Hur reagerar du när din klient är sen?
Hur reagerar du när din klient är sen?
Om du inte har varit med om det är det bara en tidsfråga. Du har planerat en riktigt bra PT pass och din klient kommer 20 minuter sent. Hur ska vi hinna med allt då? Självklart går det inte. Vi får anpassa och det blir inte som vi hade tänkt. Det är en del av jobbet men vad ska vi göra för att förhindra att det sker igen? Eller bör vi göra något alls? Här kommer mina tankar om ämnet.
Är det en engångshändelse?
Det första du behöver fundera på är om din klient alltid är sen eller inte. Om detta bara var en engångshändelse hade jag inte tvingat klienten att göra hundra burpees som straff. Förmodligen ville de komma i tid som vanligt men något gjorde att det inte gick. Vi är alla vuxna människor och förtjänar att behandlas med respekt. Du behöver inte förklara att det här påverkar träningen och passet utan säg bara att du är glad att de har kommit. Förmodligen har de stressat som galningar för att hinna i tid så ge dem en klapp på ryggen och några minuter att bränna av lite energi på roddmaskinen innan ni går vidare. Försök sedan lugna ner personen lite om de är väldigt uppjagade.
Händer det ofta?
Här kommer vi till kärnan av bloggposten och orsaken till varför du troligen ville läsa den. Vad gör man med de här klienterna som alltid eller ofta är sena? I min mening finns det två saker du behöver fundera på först:
Är de sena för att de vill vara det och slippa träning?
Gör de sitt allra bästa men bara inte får ihop tiden?
Vi som är erfarna tränare vet att allt handlar om rutiner. Förmodligen har personen helt enkelt inte hittat rutinen för att hinna komma i tid. Eller så prioriterar de bara inte träningen över annat. Vad du ska göra är väldigt viktigt baserat på vad du tror att deras bakomliggande orsaker är.
Om du tror att de alltid är sena för att de vill “slippa träning” eller inte prioriterar träningen kan det vara värt att ta ett snack med klienten om du tror att det kommer att hjälpa. Det kan finnas flera fel vi behöver åtgärda i detta led. Det kan exempelvis vara så att de upplever att passen är för tuffa och för att orka med träningen kortar de ner passen genom att vara sena. Eller så tycker de helt enkelt inte att träningen är rolig nog. När du inser att klienten alltid är sen kan du fråga dem om de tycker träningen är rolig eller inte. Var inte anklagande utan ha bara en öppen dialog om de trivs med träningen eller inte.
Om du tror att de inte prioriterar träningen kan det vara läge att ta ett steg tillbaka. Troligen är den träningen de gör bättre än ingenting. Ingenting passar bättre än det gamla talesättet “du kan leta en häst till vatten men du kan inte tvinga den att dricka”. Ta bort lite av ansvaret från dig själv att leverera 100% på dessa pass och förstå att det kommer bli som det blir. Din klient är inte mottaglig just nu helt enkelt och det är okej. Försök att inte ta det personligt och inte bli sur när de är sena. Istället bör du vara glad att de faktiskt gör någonting och förmodligen gör du mer förändring i deras liv än vad du tror.
Efter att ha diskuterat den “tråkiga” klienten kan vi nu gå vidare till den klienten det faktiskt är lite synd om. De vill och försöker träna men får helt enkelt inte ihop rutinen att komma i tid. De kanske behöver hämta på förskolan eller fastnar på jobbmöten gång på gång. Här kommer du behöva vara realistisk om vad som faktiskt går och inte. Det är trots allt klientens pengar och deras ansvar att komma i tid. Du kan försöka diskutera med dem och hjälpa dem hitta en rutin som gör det lättare för de att hinna med träningen. De kanske kan blocka tid i deras kalender innan och efter PT-passet? De kanske kan be någon annan att hämta på förskolan just den dagen? Hjälper det om de packar väskan dagen innan? Ha en öppen dialog med klienten och försök att komma på hur deras vardag kan bli enklare. Även om lösningarna kanske känns självklara för dig är de ofta inte självklara för klienten. Det är alltid svårare att ta tag i sina egna rutiner än att hjälpa någon annan. Kom bara ihåg att inte kompromissa med dina egna tider. Du har satt ett arbetsschema åt dig själv och du ska inte jobba tider du annars inte hade velat jobba bara för deras skull.
Borde du förlänga passen?
Låt oss säga att din klient är fem minuter sen. Borde du köra över fem minuter extra om du kan? I de flesta fall skulle jag säga absolut inte. Även om du har möjlighet att göra det så bekräftar det bara att det är okej att klienten kommer sent och att du kommer anpassa dig. En dag kommer du inte att kunna det och då börjar problemen. Om du tycker det känns hårt att avbryta ett pass trots att du har en timmes paus tills nästa klient kan du exempelvis säga att du behöver ta ett telefonsamtal och måste avrunda. De flesta förstår att de inte kan ta upp mer av din tid och om de inte gör det är de inte värdiga att ta upp mer av din tid ändå. Självklart finns det undantag från reglerna och där får du göra din egna bedömning. I mitt fall drar jag över om det är någon som i stort sett aldrig är sen och att det inte är någon extra ansträngning för mig själv.
Din mentalitet
Vi som PTs vill alltid vara personerna som räddar världen. Även om klienten gör allt jobb är det vi som guidar dem längst resan. Men tyvärr kan vi inte styra allt och vi kan inte ha dessa krav på oss själva heller. Vi kan alltid öppna en dialog om problemet i fråga men vi kan inte alltid lösa den. I detta fall med sena klienter har du två val du kan göra. Antingen kan du acceptera att detta är hur det ser ut för din klient, låta bli att bli sur och gör istället det bästa av situationen eller så kan du sparka klienten. Det är helt upp till dig vad du vill göra men kom ihåg att båda alternativ finns. Om din sena klient äter upp all din energi för att du blir irriterad varje gång ta ett steg tillbaka och fundera på vad den bästa lösningen är. Vi som PTs kan inte hjälpa alla och ibland är lite bättre än ingenting. Särskilt när vi får fullt betalt för mindre arbete. Men det är upp till dig om du klarar av att acceptera det eller inte.
Även om jag inte rekommenderar bestraffning kan det vara ganska roligt om man har en skön klient som tar det på rätt sätt. Läs vår bloggpost “klienternas absoluta favorithatövningar ” för att ta lite inspiration. Eller varför inte Erik Lavessons post “då gjorde jag bort mig som PT”.