Values & Vision
Av: Karl Gullö
Nu kommer ännu en luddig post som bygger på mina tidigare inlägg, ”Din perfekta dag” och ”Vad kostar min perfekta dag” (länk). Nu när vi vet vart vi vill komma behöver vi börja bygga upp en PT praktik som kommer att ge oss det livet vi vill ha och förtjänar. Men för att göra det räcker det inte med att bara träna personer och hjälpa dom att uppnå sina mål. Det finns massvis med Personliga tränare och massvis med konkurrens. Du behöver fundera på vad dina värderingar är så att du kan kommunicera det med dina klienter och bygga upp ett varumärke. Sedan behöver du klura ut vad din vision är så att du inte går vilse på vägen. Vi bryter ner de här punkterna och försöker göra dem lite tydligare.
Börja med att se den här Ted Talk videon. Det är en video är Simon Sinek pratar om ”Start with why” för att klura ut hur du vill driva ditt företag. Vad du vill ska göra dig unik. I det här exemplet så blir det väldigt ’fancy’. Vi tar Apple som exempel som har som why ”To Challenge The Status Quo”. Sjukt luddigt. Men så var det en gång i tiden med app store, färgglada Ipods, Ipads och allt vad det kan vara. Nu för tiden är deras sätt att ”challenge the status quo” att ta sjukt mycket betalt. Typ 1000 Dollar för ett stånd till en skärm. Men nog om det.
På ett av mina gym, Crossfit Södermalm så har vi en ganska enkel vision. Vi vill hjälpa våra medlemmar, deras familjer och vår community att komma igång med Crossfit. Det är vår vision. Har vi någon som kommer in och vill kvala in till VM i Crossfit är vårt gym inte rätt plats för dem. Och det vet människor. Så om någon vill komma igång med Crossfit – då hör dom av sig till oss, för vi hjälper människor komma igång med det. Enkelt va? Då blir alla val vi måste göra mycket lättare att göra i framtiden. Allt vi behöver är att fråga oss om det är i linje med vår vision. Om någon ber oss sponsra ett elit fotbollslag till exempel vet vi att det inte riktigt är vad vi sysslar med. Om någon frågar om vi vill sponsra en amatör löptävling däremot så är det mer i linje med vår vision. Att ha en tydlig vision gör det lättare för personer att kunna identifiera sig med ditt varumärke och hur du arbetar. Det hjälper dig att hålla fokus.
Hur tänker vi kring ”values” eller ”värderingar” då? Vi har valt ut fem värderingar som vi sätter över allt annat. Återigen är det för att det ska vara lättare för människor att identifiera sig med vårt varumärke och förstå vad det är vi erbjuder. Det här är våra varumärken.
Hälsa på alla på gymmet (vi vill ha en stark community)
Det är okej om det är svårt men ge inte upp (kämpa så bli du bättre)
Prata aldrig illa om någon annan (behandla folk så som du själv vill bli behandlad, community)
Utmana dig själv (Vår träning är tuff, så du måste vara redo att arbeta för dina resultat)
Det finns inga vilodagar. Allt är bättre än inget. (Det hjälper människor att få ett mindset att träning är deras vardag. Det ska inte vara tuffa saker varje dag. Men något ska vi göra. Om det är 15 minuter rörlighet eller en promenad. Något ska vi göra)
Fundera på vad dina värderingar är. Vill du vara en stenhård militär bootcamp PT som skriker att folk är ”useless maggots” men får en jävla resultat? Vill du vara en ’snällare’ PT som får starka relationer med sina klienter? Tycker du man ska ha cheat days? Den stora och viktiga frågan är VAD TYCKER DU?
När du har bestämt dig ska det ut på alla dina kanaler. Du ska marknadsföra din vision och dina värderingar. Mitt förslag är att göra 3 olika bilder till varje värderingar. Se till att några alltid ligger uppe på din instagram story exempelvis. Spela in filmer där du pratar om dina värderingar. Du har ju såklart väldigt bra tankar – så hjälp människor att hitta till dina tankar.