Är dina kunder idioter? Av Emma Lundin
Okej, det kan låta laddat och jag menar egentligen inte att dina kunder faktiskt är idioter men ditt liv som PT kommer bli så mycket lättare och mindre frustrerande om du tänker att de är idioter som inte förstår något. Det tankesättet gör att du kommer förklarar för dina kunder bättre och vara tydligare mot dina kunder. (Det kommer också skapa mindre frustration hos dem)
Låt mig ge er en liknelse
När man arbetar med hemsidor så vill man tänka att personer är idioter För gör de inte det så kommer hemsidan inte ge all den information som behövs för att företaget ska undvika massa frågor som de anser att hemsidan redan har besvarat eller frågor kring saker som företaget tycker att de har förklarat tydligt (från deras synvinkel som redan kan vad processerna är). De kommer tycka att deras kunder är idioter som inte förstår och bli frusterade. De kommer slita sig i håret och säga: Men hur kan de inte fatta det där? Hur kan de vara så dumma att de ställer den frågan, det är ju supertydligt på hemsidan? Återigen, det är supertydligt från företagets håll men tydligen inte från kundernas eftersom de ställer frågorna.
Eller så är inte hemsidan flöde tillräckligt logiskt, för alla, utan företaget bygger ett flöde som för dem är helt logiskt men kanske inte logiskt för andra, vilket gör att de förlorar kundet för kunderna inte förstår flödet. Återigen kommer företaget tycka att kunderna är idioter som inte förstår deras enkla och, för dem, självklara flöde. Mer frustration.
Så varför då inte förutsätta från början att kunderna är idioter och idiotsäkra hemsidan?
Samma sak är det med kunder och träning. Bara för att ni tycker något är självklart och enkelt betyder det inte att dina kunder tycker det. Dina kunder har inte samma utbildning och kunskap som dig, troligen har de inte samma erfarenhet som dig. Så hur kan du då förutsätta att dina kunder tänker på samma sätt som dig och tycker att samma saker är enkla?
Du behöver idiotsäkra ditt sätt att coacha för att undvika frustration hos dig samt för att din kund ska få det bättre.
Om du kan lära dig att tänka idiotsäkert kommer du bli bättre på att förklara, du kommer inte ta vissa saker för givet att kunden ska förstå eller kunna bara för att du kan det. Så nästa gång du ska lära ut en övning, vad vore det idiotsäkra sättet att göra det på?
Vet du hur många gånger jag har sagt till en kund:
Ha kontakt med skivstången med benen när du ska greppa den i ett marklyft? Vet du hur många gånger som kunderna står 1 dm från skivstången när de greppar och har den 1 dm från kroppen när de ska starta lyftet?
Ganska ofta, för att ha kontakt för dem kan betyda att skivstången är nära inte att de faktiskt har fysisk kontakt med stången. Vad vore det idiotsäkra sättet?
Visa dem vad du menar med att ha kontakt med skivstången, gör det extremt tydligt.
Återigen, bara för något är logiskt och självklart för dig är det inte det för dina kunder. Dina kunder är idioter, eller egentligen är det du som behöver uppgradera ditt coachande och kunna anpassa dig till dina kunder.
Vill du lära dig mer om hur du kan hjälpa dina kunder? Då kommer våra bloggposter Arbeta med hälsa och Coachande samtal att vara perfekta för dig.