Examination, lärandemål och krav
Dessa riktlinjer gäller utförande och bedömning av de examinerande momenten med fokus på särskilda riktlinjer omkring utförande och bedömning av de examinerade uppdragen. För mer information om riktlinjer om de teoretiska deltesten vänligen se de instruktioner som framgår i själva examinationen och på www.intensivept.se/examination
Lärandemål
Det grundläggande målet är att du som student ska kunna visa examinerande lärare att du uppnått kursens lärandemål.
Uppdragsbetyg
Generella betygskriterier kopplas till kärnämnena i EuropeActive’s rekommendationer för kvalifikationer för personliga tränare.
Betyg
100% - Studenten visar mycket bra resultat i förhållande till de krav som ställs i lärandemålen
85-95% - Studenten visar goda resultat i förhållande till de krav som ställs i lärandemålen
80% - Studenten visar adekvata resultat i förhållande till de krav som ställs i lärandemålen
Underkänt - Studentens resultat är otillräckliga i förhållande till de krav som ställs i lärandemålen. Ytterligare arbete krävs för att uppfylla lärandemålen
För att bli godkänd (80%) krävs att elev visar tillräcklig förståelse för samtliga lärandemål. För väl godkänt (85-95%) krävs att övervägande delen av lärandemålen är uppfyllda med goda resultat. För mycket väl godkänt (100%) krävs att alla delar av lärandemålen är uppfyllda med mycket bra resultat.
Varje deltest bedöms utifrån angivna lärandemål som är anpassade till att pröva elevens kunskaper och färdigheter.
Riktlinjer
Utöver uppdragens lärandemål finns det vissa kringliggande riktlinjer som kan påverka bedömningen. Vi reserverar oss rätten att underkänna uppdrag på basis av nedanstående riktlinjer.
Alla moment måste vara med
För att bli godkänd på uppdragen måste alla moment beskrivet i uppdraget vara med. Notera att vissa uppdrag innehåller fler än en del.
Till detta räknas att de olika klientfallen ska vara riktade till klienten som om de vore en betalande klient. Enbart när vi specificerar det ska uppdragen utformas riktade åt examinatorn.
Om inlämning inte efterlever denna regel kan det ligga som grund för att låsa uppdraget under det aktuella provförsöket. Alla uppdrag ska utföras enligt de instruktioner och lärandemål som presenteras för uppdraget.
Sluttid
För att bli godkänd på ett uppdrag måste det vara inlämnat inom provets skrivtid. Lämnas uppdraget in inom skrivtiden kommer det att bli bedömt. Har du som elev blivit godkänt på ett uppdrag behöver du inte göra om det vid eventuell omskrivning av prov.
Fusk och plagiat
Fusk och plagiat underkänns omgående. Inkluderat under fusk och plagiat är inlämningar av tidigare elevers arbete, kopiering av elevers tidigare arbete samt kopiering av tidigare kända program som exempelvis German Volume Training, Jim Wendler's 5/3/, Stronglifts m.fl. och medvetet, eller omedvetet, plagierande av andra texter.
Vid fall av fusk och plagiat kommer det berörda uppdraget att bli underkänt, samt låst under det aktuella provförsöket. Fusk och plagiat kan följas upp av ytterligare instruktioner och eventuella begränsningar för hur uppdraget ska utföras under nästa provförsök; exempelvis obligatoriskt byte av klientfall. Vid svåra fall av fusk och plagiat kan elev bli spärrad från att utföra den distansbaserade examinationen, med alternativ att utföra examinationen på bestämd plats alternativt muntligt. Det är upp till examinator att avgöra lämplig lösning för elev och att dessa regler ska ses som undantag vid svåra brister i elevs förfarande vid fall av fusk och plagiat. Men var uppmärksam om att du som elev aldrig kan bli helt spärrad från att slutföra examinationen, utan ett alternativ kommer att presenteras och att vi reserverar oss rätten att kräva efterlevnad av dessa alternativ.
Med det sagt, undvik alla former av fusk och plagiat.
Undantaget är användandet av mallar som presenteras på www.intensivept.se/mallar
Struktur, design och stavning
Till bedömning kommer struktur, design och stavning tas i beaktning i viss utsträckning. Om tidigare nämnda faktorer påverkar uppdragets bedömning reserverar vi oss rätten att underkänna uppdraget då inlämningen inte uppnår grundläggande lärandemål: att skapa och utforma ett upplägg som kan presenteras till betalande klient.
För att undvika underkännande på grund av bristfällig struktur rekommenderas att ni använder våra mallar.
Evidensbaserade riktlinjer
Ogrundade och substanslösa påståenden kan ligga till grund för underkännande då inlämningen inte uppnår grundläggande lärandemål för utbildningen: att följa evidensbaserade riktlinjer vid arbete med klienter.
Exempel på ogrundade påstående kan vara ”Äppelcidervinäger gör att man går ner i vikt”, eller ”Drick varmt vatten med citron på morgonen för att främja matspjälkning”.
Likväl kan planering av specifika dieter utanför klientens önskemål ligga till grund för underkännande med samma grund som ovan samt att denna planering inte uppnår grundläggande lärandemål: tillmötesgå klienters önskemål vid planering av lösningar åt klient.
Format
Alla inlämningar ska ske i PDF-format. Enbart dessa filer kommer att bedömas till de skriftliga uppdragen.
Examinerande uppdrag
I examinationen ingår sex examinerande individuella uppdrag; två skriftliga uppdrag, en kostplanering, en träningsplanering, ett praktiskt uppdrag samt en kombinerad kost- och träningsplanering i slutprovet.
Biomekanik - Rörelseanalys
Lärandemål för uppdraget
● Identifiera de primära lederna i vald rörelse
● Identifiera de primära ledrörelserna i vald rörelse under både den koncentriska och excentriska fasen
● Identifiera de primära musklerna och koppla dessa till ledrörelserna under både den koncentriska och excentriska fasen
● Utför en rörelseanalys och beskriv med latinsk terminologi övergripligt kopplingen mellan leder, rörelser och muskler
● Analysera de verksamma krafterna i vald rörelse och beskriv hur externa hävarmar kan påverka rörelsens belastning jämfört med en liknande rörelsevariant
Uppdraget går ut på att välja två rörelser och genomföra en rörelseanalys. Du utgår från vald rörelse och med latinsk terminologi beskriver du utifrån instruktionerna hur denna rörelse går till. Uppdraget ska formuleras enligt följande struktur:
● Faser & rörelseplan, här beskriver du rörelsen utifrån relevanta faser/rörelsetunnlar och vilka rörelseplan som rörelsen utför inom.
● Ledrörelser & muskler, här beskriver du vilka ledrörelser och muskler som är involverade i de olika faserna/rörelsetunnlarna.
● Mot- och medverkande krafter, här beskriver du vilka krafter som mot- och medverkar i rörelsen.
● Externa hävarmar, här förklarar du hur de externa hävarmarna kan påverka belastningen i vald styrkeövning.
Detta uppdrag prövar din förmåga att analysera rörelser utifrån din förståelse gällande anatomi, fysiologi och biomekanik.
Klientanalyser
Lärandemål för uppdraget
● Analysera olika klienters varierande förutsättningar, behov och önskemål
● Visa förståelse för bemötande av olika klienttyper
● Visa förståelse för hinder och möjligheter i arbete med klienter
● Visa förståelse för och tillämpa grundläggande träningsprinciper
● Kunna resonera kring planering och tillvägagångssätt i träning både kortoch långsiktigt
Uppdraget går ut på att utföra analyser av tre separata klientfall och utifrån deras varierande förutsättningar, behov och önskemål resonera kring vad du som deras personliga tränare skulle vilja göra i ditt arbete med dem. Du utgår från ett holistiskt perspektiv och diskuterar nyanserat de olika klientfallen och kommer med konkreta lösningar som du förklarar skälen bakom.
Uppdraget ska formuleras enligt följande struktur:
● Mål, som beskriver vad du vill uppnå med klienten
● Hinder och möjligheter, som beskriver klientens varierande förutsättningar
● Metod, som beskriver tillämpning av träningsprinciper och konkreta lösningar utifrån dennes behov och önskemål
För godkänd bedömning måste samtliga klientanalyser uppnå lärandemålen på minst godkänd nivå. Detta uppdrag prövar din förmåga att resonera kring olika klienttyper utifrån din förståelse för träningslära, programmering, samt olika träningsformer som konditionsträning och styrketräning.
Kostschema
Lärandemål för uppdraget
● Planera ett kostschema utifrån din klients förutsättningar, behov, önskemål och målsättning
● Planera en varierad hälsosam kosthållning utifrån rådande evidensbaserade riktlinjer
● Skapa och utforma ett kostschema som kan överlämnas till betalande klient
● Visa förståelse för grundläggande näringslära och vårt näringsbehov
● Visa förståelse för kostrådgivning i praktiken och hur man möter klienters varierande och långsiktiga behov
Uppdraget går ut på att planera och utforma ett kostschema som kan överlämnas till betalande klient. Du utgår från rådande riktlinjer gällande en hälsosam kosthållning och strukturerar en lösning som tillmötesgår klientens förutsättningar, behov och önskemål.
Uppdraget ska formuleras enligt följande struktur (enligt mall):
● Försättsblad, med klientens namn
● Presentation av dagligt intag av makronäringsämnen och kalorier
● Instruktioner, om hur kostschemat fungerar och är strukturerat
● Kostmeny/Kostschema, med livsmedel, måltider och näringsvärde
● Recept, tips och trix, för att hjälpa din klient med sin kosthållning Detta uppdrag prövar din förmåga att hjälpa dina klienter med deras kosthållning utifrån din förståelse för näringslära, kosttillskott och praktisk kostrådgivning.
Träningsplanering
Lärandemål för uppdraget
● Planera ett träningsschema utifrån din klients förutsättningar, behov, önskemål och målsättning
● Planera träningsvariabler utifrån rådande evidensbaserade riktlinjer
● Skapa och utforma ett träningsschema som kan överlämnas till betalande klient
● Visa förståelse för och tillämpa grundläggande träningsprinciper
● Visa förståelse för hur en bra träningsupplevelse planeras
● Kunna resonera kring planering och tillvägagångssätt i träning
Uppdraget har två delar.
Första delen går ut på att planera och utforma ett träningsprogram som kan överlämnas till betalande klient. Du utgår från rådande riktlinjer gällande träningsplanering och strukturerar en lösning som tillmötesgår klientens förutsättningar, behov och önskemål.
Andra delen går ut på att du förklarar och resonerar kring din träningsplanering och varför den ser ut som den gör. För godkänt krävs att samtliga av nedanstående delar är med och att del 1 uppnår lärandemålen. För högre betyg måste del 2 uppnå lärandemålen.
Del 1 ska formuleras enligt följande struktur (enligt mall):
● Försättsblad, med klientens namn
● Inledande instruktioner som förklarar relevanta aspekter av träningsschemat
● Uppvärmning, anpassat utifrån kommande träning
● Huvuddel med träning, själva träningsplaneringen Del 2 ska formuleras enligt följande struktur:
● Kort klientanalys, resonera kring klientens förutsättningar, behov och önskemål
● Övningsval och övningsordning, resonera kring uppställning av övningar
● Set och reps, resonera kring uppställning av set och reps
● Setvila, resonera kring förskrivning av setvila
Detta uppdrag prövar din förmåga att konstruera ett träningsprogram samt resonera kring träningsvariabler utifrån din förståelse för träningslära och programmering.
PT-timme
Lärandemål för uppdraget
● Planera och genomför ett träningspass i rollen som personlig tränare
● Kommunicera tydligt och pedagogiskt med klient
● Använd relevanta och varierande cues
● Visa engagemang och lyhördhet för klient
● Planera och anpassa träning till en klients förutsättningar Uppdraget går ut på att planera och genomföra ett träningspass med en fiktiv klient.
För godkänt krävs, förutom att lärandemål uppnås, att du följer de direktiv som är satta gällande inspelning av din PT-timme.
Viktigast är att:
● Du och klient syns i bild
● Du och klient hörs
● Du är aktiv och engagerad genom hela passet Detta uppdrag prövar din förmåga att praktiskt arbeta med klienter utifrån din förståelse för funktionella grundrörelser och praktiska roll som PT.
Slutprov - Case Börje
Lärandemål för uppdraget
● Förutom de lärandemål som presenteras i uppdragen Kostschema, Träningsplanering och klientanalyser ska nedanstående lärande mål uppfyllas
● Planera och skapa en helhetslösning åt klient på både lång och kort sikt
● Visa förståelse för lämplig träningsplanering utifrån skadeprofil
● Visa förståelse för användande av periodisering
Slutprovet går ut på att planera och skapa en helhetslösning åt en klient med ett långsiktigt mål. I detta inkluderas en träningsplanering, ett kostschema samt en överhängande periodisering. Uppdraget följer med förmån samma struktur som uppdragen Kostschema och Träningsschema och kan lämnas in i ett stort dokument eller flera separata. Båda format accepteras. Detta uppdrag prövar din förmåga att skapa en helhetslösning åt din klient utifrån din förståelse för hur träning och kosthållning samverkar.