IntensivePT

View Original

Hur du behåller dina klienter

Vi förutsätter att du gör grymma träningsupplägg och kostprogram klienten följer. Klienten får resultat år efter år. Du ger bra service och är trevlig på passen. Detta borde väl räcka för att klienten ska fortsätta träna tillsammans med dig? Förmodligen! Men jag tycker att allt ovan kan förväntas av en bra PT. Man ska alltid försöka leverera det som INTE förväntas av en PT.

1. Kosttillskott
Mitt förra blogginlägg handlade om kosttillskott som klienter kan tänkas behöva eller vilja ha. Detta är en väldigt liten kostnad och något jag tycker att du som PT kan bjuda på. Klienten förväntar sig inte att få något gratis. Du slipper också massvis av frågor om vad som ska köpas in. Vilket märke osv.

2. Utrustning
Ett vulkan-knäskydd kostar 200kr, ett par dragremmar 100kr, magnesium 40kr, ett billigt lyftarbälte 300kr. Visst börjar det bli lite dyrare när vi pratar utrustning men jag tycker fortfarande det är värt att köpa detta åt klienterna. Det rör sig om en sak per år och jag kan garantera att klienten inte har fått något från tidigare PT. En period tryckte jag även upp träningstshirts med något kul motiv. Ofta personligt om klienten samt om mig som PT. Då fick jag dessutom gratis PR. “Jag är snyggast på stranden för att jag tränar med PT Andreas”

3. Matinventarie
Ganska tidigt bjöd jag på en timme matinventering. Denna timme började hemma hos klienten där jag gick igenom kyl, frys och skafferi. Jag förklarade vad som var bra och vad som var dåligt. Det var inte alls ovanligt att vi städade bort en hel del råvaror som klienten inte skulle äta. Från hemmet tog vi oss vidare mot en större matbutik. Där gick vi igenom hylla för hylla och pratade om allt från hur man läste etiketter till hur man väljer vilket bröd man väljer till frukost.

4. Personliga detaljer
Klienter öppnar alltid upp sig lite oavsett du vill eller inte. Många tränare tror att det endast är träningsrelaterad information som är relevant men detta är helt fel. Om en klient pratar om vabbande frågar du vid nästa tillfälle om barnet mår bättre. Om klienten berättar om ett nytt jobb frågar du vid nästa träningstillfälle hur nya jobbet går. Det kan vara hur simpelt som helst. Bara ett “Grattis på födelsedagen” tillsammans med en proteinbar gör mycket

5. Sammanställningen
En gång per år ger jag mina klienter en sammanställning på året som gått. Vilka mål som uppnåtts, hur mycket styrka som byggts, hur mycket fett som förbränts, m.m. Om du gjort ett bra grundarbete är detta inte mer än 30 minuters jobb. Några snygga diagram som du enkelt får fram från dina Google Kalkylark, Några snygga bilder från era träningspass och du är en bra bit på vägen. Ett tips är att lämna in dessa ca 10 sidor till ett tryckeri så du får ett bundet häfte att lämna över. Det kostar mindre än 100 kr och ser väldigt snyggt ut. Det räcker med att klienter visar detta för en vän för att du potentiellt ska få en ny klient.