Topp tre konversationstopics för personliga tränare
Man kan alltid diskutera hur mycket av ett PT-pass som ska ägnas åt småprat kontra träning - förhoppningsvis är det träningen som är i fokus i de flesta fall. Personligen har jag noterat att a) klienter som varit med länge tenderar att över tid bli mer pratsamma, och b) många pratar mer under andra halvan av ett pass, speciellt om PT-passet utförs en vardagskväll direkt efter jobbet när de kanske har tankarna på annat håll i början med en del jobbstress kvar i systemet. I början av passet kan man då märka att det är något som verkar störa eller bekymra dem och som PT är det då viktigt att ha i åtanke att det troligen inte har med mig att göra och att det är helt okej att inte fylla ut setvilan med prat. Det gäller alltså att välja när man ska prata men även om vad. Och här är mina favoriter:
Det klienten vill prata om (inom rimliga gränser).
Det finns de som hävdar att en PT är som en psykolog men jag håller inte riktigt med om det. Vårt huvudfokus är att leverera en så effektiv och säker träning som möjligt utifrån individens förutsättningar, mål och dagsform. Det är det vi är utbildade för och duktiga på. Men vi är inga psykologer. Däremot kan det fylla ett visst terapeutiskt syfte att få ventilera lite för sin PT, som alltid ger sin klient 100% uppmärksamhet, närvaro och fokus utan att döma - och det tycker jag är bland det viktigaste man kan göra för en annan människa.
Men det är fortfarande träningen som är i fokus.
Pratet under ett PT-pass fyller (enligt mig) följande syften:
-Informationsutbyte, kunskapsförmedling och en ökad förståelse för vår klient.
-Avkoppling mellan tunga set.
-Relationsbyggande
-Möjlighet för en klient att ventilera och på så sätt reducera stress.
För att uppnå det gäller det alltså primärt att hålla oss till det klienten vill prata om och att genom ett öppet och nyfiket förhållningssätt samt aktivt lyssnande få klienten att öppna sig.
Men om klienten vill vara tyst och fokusera på träningen är det förstås helt okej också.
Kost- och träningsrelaterat.
En kompetent PT vet vikten av att utbilda sina klienter. Jag vet många PT:s som är rädda för att ge sina klienter för mycket och på så sätt göra klienten alltför självgående så att de väljer att avsluta PT-träningen när deras köpta PT-paket är slut. Jag har också varit där men är inte det längre utan jag vill att en PT:s klienter ska känna att de inte enbart betalar för enskilda PT-pass utan för en komplett produkt med träningsprogram, målformulering, uppföljning, kostråd och massor av värdefull kunskap och information. Känner de att de får det ökar det markant chanserna för nöjd klient vilket förhoppningsvis innebär fortsatt samarbete och kanske även referenser och möjlighet till fler nya klienter.
Det låter som en win-win om du frågar mig.
Och win-wins gillar vi. Skarpt.
Vad jag brukar göra är att smyga in små mini-föreläsningar då och då under ett pass. Här är några exempel:
“När man ställer in ett power rack gör du så här (demonstrerar samtidigt) och för knäböj och militärpress är brösthöjd en lagom nivå. I ditt fall motsvarar det höjd 17 (visar) och det skriver jag upp i ditt program”.
“Om du har ont om tid när du tränar är det helt okej att bara utföra ett eller två set per övning. Då får du ut åtminstone 75% och hinner troligen med passet på en halvtimme. Det finns förvisso ett tydligt samband mellan träningsvolym och styrka/muskelmassa men det börjar plana ut ganska snabbt så man får inte ut tre gånger mer om man kör tre set jämfört med ett utan snarare kanske 40-50% mer, och lägger du på ytterligare ett set får du säkert som sagt ut 75-80%. Så det är helt okej att skippa något set här och där om du känner dig stressad när du tränar".
“Jag vet inte om du märkte det men du lyfte din högra fot på den sjätte repetitionen och det var troligen därför du inte klarade den. Nästa gång vill jag att du redan från början trycker ner fötterna ordentligt i golvet, svankar lite med ländryggen och håller tillbaka axlarna mot bänken, samtidigt som du kramar stången riktigt hårt. Då kommer du garanterat att klara den och vi kan höja vikten ett snäpp nästa vecka så är du ett steg närmare ditt bänkpressmål”.
“Kosttillskott är generellt överskattat men i ditt fall skulle extra d-vitamin och omega-3 kunna vara att rekommendera, och möjligen lite proteinpulver att ta efter träningen eller som mellanmål på eftermiddagen men i nuläget behövs inget mer”.
“En bra början för dig vore att lägga till en proteinkälla till frukosten, ex. kalkon, ägg eller en mager mejeriprodukt, samt addera grönsaker till lunchen och middagen”.
Som sagt, steg för steg försöker jag utöka mina klienters kunskap inom träning och nutrition, både teoretiskt och praktiskt. Men alltid i små doser. Jag har noterat att det annars har en förvånansvärt stark gäspningsframkallande effekt.
Eller så är det bara jag som är tråkig, vem vet.
Det jag vill lyssna på.
Det här motsäger egentligen den första punkten och självklart lyssnar jag alltid på det som min klient vill prata om. Men om man lite snyggt kan styra in på sådant som är mer intressant….varför inte? Om klient A har fem återkommande ämnen (jobb, familj, resor, husdjur och bilar) och jag råkar vara väldigt intresserad av tre av dem medan två har en starkt gäspningsframkallande effekt (som jag effektivt döljer, skall tilläggas) - då ställer jag naturligtvis öppna frågor om det som är mer intressant för mig. Och jag tycker ofta om sådant som är jobbrelaterat (många klienter är högpresterare så man kan ofta lära sig något eller inspireras) och sådant klienten brinner för då det brukar vara avsmittande. Bekymmer och problem tycker jag faktiskt också om då det dels känns som att man fyller en viktig funktion om man lyssnar aktivt med hundraprocentig närvaro, och man får ju dessutom ofta en ökad förståelse för en klients beteende (missade pass, slarv med kosten) om man får en chans att gräva lite djupare i klientens tillvaro.
Mindre roligt att lyssna på är dels om det blir alltför tekniskt så att det är svårt att hänga med eller om det är ett ämne som man av erfarenhet vet brukar göra klienten väldigt långrandig.
Men det jag ogillar mest är prat om husdjur (en tiger eller en krokodil skulle möjligen kunna få mig att revidera min åsikt. Men jag har tyvärr inte tränat Mike Tyson än). Då får man kliva in och agera.
“Den verkar jättecool den där katten (hunden?). Synd att du inte har någon bild.
Väldigt synd.
Jag tänkte förresten att efter den här övningen ska vi göra X, din FAVORITÖVNING. Det verkar vara ledigt där borta så vi kanske ska passa på att köra sista setet nu så kan vi gå bort dit sen.”
Det skall tilläggas att det jag gillar att lyssna på inte är liktydigt med det jag vill prata om. Det ska hållas till ett minimum. Det spelar ingen roll hur många år en PT har tränat en viss klient men jag kan lova att denne (även om hen älskar dig som PT) är måttligt road av att höra sin PT prata bort dyrbar träningstid. Får du frågan “hur är läget?” ska du svara “jo men det är bara fint. Idag tänkte jag att vi ska köra X och Y, och vi ska börja med att gå bort hit till skivstängerna. Är allt bra med dig annars? Hur känns kroppen idag?”.
Kort svar, inget illa ment med det men vad jag har gjort i helgen är inte speciellt relevant för min klients träning. Men får man frågan är det korrekta svaret “jo men helgen har varit bra tack. Ganska lugnt. Hur har du haft det? Ni skulle iväg på teater i fredags, visst var det så?” (det har den professionella PT:n antingen noterat i träningsjournalen efter föregående PT-pass alternativt memorerat).
En annan fälla är prat med andra på gymmet under ett PT-pass. Det är ett big no-no anser jag. En kort nick och ett hej räcker gott om du nu absolut måste socialisera med andra på din klients tid. Jag brukar tänka att jag och min klient är inne i vår egen lilla bubbla dit ingen annan är välkommen förrän passet är slut. Om klienten inte vill prata är det helt okej med lite tystnad.
Avsaknad av prat är inte detsamma som avsaknad av närvaro - även om det inte sker någon konversation just nu (eller på hela passet om klienten har en dålig dag alternativt är lite reserverad i början om hen är ny och ovan på gymmet) betyder inte det att vi inte fortfarande befinner oss inne i bubblan. Det gör vi. Ställ några öppna frågor och se om klienten nappar. Om inte, smyg möjligtvis in något träningsrelaterat som du tror klienten är intresserad av (var dock uppmärksam på eventuella gäspningar eller antydan till uttråkning. Vi vill ju trots allt hålla våra klienter vakna) - eller fyll upp tiden med träning istället och acceptera att det är tyst mellan seten (du ska ju trots allt prata lite och coacha aktivt under seten).
Kort svar, bolla tillbaka. Hundra procent klientfokus. Öppna frågor, närvaro och aktivt lyssnande. Kort träningsfeedback samt informations- och kunskapsförmedling.
Det är vad effektiv PT-klientkommunikation handlar om.
I alla fall om du frågar mig.