IntensivePT

View Original

Konkurrerande verksamhet som PT

Konkurrerande verksamhet som PT

Gym- och friskvårdsbranschen växer så det knakar. Enligt UC Affärsfaktas rapport från 2021 har branschens totala utveckling av rörelseintäkter gått från ca. 4,45 miljarder kronor år 2015 till ca. 7,2 miljarder kronor år 2019. Vi väntar just nu på siffrorna för 2020 och även om vi kan förvänta oss en stagnerad tillväxt som resultat av 2020-talets covid-19 pandemi verkar en positiv trend i branschen ändå vara framträdande. Trots restriktioner såg vi öppningen av nya gym och ett fortsatt stort intresse för träning och hälsa. 

Men gym- och friskvårdsbranschen är inte utan sina problem. Personliga tränare som är anställda på kommersiella gymkedjor har under lång tid rapporterat en måttlig arbetstillfredsställelse som beror på ett missnöje med lön, arbetstider och karriärmöjligheter. Ett missnöje som enbart tycks ha växt med restriktionerna som hindrat många tränare ifrån att bedriva sin vanliga verksamhet. Detta missnöje kan på flera sätt förklara den trend vi sett växa fram de senaste åren där fler och fler tränare söker att starta sin egen verksamhet vid sidan om sin anställning. 

Att vara egenanställd PT kommer med många möjligheter; särskilt värderas den frihet och de ekonomiska möjligheterna som kommer med att bedriva sin egen verksamhet. Dessa möjligheter gör det enkelt att förstå intresset för att antingen köra på sitt egna helt och hållet, eller att kombinera det med sin nuvarande PT-tjänst. Ett problem som många anställda tränare dock snabbt stöter på när de utforskar möjligheten att starta och bedriva sin egen verksamhet är anti-konkurrensklausuler i deras avtal som direkt hindrar dem från att bedriva någon verksamhet som kan anses konkurrera med deras arbetsplats verksamhet. 

Men vad innebär egentligen konkurrerande verksamhet för en personlig tränare som är anställd på ett gym? För att kunna få ett svar på den frågan söker vi oss till ägaren av det framgångsrika gymmet Crossfit Södermalm: Karl Gullö. 

Får jag bedriva konkurrerande verksamhet som anställd PT?

Fråga: Vart anser du gränsen går för konkurrerande verksamhet? Och hur vill du att dina anställda ska hantera situationen om de är intresserade av att börja bedriva verksamhet utanför sin tjänst hos er?

Karl: Det är alltid väldigt svårt att svara på den frågan. I grund och botten handlar allt om vad vi har avtalat innan någon påbörjar sin anställning. Om vi inte har avtalat någonting innan start vill vi att tränaren ska lyfta upp om att de vill bedriva något eget. Jag ser tre orsaker till varför det kan vara problem för våra tränare att driva eget samtidigt som de är anställda hos oss:

  1. Vårt gyms resurser är våra medlemmar, träningsutrustning och lokaler. Det är vår “egendom” och våra tillgångar. Vi har tagit en risk och arbetat hårt under lång tid för att få dessa tillgångar. Om våra tränare skulle utnyttja vårt gyms resurser till egen vinning utan att berätta för oss eller avtala något med oss innan kommer vi garanterat se det som konkurrerande verksamhet, men nästan viktigare är att det även är omoraliskt. Vissa tränare har svårt att köpa det här. De förstår inte vad som ligger bakom ägandet av ett gym. En lätt jämförelse att förstå sig på är att jämföra ett gyms resurser med ett taxibolag. Tänk att du köpt in dyra taxibilar som används i din firma, skulle du tillåta dina anställda att använda taxibilen utanför sina arbetstider och bedriva sin egen taxitjänst? Det är din bil och all risk ligger på dig, men någon annan tjänar pengar på att använda den.

  2. När vi anställer en tränare gör vi en investering som kostar vår verksamhet tid, pengar och resurser. Som arbetsgivare förväntar vi oss att få avkastning på vår investering i form av en anställd som är med till 100% och inte fokuserar på annat - som sitt egna företag. Detta handlar inte om konkurrerande verksamhet direkt, utan att skapa rätt förutsättningar för rätt person på rätt arbetsplats.

  3. Andra anställda på vårt gym kan uppleva att det är orättvist och vilja göra något likartat. Tillslut blir våra tränare alla konkurrenter istället för kollegor.

I det sista exemplet drar jag det ganska långt men det är en legitim risk för en arbetsplats kultur. Om våra tränare sedan vill bedriva en onlineverksamhet som drivs 100% separat från vårt gym ser jag personligen inga problem med det. Däremot måste detta som alltid avtalas fram i början. Vi kommer att vilja se till att vi anställer en person med fokus på vår anläggning och skydda våra tillgångar vilket anställda måste respektera.

Fråga: Är det då verkligen den konkurrerande verksamheten som är problemet?

Karl: Det är faktiskt inte alls det som är grejen tycker jag. Som arbetsgivare vill vi se våra PT’s lyckas. Men vi vill se våra PT’s lyckas på vår anläggning. Vi har som alla vinstdrivande verksamheter säljmål och omsättningsmål. Om vi anställer en person som också har som ambition att “driva eget” är det framförallt en fråga om vart deras fokus kommer att ligga. Om jag som arbetsgivare ska lägga ner tid och energi (och framförallt pengar i form av resurser som leads och utbildning) på en tränare förväntar jag mig 100% dedikation tillbaka. Annars väljer jag någon annan. Och det är väl ganska förståeligt egentligen. Jag tror ofta att PT’s underskattar hur resurskrävande det är att lära upp en anställd på en ny anläggning och se till att de får klienter.

Det är alltså mera att det handlar om hur dedikerad personen är att arbeta hos oss jämfört med konkurrerande verksamhet i form av att de ska ta kunder ifrån vår anläggning som är grejen.

Sedan kan vi diskutera om det är rätt eller inte men jag förstår helt om man har den prioriteringen. Med det sagt om vi vill anställa någon som ska arbeta deltid som PT har vi förståelse för om de vill göra annat vid sidan om. Då är frågan vad vi har avtalat om innan. Här ser jag det bara som positivt om de håller klasser på andra anläggningar eller har onlinekunder. Då blir de bättre när de arbetar hos oss och kanske får in fler leads.


Fråga: Så du anser att det är okej om en PT arbetar på flera gym; tror du andra arbetsgivare ser likadant på det? Vad skulle du säga är avgörande för om din anställda PT:s verksamhet är konkurrerande eller inte?

Karl: Oftast hade det inte varit okej och förklaringen är ganska enkel. Om du som tränare stöter på en klient eller har en lead - vilket gym ska du ta klienten till? En annan viktig aspekt som gör detta till en icke-fråga är att du som PT oftast inte vill behöva dela upp din tid på flera anläggningar. Restiden blir onödig och du kommer inte att komma upp i en hög lönestege. Som arbetsgivare handlar det framförallt om att vi vill se våra tränare lyckas att arbeta heltid eller enligt deras mål. Det är enklast om de är 100% dedikerade hos oss.

Samtidigt om det är en stor distans mellan gymmen de arbetar på ser jag det som ett mindre problem ur just konkurrerande synpunkt eftersom att det är mindre troligt att den eventuella klientelen krockar. Dock hade jag aldrig rekommenderat en PT att arbeta så av ovanstående orsaker. Gruppträningspass är en sak, men inte som PT. Det beror på vad det är tränaren vill göra.

Fråga: Okej, så jag tycker fortfarande det är lite luddigt och kan tänka mig att många andra också har svårt att greppa just vart gränsen går för konkurrerande verksamhet. Jag tänker ge dig några olika scenarier, kan du ta ställning till om du anser det vara konkurrerande verksamhet och ge dina tankar om det? 

Scenario 1: Ditt gym erbjuder inte kostrådgivning utan bara PT-tjänster, din anställda PT erbjuder en av sina betalande kunder att köpa kostrådgivning ur tränarens egna verksamhet - ditt gym får ingen del av betalningen för kostrådgivningen. Konkurrerande verksamhet, ja eller nej?

Karl: Egentligen är det inte konkurrerande verksamhet (eftersom att gymmet inte erbjuder den tjänsten) men du använder deras tillgångar för egen vinning vilket är oetiskt. Då hade jag avtalat något fram med gymmet för att diskutera vad en bra lösning hade varit. Eftersom att det är din idé och din produkt ska du ha en bra deal där. Om tränaren gör det utan vår vetskap har vi ett problem som måste lösas.

Scenario 2: Din anställda PT tar med en utomstående person som inte är medlem på ert gym, betalar för inträde åt personen och utför en PT-timme som blivit såld i din anställda PT:s egna verksamhet - ditt gym får ingen del av betalningen förutom inträdet. Konkurrerande verksamhet, ja eller nej?

Karl: Om man har avtalat fram att det är dealen är det okej. Om du gör det utan att ha pratat med oss är det inte okej. Du använder vårt material och resurser och detta ska du betala för. Nu kanske du säger “det gör jag ju vid inträdet” men det är inte riktigt samma sak. Dels för att ni är två personer som tar upp plats på gymmet men också för att andra PT’s kanske inte förstår vad som händer och börjar göra likadant. Detta skulle jag mera säga är konkurrerande verksamhet då du kanske tar upp plats som en annan PT skulle annars behöva använda. Det innebär också slitage på träningsutrustning och en eventuell förlust av PT-kund till gymmet. När du är där och arbetar med din PT-klient gör du samtidigt marknadsföring för dig själv, i våra lokaler, utan tillåtelse. Scenariot förvärras särskilt när utomstående tränare tränar sina klienter i våra lokaler. Det är bara respektlöst.

Att bedriva näringsverksamhet i någon annans lokaler är helt enkelt inte samma sak som att träna med en kompis på gymmet. Det kanske känns som ren formalia, men det är bara att digga läget och förstå att du inte har rätt att tjäna pengar på andras resurser utan tillåtelse.

Scenario 3: Din anställda PT håller i en konsultation med en medlem. Medlemmen anser att era PT-tjänster är för dyra och vill egentligen inte ha alla PT-timmar, utan vill bara ha hjälp med programmering och uppföljning. Din PT säljer därför PT Online och en träningsplanering till medlemmen och resonerar som så att medlemmen skulle ändå inte köpa PT-timmar. Konkurrerande verksamhet, ja eller nej?

Karl:  Officiellt svar: Absolut konkurrerande. Detta är en av våra medlemmar och vi borde få en del av kakan.

Inofficiellt svar: Vi hade inte den produkten och du löste problemet. Bra jobbat. Om du identifierat en efterfrågan som vi inte tillgodoser i vårt utbud prata med oss och undersök möjligheterna att få till en sådan produkt. Annars kommer det troligen att ses som konkurrerande verksamhet.

Scenario 4: Samma scenario som tidigare, men din anställda PT håller sin verksamhet helt skild från sin PT-tjänst hos er. Påverkar det situationen?

Karl:  I min mening är det helt okej men så tror jag inte att många andra resonerar. Sålänge kunden inte har någonting med gymmet att göra är det inte en konkurrerande verksamhet. Jag tror dock att många anläggningar är rädda för detta eftersom att det kanske kan se fel ut om medlemmar ser att deras PT jobbar med annat utanför sin anställning på gymmet. Här behöver vi vara överens innan om vad som är okej.

Scenario 5: Din anställda PT säljer och håller i gruppträningspass i egen verksamhet och bedriver denna på annan plats och med egen utrustning. Konkurrerande verksamhet, ja eller nej? 

Karl: Sålänge klientelen inte bryggar in i varandra är det inte en konkurrerande verksamhet. Om det enbart är gruppträningspass kanske de till och med kan ta klienter till gymmet. Däremot skulle ett sådant scenario innebära en diskussion vi absolut skulle behöva ha med vår tränare.

Scenario 6: Samma scenario som tidigare, men din anställda PT marknadsför aktivt sina egna gruppträningspass till era medlemmar. Påverkar det situationen?

Karl: Absolut inte okej.

Avslutande frågor: När anser du det okej för era tränare att bedriva egen verksamhet? Anser du att dina anställda tränare måste vara öppna om vad de arbetar med utanför sin anställning hos er?

Karl: Våra tränare bör alltid vara ärlig med vad de vill göra och vad de har som mål. Allt är en förhandlingsfråga och det ska vara tydligt innan man börjar hos oss eller diskuteras om intresset skulle uppstå. Jag skulle dock rådge många PT’s från att ta en anställning och driva eget vid sidan. Särskilt om man är ny på båda roller. Det tar otroligt mycket tid att vara en bra PT och att driva eget företag. Fokusera på en sak i taget. Om våra tränare efter en tid hos oss bestämmer sig för att sadla om och bedriva egen verksamhet har de såklart vårt fulla stöd. Men det gäller för alla tränare att de är öppna och ärliga om det och inte utnyttjar oss för att sko sig själva på vårt hårda arbete.

Den gyllene frågan vi kan använda oss av är: “om jag var arbetsgivaren och jag hade en anställd som ville göra det jag vill - hade jag tyckt att det var okej?”

Även om vissa kanske är av åsikten att “gymmet gör ingenting för mig jag måste ändå vara den som har konsultationer. Varför borde inte jag få kunderna till mitt bolag” - men de förstår helt enkelt inte sin position. Den klientbas som finns på vårt gym hade troligen aldrig en enskild tränare haft access till om det inte var för deras anställning hos oss. Att vara lojal och respektera oss som arbetsgivare är inte bara det rätta att göra, det är ofta det juridiska kravet där man i värsta fall riskerar avtalsbrott och uppsägning.

I slutänden tycker jag ändå att det viktigaste är att göra rätt ifrån sig gentemot sin arbetsgivare. Vi vill se dig lyckas och det bästa sättet för dig att lyckas hos oss är att dedikera dig till vår anläggning och din anställning hos oss. Jag är säker på att alla arbetsgivare tänker i samma banor om sina tränare. Formalian runt omkring är sedan den tråkiga verkligheten vi måste anpassa oss till.

Det är alltid bra att lära sig av andra människors erfarenhet. Läs mer om Då gjorde jag bort mig som PT