Bokföring för personliga tränare
När du läser denna text ska du ha i åtanke att jag inte är revisor eller på något annat sätt jobbar specifikt med bokföring. I texten berättar jag vad jag lärt mig om bokföring under mina snart 20 år som PT.
Du som funderar på att starta eget som PT är säkert sugen på att träna klienter på ditt egna sätt, föreläsa, hålla bootcamps osv. Förmodligen är du inte lika taggad på fakturor, pappersarbete och bokföring. Detta ska dock inte vara något som stoppar dig från att dra igång din egna verksamhet. Förutom den stora fördelen av att kunna jobba helt fritt som egenföretagar finns det även möjlighet att dra av vissa kostnader. Att “dra av” innebär två saker:
1. Du köper först och skattar sen
Om du köper något som privatperson kommer detta vara för pengar som redan är beskattade. Här kommer ett enkelt räkneexempel. (Vi säger att skatten är 50%). Du har 20.000kr i lön. Efter skatten på 50% har du 10.000kr kvar. Du köper nu något för 5.000kr. Kvar efter ditt inköp är 5.000kr.
Om du istället köper något som företag blir uträkningen. Du får in 20.000kr på kontot. Du köper något för 5.000kr. Du har nu 15.000kr kvar när det är dags att betala skatt på 50%. Kvar blir då 7.500kr.
(Bolagsskatt och skatt på lön är inte lika men principen är densamma)
2. Du får tillbaka moms
Vi tar samma inköp som i punkt 1. Momsen på ditt inköp var 25%. Om du har köpt detta som privatperson får du inte tillbaka någon moms. Om du har gjort ditt inköp på företag får du tillbaka 1.000kr (momsen).
Så helt plötsligt har vi 7.500 + 1.000kr = 8.500kr. Bra va?
När det kommer till vad du som PT kan dra av har Erik skrivit ett bra inlägg här:
https://www.intensivept.se/blogg/2020/4/18/vad-kan-du-som-egen-pt-dra-av
När det kommer till vilken moms du själv ska sätta på vad du säljer har Daniel skrivit ett bra inlägg här:
https://www.intensivept.se/blogg/2020/3/9/25-ele
Både när du köper saker (pengar ut från kontot) och när du får betalt (pengar in på kontot) ska detta bokföras. Nu kommer vi till den riktiga delen av min text. Jag ska börja med att ge mina bästa tips:
1. Skaffa ett enkelt bokföringsprogram
Jag har testat det mesta. Det program jag använt sedan 5 år tillbaka är Speedledger. Det är superenkelt och går mycket snabbare än allt annat jag testat. Jag får inte betalt för att rekommendera Speedledger. Jag gör det för att jag gillar programmet.
2. Sköt bokföringen löpande
En gång i månaden om du har få poster att bokföra. En gång i veckan om du har många poster. Det sämsta man kan göra är att vänta tills året är slut och då göra hela bokföringen. Det blir ett långt och tråkigt arbete och risken för att tappa bort fakturor under 12 månaders tid är klart större än att tappa bort förra veckans fakturor.
3. Försök hålla kvitton och fakturor digitalt
Skicka fakturor via e-post. Be om att få fakturor på e-post. Det är klart mer jobb att jaga fysiska kvitton som kommit bort. Har du dina fakturor på mail kan du alltid skriva ut en ny om du slarvar bort något.
Om du väljer att jobba med Speedledger ser bokföringsprocessen ut såhär:
1. Du logga in på din bank och går till kategorin bokföring
2. Du skickas till Speedledger som automatiskt hämtar alla händerser från ditt företagskonto
3. Du väljer autokontering och får en översikt på allt som gått in eller ut från kontot
Här börjar bokföringen.
Välj den första posten. Låt oss säga att detta är en faktura från Tele2 på din företagstelefon.
Det enda du behöver göra är att klicka på posten i Speedledger så får du upp en meny där du kan välja vad posten är för något. Här bläddrar du till “Mobiltelefon” konto 6212”. Däreefter gör Speedledger allt åt dig. Den vet vilken momssats det ska vara. Du behöver inte balansera debet/kredit. Det bästa är att nästa gång du hittar räkningen från Tele2 vet Speedledger redan vad det är och fyller i allt direkt. När du klickar på OK kommer posten bokföras och du kommer få ett “verifikationsnummer”. Eftersom detta är den första posten du någonsin bokfört kommer den bli A1. Nästa post blir A2 osv. Det sista du behöver göra är att skriva A1 på fakturan från Tele2 och sätta in den först i din bokföringspärm. Repetera detta steg med alla poster i Speedledger. Här finns vanliga bokföringskonton om du är osäker på något.
När du ska bokföra inbetalningar för din personliga träning kan du göra detta på konto “3013” som är: Försäljning tjänster inom Sverige 6% moms.
När året är slut är det dags att göra bokslut. Personligen lämnar jag över detta steg till en bokföringsfirma. Det sparar mig en del tid plus att de dubbelkollar att jag bokfört altl korrekt. Priset för detta är ca 5000kr per år. Då har jag mellan 200-500 poster.
Så enkelt är det att bokföra…
Det finns en hel del tjänster som automatiserar bokföring. Där fakturor skickas direkt till denna externa tjänst. Detta kan säkert vara ett bra alternativ för vissa. Personligen har jag aldrig testat. Jag gillar att hela tiden ha överblick på hur allt ser ut i bolaget. Jag gillar också att spara pengar på enkla saker jag själv kan göra relativt snabbt. Kolla runt vad som passar dig bäst
Lycka till!