte lyssnar eller inte gör det han eller hon ska, när ett meddelande trillar in kl 22 på en lördag, eller när klienten är stressad och orolig egentligen helt i onödan. Det dyker alltid upp irritationsmoment, men sätt dig då in i klientens situation och se saker från deras perspektiv; hur hade DU velat bli bemött i denna situation?
Det jag vill få fram av detta är alltså att; hur vi som Personliga Tränare och coacher agerar mot och med våra klienter kan ha en stor påverkan på deras resultat och deras vilja och driv att fortsätta kämpa även i tuffa tider. Sedan ska vi självklart inte vända ut och in på oss själva och vara tillgängliga dygnets alla timmar, måndag-söndag, och alltid svara med långa biblar. Vi ska såklart inte heller behöva barnvakta våra klienter, mycket ska de kunna klara på egen hand. Sätt upp regler och arbetstider även för dig själv, och informera klienten om hur pass tillgänglig du är, och se till att du faktiskt är tillgänglig under dessa timmar. Peppa klienten när han eller hon behöver det, få dem att tro på sig själva, lyft fram deras starka sidor och de framsteg de gjort, men våga också tala om vad de behöver förändra och jobba mer på. Vissa behöver mer av detta och andra behöver mindre, här gäller det att kunna känna av och vara flexibel. Använd dig av ett språk som klienten förstår, och undvik avancerade termer och begrepp som egentligen inte säger klienten någonting. Att vi gör oss förstådda och tydliga är en stor del i att skapa trygghet och tillit.