Företagsnummer
Här kommer ett tips till dig som funderar på att starta eget. Skaffa ett nummer som är specifikt för din verksamhet!
Att ha ett nummer som klienter och framtida klienter kan ringa är en bra service. Vissa gillar att maila och vissa gillar att ringa. Det är inte bra att riskera att missa en framtida kund för att man inte erbjuder möjligheten att ringa. Dock bör inte detta vara samma nummer som ditt privata nummer. Ju mer du kan separera jobb och privatliv redan från start desto bättre. När väl ditt nummer finns online kommer det spridas där du inte hade tänkt dig.
Extra tydligt blir detta för dig som startar eget bolag. Redan vid registreringen behöver du ange ett telefonnummer. Detta nummer registreras hos bolagsverket och blir sökbart på bl.a. allabolag.se
Det innebär att säljare nu har möjlighet att få tag på ditt nummer för att sälja produkter och tjänster till dig. Det spelar ingen roll om du försöker registrera dig på listor som ska blocka telefonförsäljare. De kommer ringa dig ändå. Här är vad du kan förvänta dig:
1. Telefonabonnemang
Förvänta dig 2-3 samtal i veckan från företag som vill att du ska byta eller uppgradera till abonnemang. De säger att de ringer från Tele2/Telia, osv men i själva verket ringer de från ett säljbolag. De kommer lova dig lägre priset, mer surf, gratis telefon och liknande. Så länge du binder upp dig på 24 månader till. De blir även väldigt förvånade när du tackar nej.
2. Ekonomitjänster
Detta kan vara ekonomitjänster för ditt företag eller rena placeringslösningar som vill hjälpa dig ta hand om företagets pengar. Majoriteten av dessa kommer ringa från utlandet. Ser du ett nummer från England är det troligt att du kommer bli erbjuden möjlighet att investera till 10%+ ränta varje år.
(Tips: Lita aldrig på någon som ringer och säger att de kan göra dig rik)
3. Hemsidetjänster
I den här kategorin finns det två dominerande aktörer. Den första är de som vill hjälpa dig med SEO. De ger dig gärna exempel på hur de fick något extremt nischat att hamna överst på Google. Typ balkongpersienner eller något annat absurt. Den andra kategorin är de som vill hjälpa med med marknadsföring. Skapa videon eller ta över bildmaterialet åt dig. I båda fallen är det billigare att anställa en person på heltid som hjälper till med detta.
Det finns många fler exempel på företag som kommer ringa upp dig med “fantastiska erbjudanden”. När man känner för att slänga på luren i örat på telefonförsäljaren ska man komma ihåg att det är personens jobba att sitta och ringa runt. Förmodligen inte världens roligaste jobb och många är nog otrevliga mot dem varje dag. Så var snäll när du tackar nej. Bäst av allt är att slippa dessa helt. Eller iaf inte blanda dem med dina privata samtal. Så hur ser lösningen ut?
Det är onödigt att skaffa en helt ny telefon med ett helt nytt abonnemang. Enklast är att ha en telefon med plats för dubbla SIM-kort. Då har du ditt vanliga nummer som du använder privat samt ett kontantkort, eller något annat billigt, som företagsnummer. Detta är det nummer du alltid använder vid registreringar, hemsida, osv. Även om det inte sållar bort alla försäljare kan du ändå strunta i att svara om någon ringer på företagsnummer utanför kontorstid.
För dig som har företagsnummer och har problem med att säljare ringer på kvällar och helger (sjukt nog händer det ganska ofta) är ett tips att skaffa en molnbaserad växel. Då kan du ställa in öppettider så att samtal går direkt till voicemail när du inte jobbar. På så sätt blir du aldrig störd.