Vad är din "Core business"?
McDonal’s säljer snabbmat
Ford producerar bilar
Google ger svar på din fråga
IntensivePT levererar distansutbildningar till PT
Vad är din core business?
Det finns två anledningar till att du bör hålla dig till din core business.
1. Det levererar ett bra resultat till dina kunder
2. Det är lönsamt för dig
Om McDonald’s helt plötsligt bestämde sig för att börja bygga bilar skulle företaget bli mindre lönsamt. Sällan kan någon vara bäst, eller ens bra, på mer än en sak. Man kan bara föreställa sig uppförsbacken McDonald’s skull ha för att inte få sina bilar stämplade som slarvigt producerade med komponenter av låg kvalité. Lyckligtvis kommer McDonald’s aldrig producera bilar och förmodligen inte du heller.
Varför är det då så svårt som PT att identifiera din core business?
Visst, en PT säljer PT-timmar. Det skulle kunna vara nog som core business. Problemet verkar vara att så sällan är fallet. Det kan vara lockande att ge sig in i nya roliga projekt. Kanske sälja kläder eller bli återförsäljare av ett kosttillskott. Kanske satsa på att sälja lite PT-Online och börja föreläsa för företag. Jag säger absolut inte att man ska undvika att göra detta. Tvärt om. Det är både roligt att göra samt kan ge synergieffekter till din verksamhet. Min poäng är att du behöver en core business först. Något som är stabilt, ger bra pengar och genererar bra resultat åt dina klienter. Sen testar du något nytt. Du måste även vara redo att ge upp vad som inte fungerar. Exakt som när du testar ett nytt träningsupplägg eller ett nytt kostupplägg.
IntensivePT håller några få workshops per år. Sportmassage är populär och Olympiska lyft brukar bli fullbokad. Dock är detta något vi gör när våra elever efterfrågar dem. Vi försöker inte på något sätt bli störts på massageutbildningar. Det är inte vår core business. Men när det kommer till Distantsutbildningar till personlig tränare vågar jag påstå att ingen annan kommer i närheten. Vi är både störst och bäst. Osvenskt att säga så men vi sticker ut hakan. Vi har också sett nästan alla våra konkurrenter testa att utbilda på distans. Det är dock inte deras core business och det är gissningsvis därför de inte gör detta framgångsrikt.
Som PT är min rekommendation att du skaffar en extremt tydlig core business. När du kan säga t.ex.:
”Om du vill gå ner i vikt är jag den bästa tränaren du kan köra med” eller
”Jag levererar grymma resultat som online PT åt klienter som vill komma igång med träning”. Då har du din nisch som ska bli din core business. När du gång på gång levererar resultat åt dina klienter, inte längre behöver jaga klienter utan de kommer till dig, då har du en core business. Det är nu ska ska testa nya saker!