Hur du använder återkoppling till utveckling
I skrivandes stund är jag 12 dagar från deadline för inlämning av min masteruppsats. Igår skickade jag ett utkast på vad som i all mening är mitt färdiga arbete. Ca. 10 000 ord och 40 sidor långt representerar detta arbete kulminationen av den största akademiska ansträngningen jag någonsin gjort i min utbildning. Redan idag fick jag tillbaka återkoppling från min handledare Jesper Andreasson:
”Fint första utkast på din uppsats. Jag bifogar med kommentarer. Det är några saker som jag stöter mig på men i stort är det på gång och handlar mer om att delvis strukturera om lite och sen att stärka upp argumentation och ”take-aways”. Skicka gärna word nästa gång, blir så krångligt att skriva med kommentarer i pdf.”
Med spänd förväntning öppnar jag dokumentet och läser Andreassons kommentarer. Det som tidigare var mitt mästerverk, är nu reducerat till ett osammanhängande svammel som genomgående måste revideras grammatiskt, strukturellt och innehållsmässigt. Mitt hjärta sjönk som en sten. Min stolthet bortblåst. De val jag noggrant anpassat till mitt arbete bort viftade som om jag vore ett litet barn.
Okej, riktigt så dramatiskt var det inte. Men det kunde ha varit så dramatiskt.
Jag kunde ha valt att ignorera min handledares återkoppling. Jag kunde ha valt att bli upprörd; ledsen; arg; förbannad! Kan han inte se allt det hårda arbetet jag lagt ner?! Hur vågar han?! Ilska! Jag kunde argumenterat för mina val, såhär tänkte jag, såhär vill jag att det ska vara - jag tänker inte ändra någonting! Lika gärna kan jag här och nu ge upp; varför ska jag bry mig? Vad spelar det för roll om jag tar ut min master eller inte - inte som att någon annan förutom jag bryr sig om den. Men jag valde att ta återkopplingen för vad den är - ett tillfälle att göra bättre ifrån mig.
Hur du använder återkoppling till utveckling
När du arbetar som personlig tränare kommer du utan tvekan att få återkoppling på ditt arbete; hur bra du säljer, dina coachning cues, din träningsplanering, hur vältränad du är, hur du pratar, hur du klär dig, vad du gör, vad du tycker, vad du tänker, vem du är. Allting kommer att kommenteras, kritiseras, dras i smutsen; men också lyftas fram, gratuleras och hyllas. Det viktiga är inte vad för återkoppling du får, utan hur du reagerar på den.
Här kommer mina bästa tips för hur du använder återkoppling till utveckling av dina kunskaper och färdigheter:
Lyssna på de som betyder något
För att parafrasera RuPaul: if they don’t pay your bills, pay them b*****s no mind. Fritt tolkat kan vi säga att ifall personen inte håller en position av värde eller betydelse i ditt liv behöver deras synpunkter och åsikter inte heller hålla ett värde eller betydelse i ditt liv.
Så vilka personer håller ett värde i ditt liv? Kanske din sambo, fru, man, eller barn? Deras återkoppling bör hålla ett stort värde för dig. Kanske har du som jag, och våra elever, en handledare eller examinator som bedömer ditt skolarbete? Deras återkoppling bör hålla ett värde för dig. Kanske har du en arbetsgivare, kollegor och kunder. Deras återkoppling bör hålla ett värde för dig. Men dina följare på Instagram, YouTube-kommentarer, den där Bosse som kallade dig en idiot på Facebook när du bestämt ansåg att Modo faktiskt är ett bra lag, eller någon skitunge på högstadiet som tyckte att din T-shirt var ful - deras återkoppling är inte värt mycket.
Vad är det som skiljer dessa grupper åt från varandra? Värde.
Ena gruppen har en direkt påverkan på ditt liv och deras återkoppling bör således helt på basis av personens inneboende värde ha betydelse för dig. Ibland är det faktiskt vi som har fel och borde ändra på oss. Kopplar vi detta till vårt arbete som personliga tränare finns det många situationer där vi borde lyssna på de runt omkring oss i vårt arbete. Om din arbetsgivare ber dig att anstränga dig mer för att nå dina säljmål, då är din chef inte ett arsle som borde låta dig vara. Om dina kollegor ber dig att inte fiffla med mobilen när du står i receptionen, då är det inte kollegor som är tjatiga. Om din kund tycker att deras träningsprogram är tråkigt, då är det inte kunden som inte förstår sig på de intrikata delarna som går in i en långsiktig periodisering. Det är du, du och du.
Men om Bosse skriver till dig i DM och tjatar om vilket rövhål du är så skickar du FU-emojin och blockar honom.
2. Skilj på genuin återkoppling och obefogad kritik
En viktig insikt jag fick som ung är att vem vi är som person inte är deterministiskt. Vi är inte stöpta i en fast form utan kan genom ansträngning och medvetna val utveckla våra karaktärsdrag i enighet med vår egna målsättning. Denna förmåga är av stor betydelse för vår kontinuerliga utveckling, men försummas av de allra flesta som bara flyter med strömmen och nöjer sig med ”jag är den jag är”. Problemet med att tro att ens personlighet är fastslagen och att vi ska nöja oss med att vara den vi är idag är att vi inte blir mottagliga för genuin och relevant återkoppling som är bra för oss.
Min erfarenhet är att vi är för defensiva. Vi tar ofta saker på blodigt allvar och som en direkt attack på vårt innersta väsen. Det är en misslyckad taktik som inte funkar särskilt bra om vi faktiskt vill bli uppskattade och omtyckta av våra medmänniskor. Det är också onödigt begränsande för vår egen karaktärsutveckling, vilket ofta visar sig i sociala problem och en upplevelse av att alla andra runt omkring oss tycks komma så långt i livet medan vi är i princip samma person som när vi var 16. I vår karriär kan förmågan att utvecklas med återkoppling vara skillnaden mellan att vara branschledande och att gå i personlig konkurs.
Vi måste i situationen skilja på konstruktiv återkoppling och obefogad kritik, eller bashande som man sa för tio år sedan i mina kretsar. Konstruktiv återkoppling är, oavsett hur den förmedlas, alltid välmenande. Den är ämnad till att peka ut någonting vi gör fel, en brist i våra karaktärsdrag, eller lyfta fram ett beteende som är skadligt; för att få oss att göra bättre ifrån oss. Problemet är att de flesta av oss är så sanslöst dåliga på att både ge och ta emot återkoppling, särskilt svårt är det att ta emot återkoppling när det gäller saker som vi är medvetna om men har svårt att ändra på. Så när din sambo kommentarer att du borde sluta röka, faktiskt ska börja vara delaktig i konversationer och inte bara svara ”jaha, mmhm” eller sluta hänga på krogen efter jobbet som om du vore Homer Simpson - ja, då kanske du faktiskt borde lyssna och reflektera över ditt beteende och hur det påverkar ditt liv och de runtomkring dig. Men om någon bara gnäller på dig om triviala meningslösheter, skäller på dig för något du inte gjort eller som var utom din kontroll, eller tutar aggressivt på dig för att du håller dig till hastighetsgränsen, eller som tyvärr ofta är fallet både i skolan och på arbetet - trakasserar dig för sitt eget nöjes skull. Ja, det är bara bashande och fyller ingen större funktion för din utveckling.
I ditt arbete som personlig tränare kommer du stöta på både konstruktiv återkoppling och obefogad kritik. Detta är lika sant för hela ditt liv. Det viktiga är att du har förmågan att kunna skilja på vad som är i ditt bästa intresse och vad som bara är brus.
3. Reflektera över återkopplingen
Den i särklass främsta bidragande faktorn till all framgång jag nått i mitt liv är min vana att reflektera över allting som händer runt omkring mig. Att reflektera innebär att man begrundar någonting; man vrider och vänder på det och undersöker det från olika vinklar och perspektiv. Genom reflektion kommer du till nya insikter och tillåter ditt undermedvetna att processa informationen. Genom reflektion utvecklas du och kan se ett problem, eller återkoppling i ett nytt ljus. Men det gäller att reflektera på ett konstruktivt sätt.
Så här ser det ofta ut: du ställs inför ett problem, kanske kritiserar din chef dina låga säljsiffror; så du tänker att personen bara vill dra ned dig; för att chefen inte tycker att du är bra på ditt jobb; för att chefen är en idiot; det ska min kollega allt få höra nästa gång jag ser honom; jag säger upp mig!
Inte särskilt konstruktivt eller hur? Den här typen av linjärt tänkande är inte att reflektera över problemet. Man kan kalla det för affektivt tänkande, eller emotionellt tänkande. För det mesta är det kortsiktigt och trångsynt. En bättre tankeprocess skulle se ut något i stil med:
Okej, min chef tycker mina säljsiffror är dåliga; är de verkligen dåliga? Ja/nej - ja ; okej, vad har vi för säljmål på jobbet?; vad kan jag göra för att förbättra mina sälj?; vad för möjligheter finns det på gymmet?; flera steg och diskussioner med chefen och dina kollegor senare - okej, nu vet jag hur jag ska förbättra mina säljsiffror.
Reflektion kräver tid, engagemang, intresse och en genuin vilja att göra bättre ifrån sig. Det är mycket lättare att ta en defensiv ställning, reagera emotionellt och agera impulsivt. Ibland händer det att vi blir defensiva, emotionella och impulsiva och det är okej. Även här har vi möjligheten att reflektera kring vår reaktion och vårt beteende - och i värsta fall be om ursäkt och vara ärliga om att vi nu tänkt igenom saken.
Att reflektera över återkopplingen betyder såklart inte att vi måst komma fram till att andra har rätt och att vi måste ändra på oss. Men om den återkoppling kommer från någon vi bryr oss om, är välmenande - men kanske klumpigt uttryckt - då har vi möjligheten att faktiskt lära oss något från den. Om denna återkoppling kan vara den skillnad du behöver för att nå framgång som personlig tränare är ditt bästa val att använda den för din egen utveckling.
Slutord
Återkoppling kan vara väldigt jobbigt. Vi kan alla bli bättre på att ge återkoppling till andra på ett sådant sätt att det hjälper dem till att bli bättre. Men vi behöver bli bättre på att ta emot återkoppling, både positiv och negativ återkoppling. Om vi lär oss att reflektera kring den återkoppling kan vi använda återkopplingen för det den är tänkt: att göra oss bättre.
Åh titta, ett mejl från min andra handledare Jesper Augustsson - har jag gjort fel i mina statistiska analyser? Pff knappast, vilken idiot! Vid närmare eftertanke verkar han ha rätt - time to get to work!