Skapa mervärde för dina klienter
Skapa mervärde för dina klienter
De flesta som har jobbat med någon typ av sälj vet att det är betydligt billigare att behålla en klient istället för att vara tvungen att skaffa en ny. Kort sagt om en klient stannar längre är det bara positivt. Självklart måste vi först och främst göra ett bra jobb genom att skapa ett hållbart träningsprogram. Men vad mer kan vi göra som är relativt billigt och enkelt? Alla tips och tricks som kommer här lämpar sig både för dig som är egen och anställd.
Lifetime Value
Först och främst ska vi göra en väldigt snabb uträkning för att avgöra vad vi har för budget. Lifetime value kalkylen är extremt simpel. Det är:
Vad vi tjänar på en klient x hur länge de stannar med oss
Alltså om någon betalar exempelvis i snitt 2500:- per månad för Personlig Träning (antingen via autogiro, delbetalning eller om vi snittar ut deras PT-Timmar över tid) och tränar hos oss i 10 månader är de värda gymmet 25,000:-
Låt oss säga att vi lyckas göra det lilla extra så att de kanske stannar sex månader längre. Då är de plötsligt värda 40,000:- vilket är en ökning på 15,000:-
Budgeten är alltså ganska solklar. Om vi/gymmet kan betala eller göra något mer för att behålla klienter är det en otrolig win-win. Några andra fördelar är:
Klienten får mer resultat eftersom att de tränar längre.
Du får förhoppningsvis träna längre med en roligare klient
Du slipper lägga ner tid på att lära känna en ny person.
Du slipper gå tillbaka till att sälja.
Nåja låt oss direkt titta på vad vi kan göra för att skapa “det där lilla extra” för våra klienters upplevelse.
Erbjud klienten något att dricka
En kopp kaffe kostar typ 3:- och det har vi råd med. Duktiga klienter kommer oftast att vara tidiga. Se till att välkomna klienten och erbjuda en kopp kaffe när de kommer. Jobbar du på gym ska du be receptionen att veta vilka dina klienter är och be dem erbjuda exakt samma sak. En Nespresso maskin kan vara att föredra eftersom att man enbart kan göra en kopp kaffe. Det känns lyxigt och man känner sig välkommen. Vill du ta det ett steg längre kan du erbjuda en Nocco eller liknande i samband med din träning. En Nocco kostar typ 12:- att köpa in och om en klient tränar 100 gånger är det alltså 1,200:- vilket är ingenting jämfört med den potentiella 60-100 K du/gymmet drar in vid de tillfällena.
Kom ihåg klienters födelsedagar INNAN födelsedagen.
Den här kan du faktiskt göra redan nu. Troligen har du ett CRM system på gymmet eller för dina klienter. Gå in nu direkt och lägg in alla klienters födelsedagar i din kalender. Det viktiga är att du lägger in det ungefär en vecka innan födelsedagen så att du hinner förbereda något.
Min favoritpresent är något som kostar typ 20:- men är väldigt roligt. Postnord har en app där man kan få en bild utskriven och skickad som ett vykort till någon. Antingen kan du skicka vykortet direkt hem till klienten eller få det hemskickat till dig och ge det till klienten i person. Om det är svårt att få leveransdagen rätt är det bättre att det kommer lite tidigt och göra ett skämt av det i vykortet.
På själva vykortet ska du såklart ha en rolig bild av klienten när de tränar och en text. Folk brukar uppskatta personliga födelsedags pass. Typ “The Karl” (fyller år 11/11) där jag får göra 11 rundor med 11 reps av sånt som jag tycker är roligt. Så typ bänkpress antar jag.
Ta tid från träningspassen för en mini-konsultation
Våra klienter vill veta att vi är engagerade i deras träning. I min mening blir det ofta mycket träning och väldigt lite strategi. Därför är det bra att ha inbokade regelbundna samtal där man följer en viss konversationsstruktur. Exempelvis vart 15:e pass tar man 10 minuter i början av passet och går igenom följande frågor:
Är du nöjd med din utveckling sedan vi sist hade ett liknande samtal?
Har dina mål förändrats något sedan vårt tidigare samtal?
Vilken prestation är du stoltast över de senaste veckorna?
Detta är värdefull information för dig och får klienten att känna sig sedd och älskad.
Bjud in dina klienter till att göra saker tillsammans
Nej jag säger inte att du ska dricka öl med dina klienter eller ta hem dem på middagar. Däremot om du märker att du har flera gemensamma intressen med klienterna kan det vara roligt att de får göra något ihop. Exempelvis om du har 5 klienter som behöver lära sig någon särskild övning kan du sätta ihop en Facebook chatt med dessa medlemmar där du skickar ut tips till alla. Eller ännu bättre är om du kör ett gemensamt teknikpass med klienterna. Du kanske vill samla ihop klienterna och göra någon träning utöver det vanliga som att göra ett OCR-Race eller träna i någon lokal park. Inspiration för detta hittar du här.
I ett av de senaste PT-Podden avsnitten pratar vi om hur man hjälper klienten att hitta sin egna motivation och en en del av det är att klienten ska själv känna “kompetens” inom det de gör.En annan beskrivning för kompetens är just samhörighet. Om de blir mer bekväma på gymmet kommer de stanna längre. De blir mer bekväma genom att få vänner och se att de inte är så olika alla andra som bara försöker gå ner lite i vikt och må bättre. Så bjud in och ha roligt!
Jag tror vi låter det vara där. Det är även viktigt att vi inte gör saker som aktivt får våra klienter att sluta. Om du vill läsa hur vi garanterat får en klient att sluta kan du göra det HÄR. I vanlig anda kommer jag att be vår Facebook grupp med över 1000 Personliga Tränare komma med sina tips och uppdatera bloggposten därefter.