Undvik att bli utbränd
Undvik att bli utbränd
Jag känner flera PTs som arbetar dygnet runt, som alltid är där för sina klienter och svarar på fem sekunder från när kunden kontaktar med en fråga oavsett tid på dygnet. De styr upp sina scheman helt efter kundens villkor vilket gör att de jobbar på alla möjlig tider under dygnet och ofta med långa mellanrum till PT-passen. Det är inte hållbart.
En av anledningarna till att jag blev PT - eller snarare en av anledningarna till att jag valde att avbryta min karriär inom e-handel och online marknadsföring var för att jag aldrig fick en break. Jag var på god väg att bli utbränd för jobbet gick aldrig att stänga av. Det går inte att stänga av e-handel kl 17.00 när kontorstiden tar slut. Eller du stänger inte direkt ner marknadsföring online kl 17.00 bara för att du tänker att du går hem nu? Eller stänger ner för semester?
E-handel eller online marknadsföring är alltid igång vilket gör att man ofta behöver vara redo att arbeta även om man sitter på en balkong i Portugal (har hänt) eller om man kör upp till sin stuga i Norrland och får stanna vid varenda rastplats på vägen för att fixa något med någon kampanj som strular (har hänt).
När jag några år som PT tog över driften av ett träningsställe i Stockholm var jag där igen i fällan, att arbeta dygnet runt, inte har några konkreta arbetstider och alltid alltid finnas till för medlemmarna. Jag hade klasser, kunder, konsultationer och möten alla timmar på dygnet, jag svarade på meddelande från kunder, medlemmar och potentiella medlemmar/kunder så fort jag kunde och de välde in via sms, samtal, mail, messenger och instagram. Tillslut orkade jag inte mer, det gick inte. Jag hade skapat en ohållbar situation för mig själv. Se de första orden i förra meningen: Jag hade skapat…., de orden innebär att jag även skulle kunna skapa mig en annan verklighet, en verklighet som skulle fungera för mig och det är vad jag har skapat idag.
Idag arbetar jag på mina villkor, på mina tider och mina kunder får helt enkelt anpassa sig.
Det fungerar faktiskt. Så vad är mina råd för att inte bli utbränd och för att slippa arbeta dygnet runt?
Du bestämmer dina arbetstider
I din kalender, sätt upp de tider som fungerar för dig och de dagar som fungerar för dig och gör det redan från början så att dina kunder vet. Dina kunder är ofta väldigt mycket mer flexibla än vad du tror, vilket leder till mitt råd nummer 2
Du ger förslag på tider/dagar som fungerar för dig
När du ska boka in en kund ge inte personen möjligheten om veckans alla dagar och dygnets alla timmar. Säg istället jag kan x dagar och x tider, när skulle det passa dig? Ge dem val som passar dig, ofta kan de några av dessa tider. Detta är faktiskt också en bra sälj-strategi.
Svara på meddelande/mail när det passar dig
Om du lär dina kunder att du kommer svara på 5 röda sekunder så kommer de att förvänta sig av dig för att du har lärt dem detta. Men generellt sett så förväntar sig inte någon att du ska svara direkt. De förväntar sig ett svar inom en lämplig tidspan men inte direkt. Så sätt upp för hur du arbetar med att svara dina kunder. Här har jag olika sätt beroende på kunden och beroende på vad det gäller. Är det att de är på gymmet nu och behöver svar nu för att kunna göra en övning så svarar jag på en gång, annars väntar jag till ett tillfälle när jag har tid. Är det något som är tidskrävande för mig så brukar jag svara dem med en tidpunkt när jag kommer göra arbetet så de vet när de får ett fullständigt svar.
Se till att ha bestämd ledig tid
Se till att ha dagar/timmar då du har bestämd tid som är din. Mina kunder vet att de dagar som jag arbetar på plats är tisdag, torsdag samt fredag eventuellt arbetar jag även lördagen. Det gör att de vet att Måndag, Onsdag samt Söndag är jag ledig från PT-stället och kommer inte finnas på plats. Dessa dagar arbetar jag hemifrån eller är helt ledig. Det är tiden som jag sitter med deras kostschema, träninngsschema m.m. Tillslut kommer de aldrig föreslå en tid dessa dagar för träning, utan de kan kolla på sitt schema och ha koll på när träningen kan passa in.
Om du blir utbränd ger du sämre service
Varför är ovanstående så viktig? För om du inte är pigg och har energi kommer du troligen vara en sämre PT. Du kommer mest troligen inte kunna behålla koncentrationen om du börjar kl 06:00 och slutar din dag kl 22:00, vilket gör att dina kunder kommer få en sämre PT än vad du egentligen är. Så för att vara en bra PT behöver du också ta hand om dig själv och se till att du har energin uppe även om du har en dålig dag.
Bryter jag själv mot dessa regler?
Ja det händer att jag faktiskt gör det, men till 90% av tiden så gör jag inte det utan mina kunder får anpassa sig efter mitt schema. Bryter jag mina egna regler så är det oftast för att jag
1. Ska åka bort och inte arbetar mina vanliga tider
2. Jag ska ändå vara på plats av någon annan orsak så då stör det inte mitt schema
3. Vi kan verkligen inte trots massa försök en vecka få till en tid som fungerar med mitt schema och kunden t.ex. arbetar inom sjukvården med Covid-19 patienter.
Då är den sista frågan om detta sett att jobbat gjort att jag tackat nej till kunder? Jag funderade kring den frågan när jag började skriva detta inlägget och vad jag kan komma ihåg så är det faktiskt bara en kund som jag har skickat till en annan PT för att hon kunde bara på tider som jag inte kan. Sen kanske det finns kunder som valt att inte bli min kund utan att säga det för att jag arbetar främst förmiddag, men det finns bara en som jag vet om där jag vet att schemat har krockat.
Om vi ska sammanfatta allt detta i ett enda råd för nya (och erfarena Personliga Tränare) är nyckeln till att inte bli utbränd följande:
Sätt upp de tider som du vill jobba i din kalender, arbeta inte dygnet runt.
Ett viktig steg i att inte bli utbränd är att se till att ta rätt betalt. Lyssna gärna på vårt PT-Podden avsnitt Hur du sätter dina priser eller läs vår bloggpost Hur tjänar jag mer pengar?
Lycka till och glöm inte din egna tid och träning!
/PT-Emma