IntensivePT

View Original

Komma igång som PT utan följare

Komma igång som PT utan följare del 1/2

Om man frågar en person på Instagram som har en miljon följare hur de säljer sina PT-tjänster är det väldigt enkelt. De lägger upp det på sociala medier. Om man ber om tips till hur man själv ska göra är svaret ofta att man ska använda sig av sociala medier. Det kan vara väldigt frustrerande när man själv inte har en stor följarbas och kan göra så att man blir lite handlingsförlamad. Den här bloggposten delas upp i två delar där den första handlar om hur man kan få in klienter utan sociala medier och den andra är generella tips på hur man växer sina sociala medier. Detta gäller framförallt för att sälja PT-Timmar men även PT-Online kan marknadsföras på detta vis. Kom ihåg att det kräver en enorm mängd arbete för att få följare på Instagram och är ingenting man ska ta för givet att någon har enkelt åstadkommit.

Få in klienter utan sociala medier

Här gäller det att vi utnyttjar vårt nätverk eller är kreativa. Målet är att allt vi ska göra ska leda till samtal med potentiella klienter. Vi vill helt enkelt bjuda in folk till en konsultation (om du inte vet hur du håller i en konsultation är det värdelöst att dra in klienter till konsultationen. Börja med att lyssna på den här innan du gör något annat).

·        Börja med dina vänner och bekanta

I stället för att försöka nå ut till de personer som är längst ifrån oss vill vi börja med människor som troligen redan litar på oss. Ta kontakt med vänner och bekanta och bjud in dem på en kostnadsfri konsultation. Dels så att du får öva, och så kommer du att bli förvånad över hur många som faktiskt köper PT-Timmar av dig.

Viktigt!!: Avsluta vartenda samtal med ”känner du någon annan som skulle behöva min hjälp för att göra en liknande resa?”

Det här är väldigt viktigt för att nå ut till fler personer och är något du bör göra i varje kontakt du har med en potentiell klient.

Vid Online-PT kanske du gör en konsultation online i början för att få in personer till dina träningsprogram. Det är tidskrävande men du är hungrig – eller hur?

·        Fundera på hur du kan prata med fler människor

När vi har utnyttjat vårt närmaste kontaktnät och de runtomkring oss är det dags att bli kreativa. De flesta gör misstaget att de tänker ”worldwide” istället för lokalt. Visst det är bra om du har en stor marknadsföringsbudget men det är mycket brus man behöver slå igenom. Börja med att bli din lokala närvaros självklara val. Hur gör man det? Enkelt! Du finns där. Och där. Och där. Du finns överallt.

Här kommer några tips på saker du kan göra för att skapa en stark lokal närvaro:

·        Fråga om du får (gratis eller inte, det är upp till dig och hur många personer du vill prata med) föreläsa på lokala företag om träning i exempelvis 30 minuter. Ha självklart med ett erbjudande i slutet.

·        Skicka ut information till dagis/skolors föräldrar om hur de kan träna med sina barn och be dem kontakta dig om de behöver mer hjälp

·        Erbjud din lokala matvarubutik att göra butiksvandringar som de marknadsför där du går runt med personer och erbjuder generella kostråd och vad man ska leta efter vid olika butiker.

·        Erbjud din lokala matvarubutik/frisörsalong/hundmatsaffär att dela ut något som är rätt för deras målgrupp och är träningsrelaterat när någon handlar över 500:- där dina kontaktuppgifter står med. Exempelvis top fem workouts du kan göra med din hund på promenaden på en snygg flyer. Ha med dina kontaktuppgifter.

·        Erbjud likartade butiker möjligheten att dela ut ett presentkort för en konsultation med dig om någon handlar över 500:-

·        Ha gratis (eller billiga) gruppträningspass utomhus. Det här är väldigt bra till en början för att få folk att känna igen dig och ditt namn. Häng upp flyers om det överallt.

Jag förstår att det låter som mycket arbete och det är det. Det gäller verkligen att vara kreativ och våga bjuda på sin tid. Fundera på saker som intresserar dig och var kreativ. Skriv upp alla dina intressen på ett papper och fundera på vilka av dessa intressen skulle kunna ha en självklar koppling till träning. Klura ut vart de människorna med det intresset finns och se till att vara där. Det tar tid men snöbollseffekten går fort när du väl är igång.

I den här först första delen av bloggposten har jag inte nämnt att man ska gå runt på sitt gym och jaga klienter därifrån. Självklart är det bra om möjligheten finns men jag förutsätter inte att du har tillgång till ett gym utan är egen. Det är svårare om man ska anpassa dessa erbjudanden för Online-PT men om du förstår konceptet och tankesättet kommer det bli enklare för dig att nå ut till fler personer. Se till att ha en tydlig hemsida med en enkel call to action. Försök ha något gratis på hemsidan som du kan länka till genom alla steg ovanifrån.

En sista väldigt viktig sak innan vi rundar av. Det är helt slöseri på tid om du får in personer på konsultationer och sedan har svårt för säljdelen. Se till att läsa vår bloggpost ”sälj mer – bli bättre på avslut” innan du börjar med dina konsultationer.