Vad kan du göra för att behålla din anställda PTs?
Vad kan du göra för att behålla din anställda PTs?
Den här bloggposten är en fortsättning av vår tidigare post “vad kan gymmen göra för att behålla sina PTs” och även om det är ett väldigt bra inlägg behandlar det större strukturella förändringar som gymmen behöver införa. Dagens ämne handlar snarare om vad du som enskild PT-Ansvarig kan göra för att behålla dina anställda. Dagens ämne är lite mjukare men är ack så viktigt ändå. Nu kör vi.
Låt folk vara nya på jobbet
Jag skulle kunna dra en klyscha här och säga att alla var nya på jobbet någon gång och det är sant. Men istället drar jag på hårdhanskarna och säger att du inte har något val. Snittiden på att stanna som anställd på gym blir bara lägre och lägre. Du måste anställa nya människor och då kommer du behöva ny personal som är nya på jobbet.
Jag förstår att du kanske är frustrerad över att du precis har lärt upp någon, du har äntligen börjat klara av de säljmålen som sätts på dig ovanifrån och den här PTn har tagit upp leads. Sedan slutar de. Jag har varit där. Det är enkelt att ta ut den frustrationen genom att inte ha tålamod med nästa PT som kommer in. Men du måste komma ihåg att det är inte den personens fel att det ser ut så här. Alla behöver få vara nya någon gång. När de är nya kommer de att behöva ditt stöd. Det räcker inte med att bara ge dem säljmål, en ringlista och sedan säga “ut och kör”. Då kommer de sluta efter några månader för att de känner sig övergivna och att de inte blir bemötta som människor utan som säljmaskiner. Var en medmänniska åt de nya så kommer de nya så kommer de att bli erfarna och stanna. Hela branschen blir bättre av det.
Var försiktig med säljmålen
Vi som PT-Ansvariga får säljmål satta på oss för vår anläggning. Sedan trippar vi ner de säljmålen till våra PTs. Tillslut handlar våra möten enbart om sälj. Det är inte hållbart. Kom ihåg varför de här personerna kom till din anläggning och ville arbeta som PTs. De vill hjälpa folk med träning. Självklart behöver alla en struktur och mål i början för att komma igång. Man behöver veta hur många konsultationer man behöver för att bli fullbokad och hur många samtal man bör ringa för att komma dit. Allt sånt kan du och det kommer du hjälpa PTn med.
Det jag ber dig om är att även prata om andra saker. Hur känns det med de klienterna PTn har? Vill de ens ha fler klienter? Vilken klient tycker de är roligast att träna? Varför då? Vad tycker de är roligast att lära ut? Kan vi utbilda dem inom de området ännu mer? Lägger de ner mycket tid på programmering? Kan vi streamlina den processen lite mer? Vad tycker de om att göra när de inte gör sälj samtal? Har de några hobbys? Vad heter deras partner? Har de några husdjur? Ja du fattar poängen. Om du behandlar någon som en säljmaskin kommer de inte vara särskilt loyala. Behandla dem som människor. Detta verkar vara ett återkommande tema här.
Ha realistiska jävla säljmål
Den här är jag sur över och därför svär vi. Varför gång jag hör den här historien blir jag helt galen för att det är så sinnessjukt. Jag vet inte om det är gymmets fel, Personliga Tränarens fel eller bara lönesystemet men det här händer ganska ofta.
När folk får betalt provision och säljer exempelvis 10-50 pack åt gången kommer majoriteten av lönen från säljtillfället och inte när de arbetar med sin klient. Då är det både lockande och farligt att sälja mer och jobba mindre med klienter.För att en PT ska stanna på en högre lön behöver de sälja hela tiden för att boosta sin vanliga timlön. Plötsligt krävs de att de jobbar 60 timmar i veckan för att klara av alla sina kunder.
Finns det något större scenario som gör att folk blir utbrända och slutar? Det tror jag inte. Även om en PT har en tendens att göra detta själv är det ditt ansvar som ansvarig att dra folk ur den här fällan och styra in dem på den rätta vägen.
En enkel lösning till detta problem är att göra om lönestrukturen och hur vi säljer Personlig Träning. Istället för att sälja paket, sälj abonnemang där klienten ska träna x antal tillfällen i veckan. Ge PTn en lön för när de tränar klienten istället för när de säljer. Höj upp den lönen så att det jämnar ut sig med provisionen.
Och förresten - Om du har en PT som bara älskar provisionen och att sälja så anställ den personen som en säljare för PTs som kanske inte är lika duktiga på det. Förhandla fram någon bra struktur. Då är det win-win för alla.
Ha regelbundna samtal med dina PTs
Nej inte säljsamtal. Vanliga samtal. Om kaffet. Och vädret. Poppa inte bara in när säljmålen inte går som det ska.
Gör roliga saker ihop som inte har något med träning att göra
Om du vill ha ett starkt team behöver du få teamet att umgås utanför gymmet. Utbildning och “kick off träning” är alltid roligt men försök göra något som inte har med träning att göra alls. Middag, bio, escape rooms you name it. Var personlig och bjud hem ditt team på middag. Då vet de att du faktiskt bryr dig och vill deras bästa.
Här kommer tips från Personliga Tränare jag har varit i kontakt med:
Ha med en tydlig lönetrappa för PTn och se till att uppgradera och ha rolig utrustning så att man kan göra roliga saker med sina klienter.
En driven Ansvarig som faktiskt är på plats och finns där för PTn och Klienten. Någon som synliggör att PTs finns för både potentiella klienter och ledningen så att PTs inte bara blir “en sidoverksamhet till gymmet”.
Att samma PT-Ansvarig jobbar länge. Det är tufft när man har flera olika över bara något/några år. Var dedikerad.
Mer teamwork i gruppen. Skapa en kollega känsla istället för konkurrent känsla. Gör roliga saker tillsammans. Ofta leder enbart säljmöten i laget till mer konkurrens än att man blir ett lag.
Praktiskt stöd i början av karriären är väldigt viktigt.
Var lyhörd och bekräfta PTns arbete. Få de att känna sig hörda, uppskattade och som att de är del av något större. Mer än bara att vara semi-konsulter på anläggningen.
Ett återkommande tema är vikten av att skapa ett team och få känslan att man jobbar tillsammans med andra människor.
Min ambition är att försöka prata med vettiga människor och lägga till fler tips här på listan. Tipsen ska komma av riktiga PTs som troligen har slutat eller startat eget. Om du tycker det här ämnet är intressant och vill höra om utvecklingen i PT-branschen måste du lyssna på det här avsnittet av PT-Podden: Fackförbund för Personliga Tränare.