Hur du skapar tydliga budskap
Att kommunicera ett tydligt budskap till våra potentiella klienter är väldigt svårt. Oftast skriver folk fel saker vilket leder till att personerna som lyssnar blir förvirrade och tar deras business någon annanstans. I detta inlägg kommer du att ta fram tre stycken budskap som du kan använda i din kommunikation så att du slutar förvirra dina potentiella köpare och får fler PT-Kunder.
Detta inlägg passar dig som:
Arbetar eller vill arbeta mer med kommunikation
Inte vet vad du ska skriva eller behöver ny inspiration
Vill göra ett bättre jobb och roligare jobb med din marknadsföring
Då kör vi!
Budskap
När vi jobbar med marknadsföring, eller kommunikation är det viktigt att vi har ett tydligt budskap. Detta är något jag skriver om i ett annat inlägg “sluta förvirra dina klienter med din kommunikation” som jag förutsätter att du har läst innan vi går vidare till denna del.
I denna post kommer vi att arbeta utifrån en mission vi tog fram i det tidigare inlägget för en Online PT verksamhet. Den lyder som följande:
Alla förtjänar att se ut som de vill göra och att hitta sitt sätt att komma dit. Eftersom att alla har olika förutsättningar tar vi fram unika träning och kost upplägg som passar just dig och din vardag. Alla kroppar är olika – ta kontakt med oss idag för att hitta den träningen som funkar bäst för dig så att du slipper slösa tid på något som inte funkar.
Nästa steg för oss är att ta fram tre känslor eller ‘budskap’ som jag föredrar att kalla det för. Om vi ser till den mest kreativa marknadsföringen kommer den att repetera ett tydligt budskap även om det är i olika former. Exempelvis har ‘Coca-Cola’ som budskap i sin marknadsföring att man ska köpa deras dryck. Sättet dom gör det är att försöka få personen att få en känsla som leder till ett köpsug när man ser deras reklam. Till exempel, om jag säger “holidays are coming” - vad tänker du på då? I mitt fall är det såklart deras julkampanj som signalerar glädje av deras dryck med en coca-cola lastbil som åker runt till den väldigt härliga juljingeln i en härlig jul miljö.
När man arbetar med det vi gör finns det många fördelar till träning och det kan bli enkelt att vilja lista alla. Det går såklart bra men ju mer vi lyfter upp olika saker desto viktigare är det att vi har ett fokus på vad det är som är verkligen viktigt - och detta är det budskapet du vill att klienten ska känna när de läser din marknadsföring. Det finns några kriterier till de budskap vi ska ta fram:
De ska vara uppnåbara
De ska vara tydliga
De ska vara knutna till din mission
Om vi ser till missionen av vårt Online-PT företag är det några saker som står ut:
Träning ska vara olika för olika människor
Man slösar tid om man gör träning som inte är anpassad för dig
Alla förtjänar att se ut som de vill
Dessa tre punkter skulle kunna vara våra budskap. Om man läser mellan raderna finns det mycket content vi skulle kunna bygga ur budskapen. Exempelvis:
Träning ska vara olika för olika människor.
Förklara skillnaden mellan träning för en person och en annan. Använd case-studies för att få med klienter man har tränat och deras resultat.
Visa upp att er online studio tränar massa olika typer av människor och att självklart passar läsaren in hos dem.
Man slösar tid om man gör träning som inte är anpassad för dig
Skapa fiender som man kan slåss mot genom att slå ner ‘flugor’.
Förmedla budskapet att er verksamhet står upp för individanpassad träning, tillskillnad från andra upplägg där företagen ger samma eller likartade upplägg till olika klienter.
Alla förtjänar att se ut som de vill
Detta är ett tydligt emotionellt budskap där ordvalet ‘förtjänar’ positionerar er som en som står ut ur mängden som står upp för människors välmående. Gör kampanjer där ni står upp för människor, kommenterar att de är vackra på Instagram eller facebook. Skapa en hashtag som empowerar folk.
Att använda budskapen
När du har bestämt dina budskap är det upp till dig att börja använda dem. All marknadsföring du gör ska handla om dessa saker. Om du har en hemsida ska dessa budskap troligen vara under din header med en liten text som förklarar vad ni menar så att kunden kan relatera till din produkt. Kom ihåg att orden du använder ska handla om dem och inte om dig. Gör du ett rabatterat erbjudande? Glöm inte att säga att “alla förtjänar att se ut som de vill”. Gör du tips på övningar? Glöm inte säga att ‘träningen ska vara olika för olika människor’.
Inom kort kommer dina läsare att förstå precis vad det är du gör. Sluta förvirra människor - var tydlig. Och bygg ditt varumärke.