Slå ihop dina kunskaper för att bygga en nisch
Har du någonsin läst den tecknade serien Dilbert? Du vet den griniga gubben och alla skämt handlar om vad folk kan säga på kontoret. Ibland är det en konstig liten hund med också. Nej, inte Snobben eller The Office. Gilbert. Det du förmodligen inte känner till är hur författaren och illustratören Scott Adams slog igenom och hittade sin nisch. Enligt honom själv finns det flera komponenter till varför han har lyckats och allt grundar sig i hans nisch. Vi börjar med att lista det som behövs för att göra en bra tecknad serie:
Du behöver:
Kunna illustrera
Vara rolig
Tittar man på dessa två delar separat har man ingen konkurrenskraft alls. Det finns massor av människor som kan illustrera och det finns mängder med människor som kan vara roliga. Däremot är det kanska få människor som både kan vara roliga samt illustrera. Där har vi vad vi kallar för en nisch.
Enligt boken “Atomic Habits” tar han det ett steg längre och säger att för riktig framgång behöver du verkligen stå ut. Till de tidigare två egenskaperna vi nämnde la han till en tredje:
Massor av erfarenhet av kontorsarbete
När han sätter ihop alla tre delar får han helt plötsligt en väldigt unik nisch. Han ritar bra och roliga tecknade serier om hur det är att arbeta på kontoret som många människor kan relatera till.
Hur många människor sitter på alla tre av dessa livserfarenheter eller karaktärsdrag samtidigt? Helt ärligt försök kom på en kontorsnisse som både är riktigt rolig och kan rita fantastiskt bra. Det finns inte så många.
Nu är det dags för dig att fundera på dina egenskaper och karaktärsdrag för att skapa en nisch. När du enbart tänker på en sak kommer du troligen vara som alla andra. Till exempel:
“Jag är kunnig inom träning” - det är många som är det.
“Jag är kunnig inom IT och SEO” - det finns det massor med männsikor som är.
“Jag skriver väldigt bra” - det finns det många personer som gör.
Sätter man ihop alla delar dock kan du ha en väldigt konkurrenskraftig träningsblogg som kan driva trafik till din sida till exempel.
Fundera på vad du gör bra och fokusera på det. Gör en lista på allt du tycker om och är bra på. Försök cirkla ihop delar och skapa din egna nisch där väldigt få människor arbetar.
Lycka till!