Hur ska jag ta betalat av klienter?

Hur ska jag ta betalat av klienter?

Vad är egentligen bästa sättet att ta betalt av klienter?

I det här inlägget ska vi kolla närmare på vilka alternativ du som PT har samt vad som är fördel respektive nackdel med de olika lösningarna.


Kostnad för lösningarna


Låt oss börja med kostnad för lösningarna. Det finns två alternativ som är överlägset billigast.
Att själv skapa en faktura och skicka på e-post kostar 0kr. Detta innebär visserligen lite mer jobb än övriga alternativ eftersom du manuellt måste skapa faktura samt stämma av att den blivit betald. Så även om du har en bra mall och en bra rutin för att kolla betalningar så kommer det ändå bli någon timme här och där.
Näst billigast är ett Swish-konto som är kopplat till företag. Det kostar 2kr per betalning vilket nästan är samma sak som gratis. En betalning på 2000kr innebär en transaktionsavgift på 0.1% vilket känns överkomligt.
Dyrast är PayPal och e-handelssystem som Klarna och Shopify. Det är inte ovanligt att dessa tar upp mot 3% av beloppet. Det kanske inte låter så mycket men om du kommer upp i hög volym som PT är det dumt att bjuda på dessa pengar.

I nästa steg ska vi se till hur du tar betalt.


Säljer du PT-online via en hemsida har du egentligen bara två vettiga alternativ. Antingen har du ett e-handelssystem som Klarna Checkout eller Shopify. Eller så har du ett anmälningsformulär där du löser betalningar i efterhand. Fördelen med e-handelssystemen är att det är 0 minuters arbete men nackdelen, som vi pratade om ovan, är att det är dyrt. Ett alternativ som kan vara värt att kolla upp är QR-kod via Swish. Du kan skapa dessa här och lägga upp på hemsidan. Då kan du ha t.ex. 3 olika koder för 3 olika paket som visas i slutet av ett anmälningsformulär. På så sätt för du betalt direkt. Utan manuellt arbete och utan dyra avgifter. Jag ska erkänna att jag själv inte testat detta så jag vet inte hur bra det fungerar. En tänkbar nackdel är att alla kanske inte litar på att Swisha pengar via QR-kod. Jämfört med t.ex. Klarna-kassa som alla litar på.

Som sista del kollar vi närmare på hur svårt det är att sätta upp.
Alla dessa betallösningar är relativt enkla att komma igång med. Självklart kommer det vara lite svårare att implementera betallösningar på en hemsida men även de komplexa varianterna är inte mer än några timmars jobb. Klarna är förmodligen den svåraste att få upp på ett bra sätt. Där behöver du bygga en kassa i t.ex. Woocommerce som du kan ha på en Wordpress-sida för att sedan lägga till Klarna Checkout som plugin och koppla via API till din Woocommerce. Det är kanske inte det lättaste sättet att göra kopplingen på men då kan du få lite flexibilitet i utseende genom att använda någon design-plugin som t.ex. Flowcart.
PayPal är enkelt då det enda du behöver göra är att skapa “Knappar” för vad du vill erbjuda. Där kan du både skapa knappar där kunden betalar hela kostnaden på en gång eller knappar för delbetalning.
Fakturor går väldigt fort om du använder en mall och Swish tar mindre än 1 minut att komma igång med.

Här kommer några alternativ du har att välja på:

Swish
Fördel: Billigt, snabbt och enkelt
Nackdel: Saknar stöd för delbetalning

Paypal
Fördel: Flexibelt och enkelt. Erbjuder betalning via kreditkort
Nackdel: Dyrt!

Kontant
Fördel: Kräver inget arbete alls
Nackdel: Kontanthantering och bankinsättningar

Klarna
Fördel: Funkar bra för hemsidor. Trovärdighet i varumärke
Nackdel: Komplicerat och dyrt

Shopify
Fördel: Bygger du sida i Shopify får du allt i ett
Nackdel: Dyrt

Faktura
Fördel: Billigt och enkelt
Nackdel: Tar mer tid

Nästa steg är att klura ut hur vi får fler kunder utan att göra reklam

ta betalt av klienter