Hur jobbar man med ätstörningar som PT?
En fråga som regelbundet kommer upp i vår samlade grupp är hur man jobbar med en klient som har en ätstörning eller ligger på gränsen till en ätstörning. Eftersom frågan är komplex är det många tränare som avstår dessa klienter. Skickar dem vidare till dietist / psykolog eller andra specialister. I senaste posten i vår grupp berättar Maria Michael hur hon resonerar i ämnet
Frågan:
Hej!
Är det någon av er som har erfarenhet av klienter med ätstörning? I detta fall handlar det om en mild variant och eftersom jag själv har varit inlaggd pga svår anorexi i tonåren så kan jag verkligen sätta mig i i klientens situation. Hon har fått KBT- hjälp tidigare och är väl medveten om vilka situationer som triggar till hetsätning.
Hon är överviktig men har gått ner en hel del med hjälp av näringsdrycker. Hennes mål är att börja äta riktig mat och tillräckligt för att orka med studier och annat. Sekundärt är att gå ner i vikt. Hon är väldigt motiverad och känner stort förtroende för mig.
Tanken är att i nuläget fokusera på beteendeförändringen att "börja äta riktig mat". När detta sker utan problematik kommer jag så småningom kunna fokusera mer på hennes sekundära mål.
Tacksam för andra bra tips!
Svaret:
Återintroduktion av riktig mat bör ta tid i min erfarenhet med klienter som gått ner i vikt med måltidsersättningar.
Risken att klienten får återfall är större om alla huvudmål byts ut direkt. Här är det viktigt att börja byta ut måltidsersättningar mot riktig mat lite intaget, dvs trappa upp. Tex 1 huvudmål riktig mat första veckan och resten måltidsersättningar, två huvudmål veckan efter osv. Tills alla måltider är vanlig mat igen.
Ge mycket exempel på bra måltider, laga mat ihop om det finns möjlighet. Jobba med olika slags matlådor osv. Inköpslistor, recept och inspiration kan behövas. Förenkla processen för klienten så mycket som möjligt, dvs visa hur man kan förbereda och portionera, hacka och frysa in en del grönsaker, köpa färdighackat är uppskattat osv. Det som funkar bäst för klienten helt enkelt. Det var så jag började med mina butiksvandringar ;) visade klienter olika produkter, tips och hur man läser av näringsdeklaration och innehåll live i butiken. Om inte live så kan du alltid skapa en pdf/presentation med massa bra exempel och nyttig information. Visa gärna skillnaden på näringsrikt, näringsfattigt, energirikt och energifattigt. Klienter fann detta inspirerande och motiverande :)
När man går över till mat så kommer energimängden se annorlunda ut, dvs lite högre än med måltidsersättningar (om hon ätit enligt VLCD eller LCD), här kan du behöva visa henne att trots att energimängden ökar så kommer hon ändå inte äta mer än hon behöver. Ibland kan tanken av ett dagsintag på mer än 1000 kalorier vara jobbigt hos en del, då är det bra att på ett enkelt sätt förklara hur energibehovet fungerar. Hjälper att även räkna ut så hon ser svart på vitt hur mycket energi det det handlar om.
Det är ett långsiktigt förändringsarbete och nya vanor behöver introduceras och bearbetas. Det är ok att man ibland tappar motivationen, så länge klienten har dig så kan hon alltid prata med dig om det. Snedsteg kan ibland trigga igång känslor av skuld, skam och misslyckande. Här är det viktigt att återigen fokusera på det stora målet, bearbeta bort enstaka incidenter och fokusera på helheten. I min erfarenhet så blir klienten undvikande, då gäller det för dig att ringa upp och insistera på att ses/prata, kanske en walk and talk? Peppande sms och mail funkar fint det med.
Viktminskningen kan avstanna i början när man övergår till mat och motivationen kan då hamna i botten. Här är det bra att hon har dig att prata med, och förklara att det inte ser exakt likadant ut varje vecka med viktminskningen och på sikt kommer ni i mål tillsammans.
Blev lite långt svar, men finns inget enkelt eller kort svar här. Hör av dig om du vill ha mer tips.