Hur du uttrycker dig i marknadsföring
Det här inlägget behandlar all text du skriver som ska sälja något. Oavsett om detta är text på din hemsida, text under dina bilder på Instagram eller text på dina sponsrade inlägg. Om du skrivit texten för att du vill sälja bör du se över hur du uttrycker dig.
Det första som ska nämnas är att copy, som egentligen är ett fancy ord för text, är svårt att skriva. Du bör tänkta igenom allt noga. Både vad du vill förmedla samt hur du ska uttrycka dig. Be gärna någon annan kontrolläsa så att du vet att ditt budskap når fram.
Det här inlägget kommer ge dig tips på hur du ska formulera dig. Vi kommer också se närmare på hur du INTE ska formulera dig.
Det första du ska göra är att lyfta bort fokus från dig själv. Det är inte du som är i fokus här även om det är du som säljer tjänsten. Du ska ALLTID sätta kunden i fokus. Kunden är “hjälten” i texten och du ska sätta dig i postionen “guide”. Om din text hade varit manus till StarWars hade din kund varit Luke och du hade varit Yoda. Kunden tycker om att vara i fokus. I kundens värld är kunden viktigast. Kunden är hjälten i sin egna historia.
Här är ett exempel jag ofta ser
”Jag vill hjälpa dig!” Även om det är sant så är det inte bra formulerat. Självklart vill du som PT hjälpa dina klienter. Dock är fokus fel i meningen. Jag som potentiell kund bryr mig inte om vad du vill. Jag bryr mig om vad jag vill. Jämför texten ovan med t.ex. “Vill du gå ner i vikt? Tillsammans når vi dina mål”. Jag kan lova att fler kunder nappar på den rubriken. Fokus ligger inte på dig som PT. Det ligger på DIG och DINA mål. Det framgår av texten att du som PT kommer finnas där i hela processen och hjälpa till.
Här kommer ett annat exempel:
”Jag erbjuder”. Det är självklart bra att du är tydlig med vad du erbjuder men även här ligger fokus på fel sak. Jämför uttrycket ovan med “Du får”. Sätt dig in i kundens situation. Du läser på en sida och blir erbjuden något. Nu ska hjärnan avgöra om det är värt att ta ställning til vad jag blivit erbjuden. Om du istället blir presenterad med vad du får blir ställningstagandet något helt annat. Nu handlar det inte längre om att köpa eller inte köpa. Nu handlar det om att behöva eller inte behöva. Behöver jag ett skräddarsytt kostschema som gör det enklare för mig att sköta min kost? Behöver jag ett eget träningsschema som är skapat för att jag ska nå mina mål? Absolut. Det är exakt vad jag behöver.
Innan du publicerar någon text alls ska du ställa dig två frågor.
1. Är kunden hjälten och är jag guiden?
2. Är det tydligt vad kundnyttan är? Alltså varför kunden ska köpa av mig?
Om svaret är ja på båda dessa är det dags att publicera. Lycka till!