Hur du startar en PT-Timme

Hur du påbörjar en PT-Timme

Det är viktigt att vi skapar ett professionellt intryck när vi tränar våra klienter. Enklast gör vi det genom att standardisera hur vi välkomnar vår klient. Då kommer vi att vara konsekventa och dessutom kan vi få ut bra information som är värd att veta innan passet börjar. Det här är inte ett långt inlägg men det kommer definitivt att hjälpa dig framöver.

Hur vi påbörjar en PT-Timme

Du får gärna vara någonstans där du kan välkomna din klient. Antingen om ni möts i receptionen eller om de värmer upp någonstans. Av erfarenhet vet jag att de flestas klienter inte värmer upp innan träningen. Då är det enklast att möta klienten i receptionen och säg exakt den här meningen:

“Välkommen xxx, är du redo att träna idag?” - med ett stort leende på läpparna.

Samtidigt som du visar klienten att de ska följa med dig bort till exempelvis en roddmaskin eller löpband och samtalar med klienten. Då slösar ni ingen tid på att prata utan att klienten gör sig redo för träning men du ställer en väldigt viktig fråga eftersom att den kan tolkas på många sätt. Troligen kommer din klient säga att de är redo och taggade men om de inte gör det är det viktigt att du snappar upp detta. Då kan du fortsätta med följdfrågor som “hur mår du idag” eller “har du sovit bra”.

Poängen är att vi försöker få en idé av hur klientens dagsform är utan att vi slösar någon tid på att bara stå och prata. Det är väldigt många gånger jag har planerat ett pass åt mina klienter men varit tvungen att ändra vad vi gör baserat på deras humör. En gång hade jag till och med en klient som såg glad och taggad ut men när jag frågade “hur mår du idag” svarade de att en nära anhörig hade avlidit på morgonen ioch att de hade inte sagt det förrän nu och brast ut i gråt. De hade liksom inte förstått förrän jag frågade hur de mådde. Mitt brutala pass fick vänta, den här personen behövde en kram. Om jag inte hade frågat hade det nog blivit väldigt fel under passet.

Efter att vi har gjort en liten status uppdatering på vår klient är det dags att gå vidare. Ibland kan det vara bra att stämma av hur träningen har gått den tidigare veckan. Erik Lavesson har faktiskt skrivit en bloggpost som är väldigt lik denna som heter “din personliga checklista som PT” som täcker dessa punkter. Den borde du absolut kolla in.

Nu till det jag tycker är bland det mest professionella vi kan göra. Vi ska förklara vad vi ska göra på passet. Väldigt ofta ser jag att PTs missar att förklara planen för dagen. I bästa fall kanske klienten inte bryr sig om vad ni ska göra (vilket är dumt eftersom att de inte engagerar sig i träningen) och i värsta fall upplever de att du hittar på allt eftersom och inte har en plan. Du behöver inte gå allt för djupt utan helt enkelt förklara vad som skall göras. Typ “Idag ska vi göra två övningar för ryggen och sedan gå över till ben. Vi avslutar med att blasta magen. Låter det bra?”.

Det vi försöker göra genom att förklara vad vi ska göra är egentligen två saker:

  • Vi anses vara professionella som har planerat ett PT-pass för vår klient och tänkt igenom vad de ska göra.

  • Klienten gör en viss “buy in” för passet och går med på vad som ska göras. Du skapar compliance och får klienten att bli intresserad av vad de själva ska göra. Dessutom får de en chans att tycka till om träningen. Om de lyfter upp att de verkligen vill göra något särskilt är det definitivt något jag hade belönat. Om du vill lära dig mer om självbestämmande teori och hur du kan motivera dina klienter kan du lyssna på vårt avsnitt om ämnet på PT-Podden

Om vi följer den här checklistan lyckas vi göra två väldigt viktiga saker. Vi visar att vi är förberedda och redo att träna vår klient samtidigt som vi välkomnar in dem i en diskussion om dagens pass. Samtidigt fiskar vi fram hur deras humör är och om vi bör anpassa något på själva PT-passet. Men helt ärligt så säger det ju sig själv. Vem tycker inte om att bli välkomnad som att de vore den viktigaste personen på jorden med ett stort leende?