Vilka tjänster erbjuder våra elever efter utbildningen?
Vad väljer våra elever att sälja när de är klara med utbildningen? I det här blogginlägget ska vi kolla närmare på vilka tjänster som är vanligast. Det man ska komma ihåg i den här undersökningen är att alla personliga tränare inte har frihet att välja vilka vad de vill sälja. En tränare som är anställd på ett gym kan kanske inte sälja t.ex. färdiga träningsupplägg via sin hemsida eller IG. Så vissa kategorier hade förmodligen varit högre om alla hade haft samma möjlighet.
Personlig träning
Inte så mycket att säga om denna punkt. Nästan alla har PT i grunden och lägger till produkter därefter.
Kostrådgivning
Varje år blir denna kolumn högre. Fler och fler väljer att jobba mer ingående med kosten och färre personliga tränare skickar vidare till specifik kostrådgivare eller dietist. Att ge kostråd samt att registrera kost har blivit betydligt enklare senaste åren. Appar är både lättanvända och välutvecklade. Det finns egentligen ingen anledning att inte jobba med kostrådigvning så länge man känner att man har kompetens för det.
PT-Online
Det är kanske inte så konstigt att det är så många från IntensivePT som erbjuder PT-Online eftersom vi är en onlineutbildning. PT-Online har länge varit en del av vår kursplan och elever som går en distansutbildning är troligtvis redan bekväma med att jobba digitalt. Vi har även en hel del blogginlägg om ämnet. En snabb sökning i bloggen visade att vi har inlägg redan från 2018 fram till 2022 och fler inläggs skrivs regelbundet. Friheten att jobba var man vill i världen och att lägga vilka arbetstider man vill lockar. Med ett effektivt sätt att jobba finns det nästan ingen gräns för hur mycket man kan tjäna heller. Ett koncept som är här för att stanna
PT-Duo
Klienter tycker att det är kul att träna tillsammans och uppskattar att timpriset per person går ner. Istället för att betala 800-900kr per timme kanske man betalar 1100kr tillsammans. Det blir en hel del extrapass per år om man räknar ihop det. Även om träningen inte blir lika personanpassad räcker nivån ändå till för 90% av våra klienter. För personliga tränaren är det också ett attraktivt upplägg då timlönen ökar ganska rejält. Upplägg som är win-win tenderar att överleva länge
Small group PT
Ett steg upp från duo. Att erbjuda träning för 3-10 personer samtidigt har visat sig vara ett upplägg som många klienter gillar. Man känner sig inte ensam, man känner inte att man har behovet av något skräddarsytt men vill röra på sig och veta att man utför alla moment rätt och man får ner priset rejält. Man har dessutom tillgång till någon som hjälper till med upplägg, kost och kan svara på frågor.
Om du som PT inte erbjuder detta bör du läsa detta blogginlägg som Karl skrivit.
Färdiga träningsprogram.
Att sälja färdiga träningsprogram fick en rejäl uppsving under Corona. Allt från “Bygg muskelmassa” till “Fettminskning på 10 veckor”. Träningsupplägg kan innebära allt från scheman som inte anpassas alls till personanpassade upplägg på detaljnivå. Även om det är svårare som PT att följa upp resultat på dessa vet vi att det är mer troligt att en person följer något de betalat för än något de fått gratis.
Företagsträning
Detta är en punkt som skulle kunna vara mycket större. Företag som investerar 1 kr i friskvård för sin personal tjänar tillbaka 2 kr för att de får friskare personal enligt en rapport från McKinsey. Så att sälja träning till företag borde inte vara några problem alls. Friskvård är dessutom avdragsgillt för bolaget.
Föreläsningar
För en personlig tränare att föreläsa om kost eller hälsa är inte svårt alls. De flesta som är intresserade av att köpa en föreläsning behöver inte ha mer än grundläggande nivå. Förklara vad kolhydrater är, varför vi får resultat av träning eller hur man kan få in vardagsmotion i sitt liv. Att föreläsa är givande och kan ge nya klienter till många av dina andra tjänster du säljer.
Massage
Det är inte konstigt att massage är det som säljs minst eftersom det inte finns någon evidens för vad massage skulle göra för träning eller prestation. Det verkar vara varken bra eller dåligt. Det är dock inte förvånande att tjänsten ändå säljs då detta är något många klienter efterfrågar, uppskattar och tycker är skönt.
Hoppas du fått inspiration till att berdda ditt egna utbud!