Marknadsföringstrender för personliga tränare
Eftersom IntensivePT finns i Sverige, Finland, Island och Estland har vi regelbundet “landsmöten” där vi pratar om hur vi ska synka våra poster över social media. Vi passar också på att prata om vilka trender vi ser växa just nu. Hur marknadsför sig personilga tränare på IG och FB?
Självklart är det bra att ligga i fas, eller steget före, hur andra marknadsför sig. På så sätt missar du ingen exponering och inga potentiella klienter som vill ta del av intressant material.
De trender vi sett genom åren:
Dela med sig av recept
Matbilder ser snygga ut i flödet. Man vet även själv hur svårt det kan vara att hitta inspiration till sin matlagning.
Dela med sig av sin egna träning
Personligt och bra. Visar att man lever som man lär. Denna punkt brukar vara intressant oavsett om du som PT är motionär eller elit. Är du elit är det kul att se vad som krävs och för en PT som är motionstränande är det kul att se att man inte behöver vara hyperseriös med sin egen träning bara för att man är PT.
Instruktioner till “nya” övningar
Speciellt övningar som ser coola ut. Liggandes på rygg på en pilatesboll med en kettlebell i handen och gummiband runt ett ben som är böjt i höften. Tillsammans med någon form av beskrivning på varför övningen är så bra. Även om dessa övningar ofta kan ifrågasättas så är ändå marknadsföringen bra
Personliga videos
Oftast när tränaren pratar direkt in i kameran på ett avslappnat sätt. Dessa videos ska kännas autentiska (alltså inte studioinspelade) och dela med sig av något riktigt (alltså inte måla upp en bild av perfektion)
Gör dina egna trendspaningar lite då och då. Du som PT ska som sagt försöka ligga steget före eller iaf i fas med dessa trender. De kan få din kanal att växa vilket i sin tur kan ge nya PT-kunder. För det är trots allt att träna klienter som högst sannolikt är din core-business. Detta är något som är viktigt att komma ihåg. Även om du lägger 100 timmar i månaden på din IG-kanal kommer du förmodligen inte tjäna lika mycket som 1 timme tillsammans med klient.
Så för att du som PT inte ska lägga allt för mycket tid på vad du inte vet avkastningen på föreslår jag detta:
Se till att hela tiden förmedla den information som en potentiell klient vill ha. Personen söker svaret på:
Kan denna PT ge mig hjälpen jag behöver och resultaten jag vill ha?
Se till att alltid förmedla att detta är vad du är bäst på så kommer din marknadsföring gå bra!
Vill du lära dig mer om marknadsföring? Läs våra bloggposter Hur du ska ta betalt och Är du en bedragare?