Marknadsföring 101 - Våra bästa tips
Hanna Moisander:
Marknadsföring 101 - Hannas topp tre tips: Som ny personligtränare så kan det vara en utmaning att komma ut och hitta sina första kunder. Relevant kommunikation i forma av marknadsföring och sälj är otroligt viktigt. Som en del av vår utbildning på IPT så pratar vi om detta och här kommer mina topp tre viktigaste take aways från den att komma ihåg:
1. Know your WHY.
Det är alltid enklare att sälja något som man verkligen brinner för, något som man autentiskt vet kommer ge kunden en positiv förändring och som man verkligen vill sälja. Därför börjar vi alltid med att kolla tillbaka på varför man vill sälja personlig träning, vad har du för inre drivkrafter, vilka problem vill du lösa hos kunden och hur skiljer sig ditt erbjudande ur mängden. Vad är din USP (Unique selling point) och hur ser ditt erbjudande ut?
2. Barta.
Byt tjänster mot träning. I början av din PT-karriär kan det vara svårt att nå ut till de klienter som du verkligen vill ha. Du behöver då skapa referenscase och varför inte hitta dessa case inom din huvudsakliga målgrupp och case som kan ge dig lite extra? Leta upp personer som kan influera andra i sin närhet eller över sociala medier och byt träning mot marknadsföring. Eller hitta företag där du kan hålla i events (till ett lite bättre pris) mot att de låter dig komma och sälja till dess anställda. Eller så tar du tag i ett företag som säljer träningskläder och bartar till dig merchendise mot marknadsföring och mervärde. Viktigt dock är att du innan du börjar med detta sätter ditt erbjudande i print, så att de du byter tjänster med vet vilket värde din tid har och förstår det. Detta bör göras innan du börjar sälja!
3. Sänk tröskeln.
Sist men inte minst, sänk tröskeln. Bli vänt med medlemmarna, ge dem LÖN (Leende, Ögonkontakt och Nick) och se till att de vet att du vill dem väl! Håll i gruppklasser och om någon är intresserad bjud på gratiskonsultation. Allt för att kunna få till ett möte och ett tillfälle till sälj för dig!
Andreas Hurtig
1. Gerilla
Bäst och billigast. Problemet är att det är svårt att hitta på något riktigt bra. Alla “Gilla, dela och kommentera för att vinna ett flak Nocco” är helt värdelösa. Du kommer säkert få en del engagements men det är så vanligt och tråkigt att ingen ens kommer ihåg vem som står bakom tävlingen. Ett exempel på när vi lyckats bra med detta är när jag marklyfte ett 250kg traktordäck och lovade en gratismånad träning till alla som lyckades lyfta däcket. Förutom tiotusentals visningar kom det även runt 100 personer till gymmet och testade.
2. Pixel
Sätt en Facebook-pixel på din sida och börja samla data. Personlig Träning är fortfarande något som inte säljs på sökord utan på marknadsföring. Sätt upp en riktad kampanj med trafik till sida som mål. Skaffa riktigt snygga bilder. Antingen köper du några stock-bilder eller, ännu bättre, ta hjälp av en fotograf genom punkt 2 i Hannas tips. Skriv en enkel men säljande text och kör igång kampanjen. Bäst är om du lägger in flera olika varianter på annonsen. T.ex. lite olika bilder och lite olika texter så du kan se vilken som fungerar bäst. För en målgrupp kanske det är före/efter-bilder och för en annan målgrupp kanske det är bild på en PT som tränar en klient. Se till att ha alla typer av bilder i ditt marknadsföringsgalleri.
3. Paket
Testa lite olika paket och kampanjer och presentera dem på olika sätt. Ett paket skulle kunna vara “Sommarpaketet”. Kom i form till sommaren. 3 månader fettförbränningsträning och kostupplägg. Detta ser nischat ut och kommer nå en typ av målgrupp. Ett exempel på en kampanj jag gillar är något som inte kapar priset men erbjuder något extra. T.ex. Köp 50 timmar PT så får du ett gratis kostupplägg (värde 5000kr). Det spelar ingen roll om det ändå är något du tänkt göra åt klienten. Det är att de får något extra som gör att de blir mer nöjda med sitt köp.