IntensivePT

View Original

Alternativkostnad för PT

Vad är alternativkostnad?
Om du kan välja på att göra två eller fler olika saker så innebär det alltid en kostnad att att inte välja det bästa alternativet. För en personlig tränare är din tillgång, eller resurs, din tid. Förmodligen är det du tjänar mest pengar på att hålla en PT-timme och vi kan utgå från att du tjänar 1000kr på faktura för denna timme. Om du istället skulle ta en timme och skriva ett kostschema som du säljer till en klient för 600kr har du en nettoförlust på 400kr att göra detta.
I detta blogginlägg kommer vi bara titta på ekonomi. Vi tar alltså inte hänsyn till att om du håller en PT-timme förlorar du en timme som du skulle kunna umgås med din familj även om detta också är en alternativkostnad.

För att detta blogginlägg ska relevant kommer vi ha två utgångspunkter:
1. Fullbokad PT
2. Inte fullbokad PT

I alternativ 1, fullbokad PT, har du alltså alltid möjlighet att tjäna dina 1000kr i timmen. Allt du gör som avviker från detta kommer innebära en nettoförlust. Så om du endast ser ekonomiskt på dina alternativ måste du hitta något som genererar mer pengar en 1000kr i timmen och denna aktivitet kostar tid. Alternativt behöver du hitta något som kommer generera pengar över tid utan att du aktivt behöver göra något. Exempelvis skapa ett träningsupplägg som du säljer på dina hemsida. Om du lägger 10 timmar på detta har du teoretiskt sett tackat nej till 1000kr X 10 = 10.000kr. Då behöver du sälja träningsupplägg för motsvarande summa, eller mer, över tid.

I alternativ 2, inte fullbokad PT, har du ingen ekonomisk alternativkostnad eftersom all din tid inte genererar 1000kr i timmen. Du kan alltså ägna dig åt vad du vill utan att du har en nettoförlust på detta.
Du kan göra affiliatesamarbeten med kosttillskottsföretag eller företag som säljer träningskläder, du kan skapa färdiga upplägg att sälja, du kan erbjuda gratis konsultationer samt ge bort PT-timmar gratis för att hoppas sälja. Allt som gör att du går från alternativ 1 till alternativ 2 bör övervägas om ditt mål är att bli fullbokad.

Du kan utgå från samma resonemang när du väljer hur du investerar i din verksamhet. Om du vet att du i snitt får 10 konsultationer för 5000kr investerat i marknadsföring behöver du få 10 konsultationer eller mer om du väljer att köpa engergidryck och lotta ut till alla som delar din post.

Det svåra med alternativkostnad är att du aldrig vet vad något kommer generera innan du testat det. Du kan t.ex. inte veta hur många träningsupplägg du kommer sälja eller hur många som kommer boka konsultation på du testar en kampanj. Ju mer data du har desto lättare blir det att mäta resultat av hur du använder dina tillgångar och resurser. Till en början får du göra din marknadsundersökning och kalkyl för att sedan hoppas på det bästa.

Det man ska ta med sig från detta inlägg är att våga testa många olika saker till en början för att sedan bli mer konservativ ju närmare fullbokad man blir (om målet är att maximera din ekonomi)