Borde en PT ha en BLACK FRIDAY SALE?
Borde en PT ha en BLACK FRIDAY SALE?
Ugh då var vi där igen. Tror någon ens längre på att saker är rabatterade? Hur som kanske du tänker att det här är ett utmärkt tillfälle att få in lite fler klienter? Här kommer då en liten tankeställare - en BLACK FRIDAY rabatt kommer bara att förstöra för din verksamhet på sikt. Låt mig förklara.
Vi jobbar med relationer
Först och främst arbetar man med relationer som PT. Vi utför en tjänst och säljer inte en produkt. Våra klienter har lojalitet till oss som person och vi till dem. Det är inte samma sak som att jag vill köpa en ny dator och hittar den billigaste på pricerunner. Då är den stora frågan vad för typ av relationer vill du ha? Vill du ha klienter med människor som vill ha “den billiga PT-Timmen”? Om det är fallet borde du absolut ha en BLACK FRIDAY utförsäljning. Problemet är att det blir lidande för alla dina nuvarande klienter.
Låt oss säga att du säljer 10 PT-Timmar för 5000:- istället för 7500:- under denna fantastiska helg. Vad gör du om en nuvarande klient som redan tränar regelbundet hos dig vill ta del av rabatten? Du bör säga nej eftersom att du annars betalar för deras träning ur din egna ficka och det är inte bra. Problemet är att då talar du om för den personen att du inte värdesätter er relation. Istället säger du att du tycker nya relationer är mycket viktigare för dig. Det är inte en roligt att vara på andra sidan av det.
Det är du som betalar för alla rabatter
Om du ger ut en rabatt på timmarna du utför behöver du arbeta fler timmar för att tjäna lika mycket. Så enkelt är det. Det är du personligen som står för rabatten. Det kan bli en ond spiral där du behöver ta på dig fler klienter för att tjäna ihop den lönen du behöver vilket leder till att du levererar sämre kvalité på dina tjänster. Dina klienter slutar, du behöver nya och erbjuder mer rabatter. Ja du förstår vart det är på väg.
Januari-rushen är RUNT HÖRNET!
Snart kommer alla nyårslöften. Visst, vi smarta PTs vet att det inte fungerar och förespråkar inte tomma löften. Men det ändrar inte att fler personer vill komma igång vid årsskiftet. Du har massor av leads bara en månad bort - håll ut. Förresten ska du inte ge rabatter då heller. Hur sjukt är det inte i träningsvärlden att folk tenderar att börja ge ut massor av rabatter när efterfrågan blir som störst? Helt galet om man tänker efter. Tänk om alla restauranger började ha 50% rabatt vid nyår. Det händer liksom inte. Om något blir det dyrare eftersom att det är svårare att få plats. Liknelsen är inte perfekt men jag tror du förstår vad jag menar.
Så vad svarar vi när någon frågor om jag inte kan ge dem en rabatt?
Håll det kort och enkelt. “Jag ger inga rabatter för att jag värdesätter alla mina klienter lika mycket”. Eller “Jag ger redan den bästa servicen jag kan till det bästa priset”. Börja inte prata om att det är billigt eller något annat strunt, ursäkta dig inte. Håll det kort och enkelt. “Vi erbjuder aldrig rabatter”.
Lycka till nu! Samtidigt som jag skriver det här letar jag efter den billigaste torktumlaren på Black Friday eftersom att jag stolt kan säga att jag har 0 lojalitet för näthandel och vart jag får min torktumlare ifrån.
Förresten, har du preppat vad du ska göra inför julkalendern? Om inte är det dags nu. Läs våra tankar HÄR