IntensivePT

View Original

Hur du prissätter olika typer av gruppträning

I det här inlägget kommer du att få lära dig om prissättning med tre enkla grundregler. Exempelvis rör detta saker som gruppträning, att träna en förening eller att träna någon sorts grupp utanför din lokal. Till en början kan de vara svåra att tillämpa och verka diffusa men jag lovar att de kommer hjälpa dig i framtiden. Vi kommer inte att prata om lockpriser eller liknande utan vad du ska ta betalt för att kunna ha en hållbar karriär som PT. Är du redo?


Härma inte dina konkurrenter

Ponera att jag har en konkurrent som jag vet tar 500:- i timmen för att träna ett fotbollslag. Det betyder inte att mitt pris till fotbollslag är då 500:-. Utifrån den informationen har vi ingen aning om vad det är för deal personen har med laget. Det kan vara så att personen i fråga får mycket gratis reklam för att bidra med sin träningskonkurrens. Kanske fotbollslaget gör utskick till alla medlemmar om vem det är som tränar laget och därav får tränaren mycket leads. Det skulle också kunna vara så att tränaren själv spelade fotboll i det laget som ungdom och vill “ge tillbaka” för att hjälpa gruppen. Ett extremt exempel som inte händer så mycket i PT branschen men som händer i andra branscher är att tränaren försöker ta över marknaden och har finansiell uppbackning. Exempelvis har de vunnit en miljon på lotto och tänker inte alls på sina intäkter. Då kan de dumpa priserna, konkurrera ut alla andra som vill träna fotbollslag och sedan höja priserna när de är den andra aktören. Inte lika troligt i träningsvärlden men ett bra exempel till varför man inte kan utgå ifrån andra personers priser. Ett exempel på detta är priskriget mellan Elgiganten och Media Markt.

Key take away: Utgå inte ifrån någon annans priser.


Tyck inte synd om dina klienter

Vi börjar med ännu ett extremt exempel. Ponera att du har en ett arvode på 500:- / h när du tränar dina klienter. Ponera att någon är extremt nöjd och säger till dig att de har 4 vänner som vill hänga på och alla är redo att betala fullt pris. Fantastiskt. Nu tjänar du 2500:- i timmen istället. Bra jobbat!

Förmodligen är din respons dock att tycka lite synd om klienten. Du kan ju inte tjäna så mycket mer eller hur? Det är ju bara en timme du arbetar med klienterna ändå. Du säger “vet du vad - vi kör för 1500:- istället”. Alla är super nöjda. Men är vi verkligen så nöjda? Visst vi tjänar mer pengar per timme men inte lika mycket som vi hade kunnat. Om vi räknar på hur lång tid det skulle ta oss att tjäna 100,000:- är det ungefär 66 respektive 40 timmar beroende på vad vi tar betalt. Jag tar gärna de extra 16 timmarna ledigt för att tjäna samma slant. Eller så jobbar jag de 16 timmarna för 500:- i timmen och tjänar 8000:- mer per under samma arbetsperiod. Det blir alltså en ganska stor skillnad.

Okej men nu var det här ju ett ganska osannolikt scenario att folk kommer in och erbjuder att betala fullt pris bara sådär. Men då är frågan hur du ställer dig till samma scenario när du sätter dina priser. För egentligen är det ju samma sak eller hur? Du väljer vad du tar betalt och genom att sätta kraftiga rabatter hindrar du scenariot ovanför att hända.

Då är frågan varför gruppträningen ska vara rabatterad. Det vanliga argumentet är ju att det är samma mängd tid för dig att träna klienterna men det stämmer inte riktigt. Om du har haft gruppträning där man har olika människor med olika besvär vet du vad jag menar. Tänk dig nu att skriva ett pass till fem personer där en har problem med knät, en är överviktig, en har problem med höften, en är hyfsat bra tränad och en har en trasig axel. Det tar tid och det ställer ett stort krav på dig som coach när du tränar klienterna. Så varför ska det vara så mycket billigare per person? Du levererar fortfarande en topp kvalité för att hjälpa klienterna. Även en enkel sak som att ge 10% rabatt per person på en grupp av 5 personer som tränar blir 50% rabatt i slutändan. Och varför ska du ge 50% rabatt bara för att det totala värdet blir mer än en enstaka timme? Klienterna vill ha din tjänst och är redo att betala för den om du bara vågar ta betalt.

Trots detta förstår jag motståndet för att ta fullt betalt för gruppträning. Kom bara ihåg att rabatten kommer ur din ficka. Se till att du har en stor plånbok om du ger en stor rabatt. Alla rabatter är du som financier din klients träning. Och vem finansierar dig?

Skapa priser genom din alternativkostnad

Nu kanske du tänker tack för alla de här råden men vad ska jag då ta betalt? Tyvärr kan jag inte ge dig något mer konkret svar än följande:

Det enda du kan utgå ifrån är din alternativkostnad till att göra något annat. Allt annat är grädde på moset (eller ketchupen på pommes i mitt fall) och det väljer du själv hur ‘vågad’ du vill vara.

Om ditt nuvarande pris är 500:- / h betyder det att alternativkostnaden för dig att göra något annat 500:-

Det här exemplet kanske lämpar sig bättre för träning av föreningar eller liknande men så här hade jag tänkt:

Om mitt pris är 500kr/h och en förening ber om en offert på träning fyra gånger i månaden hade jag räknat på hur mycket tid det tar mig att träna det laget eller vad det nu kan vara. Det kanske tar mig en timme i veckan att skriva ett program. Totalt sätt utgår vi ifrån att det är två timmar restid för att ta mig till deras fotbollsplan eller gymmet där de tränar per månad. Själva träningen med laget blir 4 fyra timmar i veckan. Då är mitt pris sju timmar x 500:- så 3500:-

Sedan lägger jag på runt 20% för jag utgår ifrån att de kommer pruta.

Jag hade undvikit att paketera det som 100:- per deltagare eller liknande då det egentligen inte är relevant om inte det påverkar hur mycket tid jag måste lägga på själva träningen. Det enda som spelar roll är vad jag själv vet att jag behöver ta betalt för att kunna ha ett bra liv som PT - vilket tyvärr många bortser ifrån.

Vad du nu ska ta betalt har jag svårt att svara på bara sådär. På samma sätt som att man inte kan jämföra sina priser med konkurrenter har alla olika livssituationer och ambitioner. I en värld där PT yrket håller på att utvecklas hela tiden kommer vi att se väldigt olika typer av prissättningar utifrån vad för värde man levererar. Jag rekommenderar starkt att du läser min bloggserie om hur du bestämmer dina egna priser här:

https://www.intensivept.se/utveckling

För den som vill ta det ytterligare några steg kan man hoppa på mentorskapsprogrammet där vi tar fram hur du ska jobba och arbeta för att öka din lönsamhet. Läs mer om den på

https://www.intensivept.se/mentorskapsprogrammet


Några avslutande tips

  1. Om du räknar på ditt arvode för någon tjänst är för hög men ändå vill ta arbetet fundera då på vad klienten kan göra för dig. Kan de vara en referenskund? Göra reklam åt dig? Ta hand om din bokföring? Göra mailutskick om hur bra du är? Jag skulle inte rekommendera att leverera mindre värde utan att få mer av personen du förhandlar med.

  2. Utgå ifrån dina egna priser och inte någon konkurrent eller kollega. Gör övningarna i bloggserien länkad ovanför eller här för att lära dig vad du ska ta betalt.

  3. Ha inte för kraftiga rabatter. I slutändan är det då du som finansierar dina klienters träning. Max 5-10% per extra person som tränar med dig. Du levererar väl ändå samma kvalité?

  4. Skapa en fast mall för din prissättning så att det inte blir en diskussion varje gång det kommer upp. Kom ihåg att uppdatera den.

  5. Din tid är din dyrbaraste resurs. Fundera på vad alternativkostnaden är för att ta på dig något uppdrag. Är det värt det?

Slutligen: om du verkligen inte vill göra något av det här och någon undrar vad det skulle kosta för dig att träna deras fotbollslag - fråga bara vad de är villiga att betala och se vad som händer.


Jag hoppas att du känner att inlägget har varit givande. Tyvärr finns det inga exakta svar men om du vill utvecklas och få specifik rådgivning för din verksamhet kan du alltid ta ett villkorslöst samtal med oss på mentorskapsprogrammet. Vi finns här för att hjälpa dig.