Behöver vi gå igenom passet med klienten?

Behöver vi gå igenom passet med klienten?

Alla som har haft en coach eller en PT vet att träningspassen ibland kan vara laddade med blandade känslor. Det är roligt att komma och träna (förhoppningsvis) men kommer det här att vara ett sånt där brutalt pass eller ett lugnare pass? Ska vi träna ben eller mage? Är det cardio fokus eller något annat? ÄR PASSET ÖVER SNART? Vissa personer bryr sig inte men i min synvinkel är det alltid professionellt att inleda ett PT-pass med planen för dagen. Dessutom kan det ha väldigt positiva effekter.

Förklara själva passet

Den rutinen jag kör med de flesta av mina klienter är att vi alltid gör någon typ av uppvärmning på rodd/löpband eller assault bike. Helst sitter de redan på den i cirka fem minuter innan vårt pass börjar. Då går jag fram och hälsar och frågar hur de mår idag. Om något roligt har hänt veckan innan eller om de har haft någon särskild utmaning kommer jag att fråga om det. Syftet med uppvärmningen här är egentligen inte att göra något särskilt pulshöjande utan mer att ha något att göra samtidigt som man gör en snabb avstämning och kollar läget med klienten.

Då har vi startat med att blicka bakåt och nästa steg är att blicka framåt. Exempelvis att säga något i stil med “idag är planen att vi ska börja med 20 minuter cardio-intervaller följt av lite styrketräning. Fokuset idag kommer att ligga på armar och rygg. Vad tror du om det?”.

När vi inleder en konversation genom att bjuda in klienten till dagens planering blir de mer delaktiga i vad vi ska göra. Istället för att PT-passet bara “sveper över dem” får de en chans att uttrycka vad de tycker är roligt eller tråkigt. Det är väldigt ofta man får ut värdefull information här där klienten säger “vad roligt! Kan vi göra benpressen? Den tycker jag var riktigt bra” vilket lär dig vad för övningar de tycker är roliga eller tråkiga.

Dessutom skapar du en plan åt din klient där de kan bocka av delar av passet. Först gör vi cardio-delen och sen går vi vidare. Vi skapar ett naturligt flöde genom själva PT-passet. Om jag hade varit klienten hade jag tyckt “Usch intervaller. Men det är bara 20 minuter. Sen går vi vidare till det jag tycker är roligt” och man håller motivationen uppe.

Med det här sagt finns det några råd när vi briefar passet:

  • Gå inte för djupt. Du behöver exempelvis inte förklara att idag ska vi träna marklyft för att träna erector spinae, gluteus och hamstrings genom att göra en extension i coxae. Det kommer inte att fylla någon funktion. Vi behöver inte heller hylla någon övning till det det inte är.

  • Koppla det till klientens målsättning om det är relevant. Typ “ditt mål är ju att öka marklyft med 20kg inom tre månader. Därför ska vi fokusera på några assistansövningar som kommer att lära dig att bli snabbare från backen. En av dem är min personliga favorit”. Då förstår klienten att du faktiskt tänker till när du skapar programmet och det kommer troligen vara roligare. Kom ihåg att alla övningar du väljer kanske inte alltid går att motivera så tydligt. Då behöver du inte göra det heller. Ibland tränar vi bara för att träna också.

  • Låt det inte ta för lång tid. Ni har träning att göra.

  • Var lyhörd på klientens reaktion. Om något får de att tjuta till av glädje är det troligen något ni bör göra mer av. Om det är något som får klienten att vända i dörren bör du fundera på om det finns alternativ till den övningen eller metoden.

  • Om du är osäker på hur lång tid allt kommer att ta är det helt okej att säga det. “Beroende på hur lång tid vi tar på benträningen ska vi göra mer eller mindre bålträning i slutet”.

  • Du behöver inte vid introt förklara alla övningar ni ska göra eller sets och reps. De kommer troligen inte komma ihåg det ändå och du har slösat tid. Istället uttryck att ni kanske ska göra 2-3 benövningar och 1-2 ryggövningar.

  • Ställ frågan “hur låter det?” eller “vad tror du om det?” för att se hur klienten reagerar. Om de nu skulle motsäga sig något bör du respektera det. De kanske svarar med att de har sovit riktigt dåligt och skulle egentligen behöva ett lugnare pass. Då kan du börja lugnt och sedan steppa upp allt eftersom att du ser hur klienten mår. Om de uttrycker att de verkligen hade velat göra något annat istället är det jättebra. Då börjar de visa vad de tycker är roligt att ha med i träningen och vad som motiverar dem. Om det är fallet hade jag antingen anpassat passet helt om det inte händer för ofta eller sagt något i stil med att vi självklart kan ha med ett inslag av vad de vill göra mot slutet av passet. Denna typ av beteende ska belönas och inte bestraffas för att vi som PT tänker att klienten utmanar vår auktoritet. Självklart ska vi dock vara lyhörda till om det är lathet som är motivationen eller om de ändrar till något som inte är i linje med deras mål. Men även då är det värdefull information att utforska om deras målsättning fortfarande är detsamma och om de verkligen ville springa den där milen på 50 minuter.

  • Kom ihåg att du försvarar inte vad det är ni ska göra. Du informerar klienten så att de har en plan i huvudet över vad som kommer att förväntas av dem. Dessutom gör du dem mer delaktiga i själva träningsprogrammet.

Just det här sistnämnda att göra en klient delaktig i träningsprogrammet är otroligt viktigt. Allt jag nämner ovanför är en metod för att öka klientens självkänsla i sin träning. Det här kan göra stora skillnader för att klienten ska hitta sin inre motivation och om du vill lyssna på ett avsnitt av PT-Podden som förändrade min syn på hur jag motiverar mina klienter finner du den HÄR

Jobba som PTKarl Gullö