Därför är omdömen viktiga
Hur vet man om en produkt eller tjänst är bra?
Företaget som erbjuder en tjänst kommer självklart säga att det är den bästa tjänsten. Ibland tycker företaget att det stämmer och ibland säger de detta för att sälja mer. Så detta blir inte en bra indikator på hur bra tjänster är. Istället kan man se till vad kunder säger om tjänsten.
Det finns flera kanaler att samla in omdömen på. Google och Facebook är de två vanligaste och mest kända. Båda dessa är dessutom helt gratis. Det finns även en del företag som specialiserar sig på just omdömen. En av de mest kända här är troligen Trustpilot. Det som skiljer gratisversioner som Google mot betalversionen i Trustpilot är primärt två saker:
1. Möjligheten att automatiskt samla in omdömen
2. Widgets för att visa upp dina omdömen
För de flesta räcker det gott med Google och Facebook. För att samla in omdömen på Google behöver du en företagsprofil. Detta kan du enkelt starta här och det är ett bra sätt för klienter att hitta till dig. För att samla in omdömen på Facebook behöver du en Facebook page. Detta kan du läsa om här.
Ett tips är att välja en av dem och samla in omdömen där. Det är bättre att ha 50 omdömen på en plattform än att ha 25 på två olika.
Att be en klient om ett omdöme är en liten sak att be om. Det tar dem inte mer än någon minut och om du har gjort ett bra jobb är det något de mer än gärna ställer upp på.
Positiva omdömen.
Titta på vilket företag du vill. Majoriteten av omdömen kommer vara 5-stjärnor, några få kommer vara 4-stjärnor och ett gäng kommer vara 1-stjärnor. Så ser det alltid ut. Ingen som är “lite missnöjd”, alltså 2-3, kommer ta sig tid att skriva. De som är nöjda och vill hjälpa till kommer skriva. De som är nöjda med nästan allt kommer skriva och de som är arga kommer skriva.
Det är inte konstigt att du inte har 5.0 i snittbetyg. Inget företag har detta. Om du skulle ha 5.0 så skulle alla tro att det är fake ändå. Men har du inte majoriteten positiva omdömen gör du något fel i din verksamhet.
Har du ett snitt mellan 4.5 och 4.9 med mer än 100 omdömen gör du ett riktigt bra jobb.
Negativa omdömen
Om du är en vettig person och säljer en bra produkt eller tjänst kommer dina 1-stjärniga betyg komma från en enda anledning: Pengar! Om någon inte vill eller kan betala är det enkelt att bara bli arg på företaget som vill ha betalt. Det är enklare än att erkänna för sig själv att man kanske har begått ett misstag genom att ta på sig något man egentligen inte har råd med eller att ha skrivit upp sig på något som man inte förstod vad det skulle innebära. Du som företagare bör bemöta dessa omdömen på ett proffsigt, konkret och kort sätt. Gå inte till attack, skriv inte i affekt och skriv inte för långt. En lång förklaring till något ser mer ut som en bortförklaring än något annat. Här kommer ett exempel på ett negativt omdöme och hur ett svar kan se ut
Omdöme från Person X:
”Företag Y bryr sig bara om pengar. Undvik”
Svar:
Hej Person X,
”Vi förstår att du är upprörd över att du fick lov att betala för 10 timmar trots att du bara utnyttjade 5 av dem. Reglerna för PT-timmar framgår tydligt i det avtal vi signerade på plats och det finns tyvärr ingen möjlighet att få tillbaka pengar för outnyttjade timmar. Vi önskar dig lycka till med träningen"
Hur bör omdömen användas?
Så mycket som möjligt! Visa upp både ditt snittbetyg samt några utvalda omdömen som du tycker är extra bra. Dina utvalda omdömen som du visar upp ska varken vara för långa eller för korta. De ska lyfta fram det som du tycker är viktigt med din produkt/tjänst och de ska vara välskrivna. Lyft gärna fram personen bakom omdömet så att man vet att det är trovärdigt. Om vi tar IntensivePT som ett exempel här så hade vi en gymnasielärare som elev. Han hade gått nästan alla Svenska PT-Utbildningar genom sitt yrke och skrev ett omdöme att IntensivePT var så överlägset alla andra att det knappt gick att jämföra. För IntensivePT är detta ett perfekt omdöme. En person som jobbar inom utbildning och har hälsa som intresse. Han hade dessutom flera andra att jämföra med vilket är unikt.
Vänta ett tag med att be om omdömen från dina klienter. Du vill att de har fått chansen att se hur bra du är innan du vill ha ett utlåtande. När de lärt känna sig och sett alla dina grymma sidor är det dags.
”Skulle du kunna göra mig en tjänst? Jag kommer skicka en länk där du kan fylla i ett omdöme om mig. Jag skulle bli väldigt tacksam om du kunde ta en minut och skriva något kort”. Ställ den frågan efter ett tufft PT-pass när endorfinerna är på topp så kommer du får ett fint omdöme. Lycka till!