Vad ska man döpa sin verksamhet till?
Vad är ett bra namn på en verksamhet?
Google, Nike, Microsoft och “Gym-Anders bodybuilding och kosttillskott AB”.
Varje dag bombarderas vi av varumärken. Vissa av dem fastnar direkt och andra glömmer man bort lika snabbt som man fick upp ögonen för dem. Vad är det som gör att ett verksamhetsnamn känns tilltalande och finns det någon korrelation mellan ett bra namn och hur bra det går för verksamheten?
Det är inte alls ovanligt att man har allt utom namn på plats. Man har affärsplan, moodboard, budget och 50 sidor excelark men fortfarande vet man inte vad man ska kalla sig. Namnet är inte så konkret som t.ex. vilket pris man ska sätta på sin produkt eller tjänst. Namn kräver fantasi och när man väl hittat något man gillar visar det sig att det redan finns något som heter liknande eller samma sak.
Jag kan inte hjälpa till att välja ut ett namn åt dig. Men jag kan lista några saker som du ska tänka på när du själv kommer fram till ett bra namn.
1. Ditt egna namn?
”PT-Andreas”, “Andreas Hurtig - Personlig Tränare”, “A.H. - PT & Kostrådgivning”.
Fördelen med detta är att namnet är väldigt beskrivande. Det råder inga tvivel om vilken typ av tjänst som erbjuds. Dock finns det några nackdelar. Den största nackdelen är att du själv blir varumärket. Låt oss säga att företaget går super bra och efter 10 år vill ett större företag köpa upp din verksamhet. Det är inte omöjligt att sälja men det förutsätter nästan att det nya bolaget byter namn om du inte ska vara kvar i verksamheten.
En annan situation egennamn inte är optimala är vid anställningar. Jag kanske öppnar en PT-studio och vill anställa 2-3 personer. Dessa personer heter förmodligen inte Andreas eller Hurtig så det blir direkt missvisande. Vissa personer har ett namn som skulle kunna fungera. Jag skulle t.ex. kunna döpa verksamheten till Hurtig Träning. Det låter ändå helt ok. Även ovanliga namn fungerar fint. Namn som man kanske inte direkt kopplar till en person. Paulun, Serneke, osv. Om du inte har några planer på att någonsin expandera, erbjuda andra tjänster eller anställa funkar det super med ditt egna namn. Enkelt och bra.
2. Din specifika inriktning
”Strongman Södermalm”, “Kampsportstränaren optimal prestation”
Här har vi samma fördel som i punkt 1. Det är extremt tydigt vad som erbjuds. Förmodligen finns det en stor fördel när det kommer till att sökordsoptimera din sida för Google också. Dock innebär denna typ av namn samma potentiella begränsning. Om du vill göra något annat skulle det innebära uppförsbacke. Du kommer kanske på att du vill erbjuda personlig träning för OCR, eller kanske ha spinning i dina lokaler. En alternativ lösning på detta är att ha flera verksamhetsnamn för olika delar. Dock innebär detta dubbelt jobb på annonsering och SEO. Om du är helt säker på att du endast kommer erbjuda samma typ av tjänst/produkt för all framtid är det bra bra idé att ha ett beskrivande varumärke. Annars brukar det vara bättre att inte låsa in sig på ett ämne.
3. Engelska ord
”Optimum health & performance” “Fit Forever Exercise”.
Om man ska hitta en fördel med detta är det att namnen låter proffsiga och internationella. Här tar dock de potentiella fördelarna slut. Detta är ett namn som kommer vara svårt att sökordspotimera. Det är inte supertydligt vad verksamheten erbjuder. Det kan potentiellt skrämma bort personer som tror att språket som gäller är Engelska. Om jag skulle jobba mot de absolut mest vältränade i Sverige skulle jag kanske välja ett Engelskt namn. De kommer inte hitta till mig genom Google utan genom att de vill ha en specifik tjänst. I deras öron låter namnet förmodligen klart bättre än något neutralt och Svenskt. Om du har en ambition av att expandera utomlands är det en förutsättning att du har ett Engelskt namn eller att namn som inte betyder något på något språk.
4. Något som redan används
Se till att dubbelkolla så att du inte döper din verksamhet till något som någon annan redan använder. Det är primärt två saker du ska göra. Börja med att Google. Sök efter verksamhetsnamnet du tänkt dig. Väldigt viktigt att det inte finns något i närområdet som heter samma sak. Även på nationell nivå spelar roll. Finns det något som heter samma sak eller väldigt liknande. Om det finns en verksamhet p åandra sidan jordklotet kanske det inte spelar någon större roll. Om det finns något annat i Norden men verksamheten är inom jordbruk kanske det inte spelar någon roll heller. I nästa steg är det dags att söka i PRV/Bolagsverket. Det kan finnas registrerade varumärken med samma namn som du tänkt dig. Då är det inte säkert att du hittar något på Google men namnet är ändå skyddat. Det är inte kul att hamna i en varumärkestvist direkt.
5. Något som skrämmer bort kunder
”Maximal bodybuilding” “Maximal fettöfrbränning”
Riktigt bra namn om du vill ha en snäv nisch. Annars leder de potentiellt till begränsningar. Visserligen blir kanske inte en person som vill tävla i BodyFitness bortskrämd av ett namn som innehåller bodybuilding men andra kanske blir. Döper du din verksamhet till något liknande “Kom ihåg” så får du säker lite extra av klienter som vill just “komma igång” men personer som redan tränar på men vill ha en PT hittar nog inte till dig. Om du är redo att ta emot ett brett spectra av klienter ska du se till att ha ett namn som inte skrämmer bort någon
Sammanfattning:
Välj ett namn som passar vad du vill göra. Tänk igenom om du vill erbjuda en tjänst eller om du i framtiden kan tänkas vilja erbjuda flera. Fundera på om du alltid kommer vara ensam eller om du kanske behöver anställda. Fundera på om det är en verksamhet som ska vara lokal i endast en stad eller om du ska expandera till andra städer eller t.o.m. andra länder. Undvik extrema ord som kan tänkas skrämma bort kunder. Undvik ord som är missvisande och får kunden att tro att din verksamhet är något annat.
Dubbelkolla att det inte finns någon annan verksamhet med samma namn. Enkelt va?
Lycka til!