Små förbättringar - Av Tommy Vestergren
En text av Tommy Vestergren
Jag ser det allt för ofta; tränare med storslagna visioner som vill revolutionera sina klienters liv genom dramatiska förändringar. De vill lägga om hela livet åt klienten. Inga mer cigarretter. Träning fyra gånger i veckan – åtminstone! Glöm inte bort 10 000 steg per dag, 2 liter vatten och 8 timmars sömn, allt medan klienten fortsätter jonglera heltidsjobb med fruga och barn och meal-prepping. Om vi kan göra det kan alla göra det.
Problemet?
Våra klienter är inte oss. Våra storslagna visioner är inte våra klienters. Och viljan att genomdriva dramatiska förändringar i våra klients liv – ja, det är sällan våra klienters vilja.
Många tränare jag träffar på är riktiga eldsjälar. De verkligen brinner för att hjälpa sina klienter. Deras passion är uppenbar. Men den här passionen delas sällan av våra klienter. Givetvis vill de göra en förändring i sitt liv. Annars skulle de inte anställa oss. Men de är sällan lika drivna som vi att förändra sina vanor och sin livsstil.
Det är inte för att de är lata, eller för att de inte bryr sig lika mycket som vi gör. Nej, skälet är mycket simplare än så: det är svårt att göra förändringar.
Våra klienter har levt stora delar om inte hela sina liv med de vanor som du nu vill att de ska ändra på. Vissa har rökt ett paket om dagen och druckit 2 liter cola i soffan framför Tv:n varje kväll. För vissa är det närmaste de kommit träning när hissen på jobbet varit ur funktion och de tvingats ta trapporna upp till kontoret. Och sedan undrar vi varför vår klient tycker att det är så svårt att följa kostschemat vi lagt upp, eller varför vår klient kommer med så många ursäkter till varför han inte går ner i vikt.
De här ursäkterna kallas inom beteendevetenskap för motstånd.
Vilket är ett väldigt målande begrepp, för det är exakt det vi möter; motstånd till förändring. Jag skulle kunna presentera flera avancerade metoder för hur vi bäst möter motstånd och får våra klienter att gå med på våra planer. Istället tänker jag presentera en simpel taktik som drastiskt reducerar riskerna för att motstånd ska uppstå till att börja med.
Den här korta berättelsen är på inget vis ny men illustrerar en viktig poäng du borde ta till dig.
År 1987, lyckades American Airlines spara in uppskattningsvis $ 40.000 (ca 340 000 sek eller € 35 960) genom att ta bort en oliv i varje sallad som serverades i första klass.
Poängen: Små förbättringar kan göra stora skillnader. Det gäller även för våra klienters förändringsprocess, kropp och hälsa.
Tror du mig inte? Håll i hatten, här ska räknas lågstadiematte!
Räkneexempel
Om din klient dricker två koppar kaffe varje dag utan uppehåll. I varje kopp kaffe har han två sockerbitar.
Om en sockerbit innehåller 9 Kcal, hur många kalorier per år får vår klient i sig från sockerbitarna?
9 × 4 = 32 Kcal per dag
32 × 7 = 224 Kcal per vecka
32 × 30 (28/31) = 960 Kcal per månad (alternativt 896 eller 992 Kcal per månad)
224 × 52 = 11 648 Kcal per år
Svar: Vår klient får i sig totalt 11 648 Kcal per år från sockerbitar.
Man brukar säga att det krävs ett underskott på 7000 kalorier för att gå ner ett kilo. På ett år skulle vår klient alltså kunna gå ner ca. 1,5 kilo fett genom att sluta ha socker i kaffet.
Det är ganska imponerande för en sådan liten förbättring.
Tänk vilka andra små förbättringar du skulle kunna genomföra hos din klient som radikalt skulle förbättra klientens kropp och hälsa.
Här får du några till exempel för inspiration:
• En burk Coca-Cola per dag: 139 × 365 ≈ 51 000 Kcal per år (≈ 7,3 kilo per år)
• Ett paket Coco Pops i veckan: 389 × 52 ≈ 20 200 Kcal per år (≈ 2,8 kilo per år)
• 1 Liter (/vecka) Standardmjölk vs. Lättmjölk: 600×52 - 400×52 = 31.200 - 20.800 = 10 400 (≈ 1,5 kilo per år)
Många saker vi äter dagligen kulminerar till otroliga mängder kalorier per år. Sällan är det några bra kalorier heller. Att bara dra ner på mängden eller byta ut det till smartare alternativ kan vara skillnaden vår klient behöver.
Genom att uppmuntra vår klient till att genomdriva små förbättringar får vi bollen i rullning, minskar motstånd, och får vår klient att bit för bit bygga en ny uppsättning av bättre vanor som kan vara en livstid.
Vilka små förbättringar kan du få din klient att börja med redan idag?