Hur växer man när det går trögt som PT?
Hur växer man när det går trögt som PT?
Jag ska vara helt ärlig. Det ser ut som att Sverige kommer få en tuff tid framför sig. Vår förra finanskris varade i sju år och idag ser vi stigande räntor med hög inflation och svindyra el/gas priser. Enligt konjunkturinstitutet har framtidsutsikterna försämrats för nästa år och prognosen är att vi går in i en lågkonjunktur. Det är inte en rolig situation för någon som har jobbat som PT de senaste åren eftersom att konsumenten troligen har mindre pengar. Därför skriver jag en bloggpost där tanken är att hjälpa dig att inte bara överleva en lågkonjunktur, utan till och med att växa och få in fler klienter. Rimligen kommer fler Personliga Tränare även att sluta i dessa tider och de som har väldigt få timmar i veckan kanske lägger av. Det finns alltså plats att växa och komma ur den andra sidan med hakan uppe. Men det kräver att vi är lite smarta i vår approach. Här kommer mina riktlinjer till hur man växer i en lågkonjunktur som PT.
Tappa inte en klient
Det är väldigt mycket dyrare och svårare att hitta en ny klient jämfört att behålla en gammal klient. Om vi bara leker med tanken att du behöver ringa tio samtal och ha två konsultationer för att få in en ny kund är det kanske 3h i arbetstid som går åt. Dessa tre timmar får du troligen inte (eller lite) betalt för och det är 3h du kunde ha tränat befintliga klienter istället. Om du behöver göra den processen 10 gånger per år (30h) är det nästan en hel arbetsvecka som går åt till att hitta nya klienter istället för att tjäna pengar.
Hur ska du göra för att inte tappa en klient då? Du kan börja med att se över klientens målsättning. Har ni uppdaterat den på senare tid? Kan du ändra/anpassa eller lägga till något som sträcker sig över en längre tid? Är klienten verkligen nöjd? Levererar du alltid 100% när du tränar klienten? I korta drag handlar det om att vara lyhörd till din klient. Vänta inte tills deras PT-Timmar har tagit slut för att sälja mer. Utan försök istället att erbjuda en delbetalning och kanske någon (aningen!) billigare kampanj för att locka in dem att köpa nya PT-Timmar innan deras PT-Timmar har tagit slut. Eller att de kanske får ett hopprep eller nocco på köpet om de köper nya PT-Timmar. Om en klients timmar börjar ta slut blir sannolikheten att de “bara låter det rinna ut i sanden” större, så var noga med att hålla koll på klientens timmar. Låt inte heller klienten åka iväg på semester utan att ha en inbokad tid. Då tar det tid när de kommer tillbaka att komma igång igen. Grundregeln är egentligen alltid att ha inbokade tider med klienten och sedan anpassa dessa efter deras schema när det behövs. Eller ännu bättre att erbjuda att köra online när de är borta och träna dem över Zoom eller teams. I stora drag handlar det faktiskt bara om att skapa ett mervärde för din klient. Någon slutar med Personlig Träning när de upplever att värdet av produkten är lägre än vad de betalar. Så se till att du är värd vad du ber klienten att betala. Du kan läsa mer om det här:“skapa mervärde för din klient”
Affinity marketing
Affinity marketing handlar om att utnyttja din redan benfintliga kundkrets för att få in nya klienter. Du behöver skapa en rutin där du frågar dina klienter om de känner någon som behöver hjälp med sin träning och sedan bjuda in den personen på en konsultation. Jag har skrivit en hel guide om det som du kan läsa om här: “få fler kunder utan att göra reklam”
Ta med en kompis till passet-pass
Det här är faktiskt samma sak som punkten ovanför men den förtjänar en egen rubrik. Tala om för din klient att nästa veckas pass kommer vara brutalt. Men de får ta med sig 1-2 vänner att göra passet tillsammans med. Om de inte gör det får de ta sig igenom hela passet själva och om de gör det kommer de ha roligt tillsammans. Detta är en fantastisk metod (om jag får säga det själv) att få in nya kunder. Om du redan nu har 20 klienter och alla tar med sig 1-2 kompisar att prova på en gång i kvartalet kommer du att ha fler kunder än vad du vet vad du ska göra av. Och de kommer verkligen uppskatta att du inkluderar deras vänner/familj i deras träning.
Gå inte in i några priskrig
Blir det tuffa tider framför oss förutspår jag att gymkedjor kommer att kriga med olika erbjudanden. Är du anställd finns det inte mycket du kan göra åt det och det spelar egentligen ingen roll. Är du egen ska du verkligen undvik att gå in i kriget. Kedjorna har helt andra marginaler än vad du har och andra inkomstkällor. Du kommer inte vinna och i slutet av dagen är alla förlorare. Istället kom ihåg att de som köper Personlig Tränare är generellt människor med en bättre ekonomi. Även om plånboken krymper för de flesta i tuffa ekonomiska tider kommer det att påverka personerna som redan har det tufft eller medelinkomsttagare hårdast. Så försök istället att rikta dig mot kundgrupper som inte är lika priskänsliga eller troligen fortfarande kommer att prioritera sin träning.
Hitta billiga metoder att få prata inför många människor i ditt närområde
Ekvationen för att få in PT-kunder är ganska enkel. Prata med fler människor så kommer du att få fler klienter. Det är inte svårare än så. Sätt undan en timme i din kalender där du med papper och penna skriver ner alla företag, skolor, föreningar, idrottshallar eller liknande i ditt område som skulle vara intresserade av en föreläsning om träning. Kanske du till och med kan hålla en föreläsning på gymmet där du arbetar en gång i månaden?
Maila sedan alla dessa aktörer och fråga om de vill ha en gratis föreläsning inom träning eller kost. Eller ett gratis gruppass om du kan erbjuda det. Målet är enkelt - du ska träffa människor, leverera värde och sedan fråga om de vill boka in en konsultation med dig. Jag vet att den här är lite läskig men den är väldigt bra.
Håll i gruppklasser - med en hake
Gruppklasser är fantastiska för att ragga nya kunder. Du får träffa massor av människor regelbundet och du bygger upp en relation till personerna. Då blir det enklare för dig att gå vidare till nästa steg vilket är att säga att du har två platser för PT-kunder kvar och att du gärna erbjuder de som vill på klassen en chans att hålla i en konsultation där du kan ge dem rekommendationer om sin träning. Du kan även lotta ut konsultationer eller göra det till en tävling. Poängen är att vi vill att denna målgrupp ska börja få upp tankarna om PT och koppla det till att de ska gå till dig direkt för att få hjälp.
Ta hänsyn till att klientens ekonomi kanske är åtstramad
Om du skriver kostprogram/träningsprogram åt din klient ta hänsyn till deras förutsättningar. Du kanske kan börja skapa kostprogram som är “hälsosamma med lågbudget” där du kan skriva ut hur mycket de tjänar på att välja dessa råvaror jämfört med några vanligare och dyrare alternativ. Om du lyckas spara pengar åt klienten genom att göra smarta val (och se till att de förstår detta) kommer de inte ha råd att sluta helt enkelt. På samma vis kanske du kan anpassa träningsprogrammen så att det går att göra hemma vid behov eller med några enkla redskap.
Se över din egna ekonomi
Det går inte att leva som en kung om vi tjänar som en prins. Eller drottning och prinsessa. Ja, ni fattar grejen. Se över din egna ekonomi med räntor, matval, middagar, bilar, bensin och allt runtomkring för att se om du själv kan göra några smarta förändringar. Detta kanske är ett perfekt tillfälle att sluta med någon dyr vana som du ändå har tänkt att du ville sluta med. Typ, att köpa kaffe ute varje dag eller snusa. Kom även ihåg att PT-yrket är ganska flexibelt. Det är det perfekta yrket att göra på deltid och inget stoppar dig från att ta något annat jobb vid sidan av. Du kanske kan hitta något annat att göra samtidigt som kommer göra dig till en ännu bättre PT? Jag håller denna sektion ganska kort eftersom att den är rätt uppenbar. Men kom bara ihåg att det är enklare att spara pengar på onödiga saker än att tjäna nya. Du behöver inte göra alla förändringar på en gång utan ta det en sak i taget.
Här har ni mina bästa tips på att växa i en lågkonjonktur som PT. Om du har några fler tips som du vill dela med dig av maila dessa till support@intensivept.se så lägger vi till dessa på sidan och ger dig #cred för det. Vill du fortsätta läsa om hur du kan optimera din vardag för ett lyckligt och rikt liv måste du läsa vår E-bok “Din perfekta dag”