Vilka klienter ska du inte ta emot?
Vi vet hur svårt det är att säga nej till en ny klient. Speciellt om man inte är fullbokad.
De felsta som jobbar som personliga tränare vill verkligen hjälpa andra människor. Det kan enkelt leda till att man vill ta emot alla personer som kommer och ber om hjälp. När man dessutom tjänar bra pengar på att göra nytta kan det vara extra svårt att neka framtida klienter. Att ta sig an klienter som man borde nekat blir alltid en kostsam process. I allt från tid till pengar och energi. Så här kommer några konkreta tips på klienter du bör säga nej till.
1. Du saknar relevant kompetens
Det är svårt att inse att man inte räcker till. Dock kommer detta vara fallet lite då och då. Klienter kommer till dig med skador som du inte har koll på eller sjukdomar som du aldrig hört talas om. Dessa ska du nästan alltid skicka vidare till någon som är specialist på detta. Enda undantaget är om du verkligen är intresserad av utmaningen och sjukdomen/skadan är av den art att du enkelt kan läsa dig till relevant information samt att du inte kan göra någon permanent skada på personen. Då kan du, gärna i samarbete men kunnig kollega, samla in information som gör att träningen kommer bli bra.
Du kan också sakna kompetens för att jobba mot klientens mål. Om du hela ditt liv har jobbat med rehabilitering och du nu får frågan från en klient som är elitsatsande långdistanslöpare kommer du förmodligen inte vara rätt person att ta på dig jobbet. Dessa specifika träningsupplägg går relativt enkelt att läsa sig till genom att googla, lyssna på ljudböcker och kolla relevanta youtube-kanaler men förmodligen är det ändå bättre att lämna över till någon annan. Det finns en aspekt av personlig träning som inte går att läsa sig till. Information som måste samlas in praktiskt genom hundratals timmars jobb med klienter. En PT som tränat hundratals långdistanslöpare kommer göra ett bättre jobb än du. Klienten kommer få bättre, och snabbare, resultat hos en specialist. Så först och främst ska du som PT se till vad som är bäst för klienten. Inte vad som är bäst för dig som PT
2. Tiderna passar inte
Säg att du börjar 08:00 varje dag. En dag har du konsultation med en klient som vill träna 06:00 två dagar i veckan. Det är väl inga problem att gå upp lite tidigare två dagar i veckan? Jo! Det kommer det bli. Du har förmodligen planerat dina dagar noga och det finns en anledning till att du börjar just 08:00. Man ska aldrig gå ifrån sin plan. Börjar man göra dessa undantag är det nästan omöjligt att inte fortsätta modifiera sina dagar. Helt plötsligt får man en klient som vill träna 20:00 på kvällen och en som bara kan träna på helgen. Du har nu gått från ett strukturerat schema till en kaosliknande tillvaro utan rutiner. Du kommer inte må bra och dina klienter kommer få sämre träning. Alla förlorar.
Planera din “Perfekta dag”, sätt det schema du vill ha och håll dig till detta. Även om det innebär att du behöver säga nej till klienter du tror skulle vara kul att träna och att du temporärt tjänar mindre pengar. Över tid kommer du ha roligare och tjäna mer pengar på detta.
Jag vill också lägga in en extra varning för klienter som alltid vill byta tid. Dessa måste antingen uppfostras till att inte göra detta, eller så måste de bytas ut till en ny klient. Acceptera inget som bryter rutiner
3. Personligheten klickar inte
Vi personliga tränare har den otroliga lyxen att vi inte behövar ta emot alla klienter. Til skillnad mot t.ex. läkare som måste ta emot alla patienter. Oavsett hur otrevlig, otacksam eller jobbig personen är.
Det finns helt enkelt klienter som du inte kommer klicka med. Det finns även personer som ingen någonsin klickar med. Dessa bör du inte ta emot.
Oftast brukar man känna detta ganska tidigt in i konsultationen. För mig personligen skulle jag säga att 1 av 100 är en person jag vet att jag inte skulle trivas med att träna. Det behöver inte vara något konkret som personen säger eller gör. Det är bara en känsla jag får att det antingen kommer bli strul att träna med klienten eller att personen kanske inte kommer lyssna på vad jag har att säga.
Det är ganska enkelt att undvika dessa. Sitter du på en konsultation, som egentligen är ett säljmöte, är det bara att du låter bli att sälja. Erbjud inte personen möjlighet att köpa några PT-Timmar. Gör dina mätningar, din hälsoanalys och din screening och skicka sedan hem personen med sina värden. Om det är en person som verkligen vill köpa timmar kan du säga att du är fullbokad men att du kan kolla med någon av dina kollegor. Kanske finns det någon av dina kollegor du känner skulle passa tillsammans med den här personen.
__________________________________________________________
Hur gör man då för att slippa dessa personen?
Det brukar vara enklast att vara 100% ärlig. Ett bra svar kan t.ex. vara “Jag känner att jag inte är rätt person att träna dig”. Efter detta kan du följa upp med att säga att du gärna hjälper till att hitta en PT som är mer lämplig. Att säga att man är fullbokad är en halvlögn som också kan vara ok. Vad fullbokad är för dig behöver ingen veta. Du kanske är fullbokad med så många klienter som du vill ha just nu. Du kanske är fullbokad för klienter som vill jobba med ett specifikt mål. Problemet med att använda ursäkten fullbokad är om klienten ber om att få ställa sig i kö när du får en plats över.