Vill du anställa en PT?
Att ha personliga tränare på plats i sitt gym är en fantastisk tillgång. Det är någon som håller koll i gymmet, som socialiserar med både klienter och medlemmar samt tjänar pengar åt gymmet.
Senaste åren har efterfrågan på personlig träning varit större än tillgången på personliga tränare. Detta gör att vi som utbildare får in många förfrågningar om att hjälpa till med rekrytering. Allt från att tipsa om individer till att lägga upp annonser i vår grupp med 1.700 IntensivePT-licensierade tränare.
Det vi sett när vi lägger upp dessa annonser är att det är stor skillnad på hur många svar en annons får. Så i det här inlägget ska vi ge några tips på hur du som arbetsgivare ska annonsera för att väcka intresse för din tjänst.
1. Grafik säljer
Att göra din annons i bildformat är en bra idé. Det du måste se till då är att designen inte är plottrig och att det är enkelt att läsa den text som finns på bilden. Om du lägger upp en bild med all information kan du enkelt skriva med allt information som bildtext under bilden också. Man kan aldrig vara för tydlig. Om du inte jobbar med design är ett tips att använda någon av de färdiga mallarna på canva.com
2. Berätta i rubriken vad som söks
Eftersom poster oftast bläddras förbi är det viktigt att snabbt fånga uppmärksamheten hos den person du vill ska läsa texten. Om du söker en PT på heltid vill du att personer som önskar jobba som PT på heltid ska läsa texten. Skriv stort och tydligt något i stil med “Vill du jobba som PT på heltid?”
2. Presentera så mycket relevant information om möjligt
Även om du lyckas fånga tränarens uppmärksamhet är steget fortfarande tyvärr ganska stort från att tänka “Det där vore nog något för mig” till att faktiskt skicka in en ansökan. Det får inte saknas något som får tränaren att tänka “Undrar hur *X fungerar, jag mailar sen och kollar”. Det ska tydligt framgå vilket gym det gäller (anta inte att någon vet var detta gym ligger utan skriv med adress). Ange vilken omfattning som gäller. Ange när tjänsten börjar. Ange även allt som är din USP. Skickar du dina tränare på vidareutbildningar, erbjuder du en ovanligt bra lön, ect? Skriv detta!
3. Ansökan via formulär
Om du anger en mailadress att skicka ansökan till måste tränaren: Kopiera mailadressen, bläddra till sin e-mail, klistra in adressen, skriva mailet, bifoga filer och sen skicka in. Om du istället har ett ansökningsformulär är det ett klick och sedan är personen inne i anmälan. En påbörjad anmälan avslutas oftast. Ett mail är betydligt enklare att avbryta. I ett formulär kan du fråga om exakt den information du vill ha också. I ett mail kan tränaren missa viktig information som drar ut på processen. Ett tips är att titta på typeform.com
4. Återkoppla snabbt!
Detta är en viktig punkt som tyvärr missas. Senast en dag efter ansökan bör du som arbetsgivare höra av dig till tränaren. Även om det oftast inte finns ett beslut vid detta tillfälle ska det finnas en personlig kontakt. Ett telefonsamtal där det informeras om “Hej, jag heter X och jobbar med rekryteringen till gym Y. Jag vill bara berätta att vi mottagit din ansökan och behandlar den så snart som möjligt. Har du några frågor om rollen?”
5. Meddela hur det gick.
Även om du inte planerar att erbjuda tränaren jobb bör du höra av dig så snart som möjligt för att ge besked. Även här är det trevligt med ett telefonsamtal. “Hej, X från gym Y här igen. Jag måste tyvärr meddela att du inte gått vidare i processen. Den här gången letade vi efter en annan profil”. Detta gär att du inte stänger några dörrar till tränaren om det skulle behövas rekrytering i framtiden. Att avsluta snyggt innebär också att det kommer pratas gott om ditt gym och rykten i den här branschen sprids snabbt.
Om du följer dessa punkter kommer du maximera din chans att få in många kandidater. I en bransch där gymmen slåss om tränare är det viktigt att göra allt rätt hela vägen.