Hur du pratar med dina klienter - Av Karl Gullö

Att coacha våra klienter till att röra sig bättre är en av de mäktigaste känslorna som finns. När man får höra “jaha, är det så man ska göra? Vad enkelt det blev” eller “så har ingen förklarat det för mig förut - nu fattar jag hur det ska kännas” ska man ge sig själv en stor klapp på axeln. Att bli tillräckligt självsäker att känna att man kan coacha vem som helst inom rörelse kräver erfarenhet, teknik och fingertoppskänsla. I den här bloggposten kommer du att kunna läsa några av våra tips till att bli bättre på att coacha som vi går igenom på den praktiska helgen.

1. När du ger feedback håll dig till en sak i taget.
Det är enkelt att ge klienten “information overload”. Även om de utför knäböj och flera saker ser knepigt ut fokusera på en sak i taget och se till att den sitter innan du går vidare. Förvirra inte folk i onödan bara för att visa hur mycket du kan.

2. Om du ger feedback på något som ska förändras - se om klienten faktiskt gör det eller inte.
Väldigt ofta ser jag coacher, oftare i gruppklasser som ger en cue till en person och sedan går därifrån. Det är värdelöst av två orsaker. Dels att PTn inte vet om det har blivit bättre men framförallt har kunden ingen aning om de gör rätt nu. Allt de har fått höra att de har gjort fel. Vilket leder in till nr 3.

3. Återkoppla om kunden har gjort vad du bad dem att göra. Antingen ett "bra jobbat" eller ett "okej om vi provar så här istället".
Det känns väl som en trevlig sak att göra? Vårt mål är inte alltid att söka efter fel för att kunna ge feedback men något vill klienten veta om hur de har presterat under ett set. Dra till med en high-five eller “det såg enkelt ut”. Om det är tungt kan du också säga “bra krigat”. Var engagerad och involverad och ge kunden cred för det de gör rätt.

4. Coacha så lite som möjligt när kunden gör ett set.
Om din klient håller på att utföra ett set ska du i stort sätt vara tyst eller ge väldigt tydliga verbala eller taktila kommandon. Om du börjar prata mycket när klienten ska utföra ett arbete kommer en av två sker att hända:

Antingen slutar klienten fokusera på vad de ska göra i sin träning och bara lyssnar på dig = dåligt.

Eller så ignorerar klienten dig och fokuserar bara på sitt sett = dåligt.

Vi kan absolut hjälpa våra klienter och påminna dem om hur de ska göra. Men då är det korta, tydliga kommandon som “brösta upp” eller “knäna ut” i samband med att använda taktila cues så att de kommer in i rätt positioner.

Om allt ser bra ut kan du självklart tagga på klienten men ta inte fokus från deras lyft. Låt de fokusera.

5. Våga stoppa klienten
Om din klient exempelvis utför en rörelse och det ser illa ut våga stoppa klienten. Be de ställa sig upp om de utför ett knäböj och rätta till deras position eller hitta sin anspänning. Se till att göra det snabbt då det fort blir jobbigt att stabilisera en extern vikt. Du kan självklart be klienten lägga tillbaka vikten och göra en längre förklaring om du vill det. Poängen är att ord som “stopp” eller “sakta ner” ger dig kontroll över klientens rörelse och är tydliga. Ditt första fokus är att hjälpa klienten framåt och ibland kan det vara genom att ta ett steg bakåt.


I grund och botten handlar bra coaching om att möta kunden där de är vid det tillfället. Prata direkt med personen, var tydlig och använt så få ord som möjligt. Om du kan få klienten att känna vad du menar är det alltid bättre.

Jag utmanar alla personliga tränare att filma lite av era PT pass och granska på efterhand. Se vart du kunde varit tydligare och vad du gjorde riktigt bra.

Avsluta alltid med något positivt. Typ, du är grym som läste den här posten. Bra jobbat

kommunicera med dina pt klienter