IntensivePT

View Original

Få fler kunder utan att göra reklam

Få fler kunder utan att göra reklam

Betala inte för reklam när du kan göra den gratis

Hur fantastiskt hade det inte varit att få in fler kunder utan att behöva betala en krona för det? Samtidigt som du får dina nuvarande klienter att känna sig speciella, älskade och uppskattade? Med den här metoden blir ditt liv väldigt enkelt.

Steg 1 - Ha ett 15min målsamtal med dina klienter en gång i kvartalet

Under samtalet är det två frågor du kommer att ställa:

  1. Hur har dina mål förändrats sedan du började träna med mig?

  2. Vad är dina primära mål just nu?

Vi som PTs har ofta bra koll på våra klienter men det här samtalet handlar mer om att få klienten att reflektera över sina mål och att skapa värde för oss vilket leder till att vi kommer få in fler kunder. Vi kommer dit.

Om klienten är nöjd, pigg och glad kan du gå vidare till de andra stegen i denna guide. Om de inte känner sig nöjda behöver du lägga ner mer tid på samtalet och se vad som behöver förbättras. Gå inte vidare med de andra stegen och var glad över att du har snappat upp klienten tidigt.

Steg 2 - Om de är nöjda, be om att få berätta deras historia

Ett av våra mål är att skapa gratis content som vi kan använda i sociala medier där våra klienter berättar hur de har utvecklats när de har tränat hos dig. Säg att du vill skryta om din klients framsteg. Här kan du vara lite kreativ, antingen fokusera på något särskilt mål de har klarat av eller spela in en 30sec video där de får berätta om vad de har uppnått med deras träning. Kom ihåg att få samtalet att handla om dem. Lägg upp detta på sociala medier tillsammans med en länk till att boka in en konsultation med dig.

Var inte rädd heller om att be att få lägga upp något om klienten. Oftast älskar folk att bli uppmärksamamde.

Steg 3 - Fråga vilka som har hjälpt dem utanför gymmet

Alla våra klienter har familj, vänner och kollegor. Under träningen du gör är det såklart bra om du pratar med dem för att försöka förstå deras liv så mycket som möjligt. Här kan du få ett värde av det. Ju mer din klient litar på dig och berättar om sitt liv blir det enklare för dig att hitta saker att koppla till. Målet är att klienten ska lista 1-2 personer som har hjälpt dem på sin resa.

Du kommer nu att ställa en väldigt enkel och rak fråga:

“Hur kan vi tacka de här personerna bäst? Skulle de vilja komma in och träna med dig någon gång?”

Och vips har du en lead för en potentiell ny klient. Be om att få kontaktuppgifterna själv så att du kan bjuda in personen till att antingen följa med på ett pass med den andra klienten (var då noga med att boka in en konsultation med individen efteråt) eller bjud in de på en konsultation direkt.

Jag tycker att man kan vara ganska ärlig här och säga "eftersom att jag har en några små luckor att fylla med tider hade jag gärna gjort det med mina nuvarande klienters vänner och familj eftersom att jag vill hjälpa de personerna som hjälper mina klienter. Vem har hjälpt dig som jag skulle kunna bjuda in på en gratis konsultation tror du?”

Avslutning

Om du gör detta regelbundet med dina klienter kommer du att ha leads och referrals så att det bara skriker om det. Detta är perfekt för dig att kunna hjälpa de personer som hjälper dina klienter. Kör hårt, var ödmjuk och ta tid att lyssna på dina klienter. Det kommer att bli hur bra som helst.

Mer läsning om marknadsföring