IntensivePT

View Original

Saboterar du din arbetsplats?

Under andra världskriget släppte CIA ett dokument 1944 som syftade till att hjälpa medborgare att sabotera fiendens verksamhet på enkla och subtila sätt. Dokumentet beskrev olika typer av sabotage, från komplexa operationer som kräver noggrann planering och specialutbildad personal, till enkla handlingar som vanliga människor kan utföra utan speciella verktyg eller risk för upptäckt.

See this content in the original post

Dessa enkla sabotagehandlingar kunde vara allt från att sprida ut saker på fel ställen, skapa dålig stämning bland kollegor, till att fatta felaktiga beslut med flit. Poängen var att dessa små, till synes harmlösa handlingar, när de multiplicerades över många människor, kunde ha en stor negativ inverkan på fiendens krigsinsats. Målet var att minska effektiviteten, slösa resurser och skapa frustration bland fiendens styrkor.

Idag kan vi se paralleller till detta dokument i många av våra moderna arbetsplatser, särskilt inom gym- och hälsobranschen. Beteenden som en gång betraktades som sabotage kan nu ses som standardpraxis på många kontor. Från ineffektiva möten till dålig kommunikation och medveten passivitet, dessa handlingar kan vara lika skadliga för en verksamhet idag som de var för en fiende under kriget.

I denna bloggpost kommer vi att utforska hur dessa sabotagehandlingar från 1944 fortfarande är relevanta i dagens arbetsmiljö och hur de kan påverka produktiviteten och arbetsmoralen på gymkedjor och hälsocenter. Är du omedvetet sabotör på din arbetsplats? Låt oss ta en närmare titt.


(d) Employees

(1) Work slowly. Think out ways to increase the number of movements necessary on your job: use a light hammer instead of a heavy one, try to make a small wrench do when a big one is necessary, use little force where considerable force is needed, and so on.

(2) Contrive as many interruptions to your work as you can: when changing the material on which you are working, as you would on a lathe or punch, take needless time to do it.

Forget tools so that you will have to go back after them.

(3) Even if you understand the language, pretend not to understand instructions in a foreign tongue.

(4) Pretend that instructions are hard to understand, and ask to have them repeated more than once. Or pretend that you are particularly anxious to do your work, and pester the foreman with unnecessary questions.

(5) Do your work poorly and blame it on bad tools, machinery, or equipment. Complain that these things are preventing you from doing your job right.

(6) Never pass on your skill and experience to a new or less skillful worker.

(7) Snarl up administration in every possible way. Fill out forms illegibly so that they will have to be done over; make mistakes or omit requested information in forms.

Jag försökte korta ner den här listan för att göra den så relevant som möjligt men det finns för mycket roliga och bra punkter att diskutera här. Vem har inte haft en kollega som man bara tänker “skulle de kunna arbeta långsammare?” eller har väntat på att få ett svar kring något för att gå vidare i ett projekt. En till favorit är att göra sitt arbete dåligt och skylla det på utrustningen. Något jag känner att vi ändå är ganska duktiga på i träningsbranschen är att sprida vår kunskap vidare och hjälpa varandra. Självklart finns det nog undantag men ändå viktigt att understryka.


(12) General Devices for Lowering Morale and Creating Confusion

(a) Give lengthy and incomprehensible explanations when questioned.

(b) Report imaginary spies or danger to the Gestapo or police.

(c) Act stupid.

(d) Be as irritable and quarrelsome as possible without getting yourself into trouble.

(e) Misunderstand all sorts of regulations concerning such matters as rationing, transportation, traffic regulations.

(i) Cry and sob hysterically at every occasion, especially when confronted by government clerks.

Om du vill sänka moralen på din arbetsplats ska du alltså göra dessa saker. “Låtsas att du är korkad” är ett klockrent exempel på hur man kan sakta ner saker på arbetsplatsen. Men att ge långa förklaringar till saker som man inte förstår om man får en fråga är faktiskt en av mina favoriter här. Har du någonsin tänkt “vet du vad, jag löser det här själv istället för att ställa frågan” - då har du utsatts för en sabotör, oavsiktligt eller inte.


(11) General Interference with Organizations and Production

(a) Organizations and Conferences (1) Insist on doing everything through “channels.” Never permit short-cuts to be taken in order to expedite decisions.

(2) Make “speeches.” Talk as frequently as possible and at great length. Illustrate your “points” by long anecdotes and accounts of personal experiences. Never hesitate to make a few appropriate “patriotic” comments.

(3) When possible, refer all matters to committees, for “further study and consideration.” Attempt to make the committees as large as possible—never less than five.

(4) Bring up irrelevant issues as frequently as possible.

(5) Haggle over precise wordings of communications, minutes, resolutions.

(6) Refer back to matters decided upon at the last meeting and attempt to re-open the question of the advisability of that decision.

En av mina favoriter är att man ska hålla så långa tal som möjligt under möten. Gärna med anedokter som oftast är helt irrelevanta. Eller att skjuta på beslut och när de väl är tagna, försök öppna upp de besluten igen. När jag läser detta finner jag det helt galet hur dessa saker nästan känns som normalpraxis på företag när man ska försöka ha ett produktivt möte.


(b) Managers and Supervisors

(2) “Misunderstand” orders. Ask endless questions or engage in long correspondence about such orders. Quibble over them when you can.

(3) Do everything possible to delay the delivery of orders. Even though parts of an order may be ready beforehand, don’t deliver it until it is completely ready.

(6) In making work assignments, always sign out the unimportant jobs first. See that the important jobs are assigned to inefficient workers of poor machines.

(7) Insist on perfect work in relatively unimportant products; send back for refinishing those which have the least flaw. Approve other defective parts whose flaws are not visible to the naked eye.

(9) When training new workers, give incomplete or misleading instructions.

(10) To lower morale and with it, production, be pleasant to inefficient workers; give them undeserved promotions. Discriminate against efficient workers; complain unjustly about their work.

(11) Hold conferences when there is more critical work to be done.

Denna kategori gäller alltså för chefer/ansvariga och återigen kan jag inte stoppa mig själv från att skratta när jag läser det. Specifikt för träningsbranschen tycker jag att det finns två som verkligen sticker ut. När man tränar ny personal ska man ge otydliga eller missledande instruktioner och att missförstå vad sina kollegor säger. Ett fantastiskt ord här är också att man ska försöka“quibble” över när saker blir fel. Vilket betyder inte att man ska bli arg eller skrika, utan bara vara allmänt krånglig om något inte blir som det är tänkt.

För de som arbetar på kontor kan man nog verkligen relatera till att hålla konferanser när det finns viktigare arbete som behöver göras. Jag tror aldrig jag har hört någon säga att den här konferansen eller mötet kom vid en perfekt tidpunkt.


Try to commit acts for which large numbers of people could be responsible. For instance, if you blow out the wiring in a factory at a central fire box, almost anyone could have done it.

Den här tror jag faktiskt snarare går till medlemmarna på gymmet. Det är många människor på plats. Hur ska vi veta vem som lämnade avföring i duschbrunnen? (True story).


A clean factory is not susceptible to fire, but a dirty one is. Workers should be careless with refuse and janitors should be inefficient in cleaning. If enough dirt and trash can be accumulated an otherwise fireproof building will become inflammable.

När var sist du såg ett gym som verkligen var rent? Ja, i hörnen också.


Forget to provide paper in toilets

Är lite tvål också för mycket att be om?


(1) Let cutting tools grow dull. They will be inefficient, will slow down production, and may damage the materials and parts you use them on.

(2) Leave saws slightly twisted when you are not using them. After a while, they will break when used.

(3) Using a very rapid stroke will wear out a file before its time. So will dragging a file in slow strokes under heavy pressure. Exert pressure on the backward stroke as well as the forward stroke.

Det här är ett av mina favoritcitat. Som en person som betalar för gymutrustning gör det ont i hjärtat när saker inte tas hand om. Skivstänger behöver tvättas av från magnesium (och ibland blod), konditionsmaskiner behöver servas och utrustning behöver ställas tillbaka till sin plats.

Jag skulle önska att alla som droppar en tom skivstång på gymmet trampar på Lego. Att tänka sig att man uppmuntrade människor att göra detta med flit för att sabotera på arbetsplatsen är helt galet när man i dagsläget är tacksam när medlemmar och personal faktiskt tar hand om utrustningen. Utrustning är dyrt och det finns definitivt roligare saker man kan göra med pengarna än att köpa ytterligare en hantell för att någon droppade 15kg hanteln om och om igen för att kunna visa hur stark man är.


Make train travel as inconvenient as possible for enemy personnel. Make mistakes in issuing train tickets, leaving portions of the journey uncovered by the ticket book; issue two tickets for the same seat in the train

Jag ska erkänna att jag har lite svårt att dra en parallel till träningsvärlden med den här men tyckte den var väldigt rolig så den får vara med. Om jag verkligen skulle försöka hade liknelsen varit att göra det krångligt för kunder att boka PT-timmar. Tänk flera SMS fram och tillbaka. “När funkar för dig?” “Nästa vecka” “Vad bra! Onsdag eller torsdag” “Båda funkar för mig” “Då kör vi onsdag.” Vilken tid passar för dig?” “Jag är flexibel” “Skulle 16 eller 17 funkar?” “Just de tiderna funkade inte” “Ska vi köra på torsdag då istället?”

Jämför man det med att bara gå in i en onlinekalender och boka in sin tid blir liknelsen till sabotage faktiskt tydlig.

Det kanske var ett bra exempel ändå.


The saboteur may have to reverse his thinking.... Where he formerly thought of keeping his tools sharp, he should now let them grow dull; surfaces that formerly were lubricated now should be sanded; normally diligent, he should now be lazy and careless; and so on.

Denna passage påminner om en problematik som många arbetare möter i dagens arbetsliv. Istället för att belönas för att arbeta snabbare eller bättre, kan man ofta bli belastad med mer arbete eller bidra till att ens kollegor förlorar sina jobb. Denna dynamik har lett till ett generationsskifte där man inte nödvändigtvis strävar efter att arbeta snabbare för att få mer gjort.

Tidigare generationer tenderade att värdera hårt arbete och effektivitet högt, men idag ser vi en förändring. Många arbetare inser att ökad produktivitet inte nödvändigtvis leder till bättre arbetsvillkor eller belöningar. Snarare kan det leda till att arbetsgivare förväntar sig mer utan att erbjuda motsvarande kompensation, eller i värsta fall att effektiviseringar och automatiseringar leder till nedskärningar och arbetslöshet.

Avslutande Summering

Det är fascinerande och lite skrämmande att handlingar som CIA beskrev som sabotage 1944 nu är vardag på många arbetsplatser. Att fatta felaktiga beslut, visa en icke-samarbetsvillig attityd och skapa konflikter var en gång avsiktliga handlingar för att försvaga en fiende, men dessa beteenden är nu vanligt förekommande i dagens arbetsliv, särskilt inom gym- och hälsobranschen. Låt oss ta lärdom av detta och vara lite självkritiska för att se om vi saboterar på vår egna arbetsplats. Eller skicka detta till någon som du tycker behöver en lite tankeställare (sorry om du fick detta skickat till dig).