Personliga tränare behöver enbart en sak för att nå framgång i sin karriär
Personliga tränare behöver enbart en sak för att nå framgång i sin karriär
Är det en PT-licens? Nej, vem som helst kan arbeta som PT och ingen bryr sig egentligen om vilken utbildning du gått. Är det djup kunskap om hur kroppen fungerar och en god förståelse för träning och kostrådgivning? Nej, det kan göra dig till en bra PT men många tränare klarar sig utan att egentligen veta så mycket om vare sig träning eller kost. För att erfarenhet betyder mer? Erfarenhet är såklart viktigt, men man kommer bara så långt annars skulle de mest framgångsrika vara de som arbetat längst som PT och så är det ju inte. Sociala färdigheter då? Absolut, förmodligen är sociala färdigheter en av de viktigaste aspekterna för en framgångsrik PT - men en klient märker snabbt när en tränare bara snackar ett bra game och byter snart därefter tränare.
Allt ovan är såklart väldigt viktigt för en PT. För varje sak man utvecklar tar utbildning, kunskap, erfarenhet och sociala färdigheter en från att vara en dålig, till en bra, till en fantastisk PT. Men bara för att du är en fantastisk PT betyder det inte att du kommer nå framgång i din karriär. Egentligen behöver man bara en sak och enbart en sak för att kunna leva gott på PT-yrket: ett ständigt flöde av kunder.
När det väl kommer till kritan är PT-yrket ett jobb; och jobb ska man tjäna pengar på. Det måste löna sig att jobba som tränare, framgångsrika tränarna förstår det och anstränger sig för att förverkliga sin dröm att försörja sig på sitt drömyrke. Nyckeln till att tjäna bra pengar som tränare ligger som i alla branscher i våra affärs- och marknadsföringsstrategier. Det spelar ingen roll hur bra du är som tränare om ingen vet om det.
Som i en sjuk ironi är det just affärs- och marknadsföringsstrategier som personliga tränare hatar. Jag är här för att hjälpa människor, inte sälja! Vilket är en fin tanke, men hur ska du hjälpa någon om du aldrig bokar in en kund? Det är okej att hata sälj, det är dock inte okej att helt och hållet strunta i det.
Vad skulle du säga om det finns ett sätt så du inte behöver sälja in dina egna tjänster, utan kunderna söker upp dig istället? Det är fullt möjligt om du skaffar en strategisk partner som skickar kunder till dig!
Skaffa en strategisk partner och se din kalender bli fullbokad med klienter
En strategisk partner är någon som arbetar i ett annat område, och inte konkurrerar om kunder med dig, som du samarbetar med. Ett strategiskt partnerskap innebär i sin tur att ni samverkar och skickar kunder till varandra. Det är som referenser tagna till sin maximala nivå.
Vi vet alla att referenser från tidigare klienter är en av de mest, om inte den mest, effektiva metoden till att få in nya klienter. En klient som tycker om dig och dina tjänster sprider ordet vidare till nära och kära och berättar om din förträfflighet. Det finns bara två problem här: 1) du måste ha kunder till att börja med för att få en referens, och 2) du måste få kunden att marknadsföra dig. Inte det enklaste att göra och din ROI kan enkelt upplevas närmast slumpmässig. Ibland kammar man hem en storvinst och en inflytelserik klient drar in 10 nya kunder. Men det kan lika gärna vara en nitlott om man inte vet hur man effektivt arbetar med referenser. Med en strategisk partner dras slumpen bort och ni kan båda öka chanserna för ett stadigt inflöde med klienter.
Det finns ett antal betydande skillnader på referenser från en strategisk partner och referenser från en klient. När en klient försöker sprida ordet om dig hänger mycket på att individen talar till en målgrupp med samma problematik - men bara för att just din medelålders kvinnliga klient vill gå ned i vikt och förbättra sin kondition betyder det inte att alla medelålders kvinnor i hennes närmaste sociala krets kommer vara intresserade av din viktminskningsgrupp. Här framträder nyttan med en strategisk partner, för väljer du lämpliga partners kommer de direkt ha att göra med just de målgrupper du arbetar med.
Vad kan vara en lämplig strategisk partner?
För personliga tränare kan listan göras ganska lång och variera beroende på vad man erbjuder för tjänster och vad man fokuserar på i sin verksamhet. Några bra exempel kan vara följande:
Massageterapeuter: för alla stela kunder som kan använda fysisk aktivitet till att förebygga mer besvär
Fysioterapeuter/naprapater/kiropraktorer: för alla skadade kunder och de som lider av besvär som kan behandlas med fysisk aktivitet och träning
Experter: alla tränare som fokuserar på en annan målgrupp än dig, exempelvis konditionsexperten som inte jobbar så mycket med träning, eller styrkelyftarspecialisten som inte jobbar med viktminskning
Kostrådgivaren: för alla kunder som behöver komplettera sin kosthållning med träning
Kosttillskottsbutiken: alla alla kunder som tar sin träning seriöst
Idrottstränare: för alla atleter som behöver förbättra sin fysiska prestationsförmåga
Barnmorskor: för alla blivande mammor som kan ha nytta av din träningsgrupp med andra mammor
Modell/skådespelare-agenturer: för alla som behöver komma i eller hålla sig i form för sitt yrke
De fem första är väl de mest realistiska och gynnsamma partnerskapen att ingå i Sverige då de kan vara ömsesidigt gynnsamma där ni refererar kunder till varandra. Det kan säkerligen finnas fler för den innovativa och driftiga tränaren.
Hur skaffar man en strategisk partner?
Det finns ingen genväg utan det krävs fotarbete, att ta sig i kragen och ta kontakt med potentiella partners. Några steg man kan ta för att öka sina chanser för att starta ett givande partnerskap:
Börja med att formulera vad du har att erbjuda din partner (om du inte har något att ge kommer ingen vilja ha något med dig att göra)
Formulera vad du vill ha tillbaka (referenser)
Formulera en referensväg, dvs. Hur ska ni gå tillväga för att slussa över kunder till varandra. En pamphlet och visitkort med kontaktuppgifter kan vara en enkel start. Se till att du erbjuder en färdig lösning.
Börja i ditt närmaste kontaktnät, kanske känner du redan lämpliga partners? Kanske har du själv varit i kontakt med din potentiella partner i professionella samband och utnyttjat deras tjänster?
Sträck ut en hand: ring, mejla, boka möte och träffa dem i person.
Ett framgångsrikt partnerskap grundar sig i en ömsesidig respekt för varandras tjänster och ett symbiotiskt utbyte av kundbas. Det går utan att säga det att du ska inte förvänta dig att samarbetet håller eller ger avkastning om du inte tar första steget och om du inte fortsätter att aktivt referera kunder till din partner.
Bäst är att ha flera strategiska partners inom olika icke-konkurrerande områden, då känner du någon som du kan hänvisa alla klienter till oavsett vad det gäller. Det är en sak att säga till din klient ”Du borde gå till en massageterapeut” och ”Du borde gå till en massageterapeut, jag känner en fantastisk terapaeut. Här har du kontaktuppgifter. Hälsa från mig”. Det blir en win-win-win för dig, din partner och din klient.
Vill du ära dig mer om att studera till PT?Läs våra Lyssna på våra avsnitt av PT-Podden 5 Studietips för att bli en PT,
6 Tips vid distansstudier eller läs om Fake news och den vetenskapliga metoden